Roczniki Teologiczne, 2003, T. 50, z. 8
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/10890
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2003, T. 50, z. 8 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 27
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Reforma liturgii w archidiecezji poznańskiejTschuschke, Michał (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Przygotowanie miejsca celebracji dla odnowionej liturgiiWit, Zbigniew (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Formacja liturgiczna posługujących w liturgiiSzczepaniec, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Homilia jako forma liturgicznego przepowiadaniaGłowa, Władysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Liturgia Kościoła domowego po Soborze Watykańskim IINowak, Władysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Liturgia jako serce życia seminariumNadolski, Bogusław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Informacja dotycząca wprowadzania w życie postanowień Konstytucji o liturgii na UkrainieSocha, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Pastoralne aspekty formacji młodego pokolenia. „Krucjata Wyzwolenia Człowieka wobec problemów młodego pokolenia”. III Sympozjum Krucjaty Wyzwolenia Człowieka Katowice, 20 października 2001 rokuKulbacki, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Reforma liturgiczna w diecezji lubelskiejPetryk, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Reforma liturgii w diecezji przemyskiej (dawnej i dzisiejszej)Sroka, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja O potrzebie permanentnej odnowy liturgiiMarczewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)We are witnessing routine as regards the celebration of the Holy Mass, the sacraments, and devotions. Most ministers lack that ardour with which they emanated in the beginning of the regeneration of the Holy Liturgy in the Roman-Catholic Church. Therefore there is an urgent need to talk about a permanent regeneration of the Liturgy. The Liturgy is not, nor it wants to be, a reality that does not undergo changes. The author of this study points to six basic statements which must be re-considered and answered, so that each participant of the Liturgy could experience the reality of the Church. They are as follows: 1. “Each liturgical celebration is a work of Christ the Priest and His Body, that is the Church” (KL 7, 4); 2. “The Liturgy is the summit and source of life in the Church” (KL 10); 3. “The nature of the Liturgy calls for a full, conscious, and active participation in its rites” (KL 14); 4. “The Liturgy is an effective sign of the Church” (KL 26); 5. “While preserving unity, one should allow for diversity” (KL 38); 6. “There is a relationship between a more profound liturgical life of a parish and the development of a parochial fellowship” (KL 42, 2).Pozycja Inicjatywy Komisji Liturgicznej Episkopatu Polski dotyczące wprowadzenia soborowej reformy liturgicznej w PolsceSobeczko, Helmut J. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Odnowa liturgii w archidiecezji warszawskiejBereszyński, Grzegorz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Natura liturgii, jej reforma i odnowa oraz duszpasterstwo liturgiczne w świetle uchwał wybranych synodów polskich po II Soborze WatykańskimRutkowski, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)The paper analyses the resolutions of 18 synods held in the years of 1967-1994. The synods before 1994 were chosen because had been directly related to the administrative division of the Church in Poland before 1992. Out of those synods, 17 are diocesan, and one is provincial. They all took place in the following archdiocese: Włocławek (1967), Poznań (1970), Gdańsk (1973), Warszawa (1974), Katowice (1975), Kraków (1979), Gniezno (1981), Tarnów (1986), Częstochowa (1986), Lublin (1987), Koszalin Kołobrzeg (1989), Lubaczów (1990), Płock (1991), Kielce (1992), Wrocław (1993), Poznań (1993), and Włocławek (1994). A provincial synod was held in Kraków, and promulgated in 1983. In this period the working texts of the second Polish plenary synod of 1991 were written, and its resolutions were eventually promulgated in 2001. The synods had many times returned to a reflection on the essence and nature of the Liturgy, a fact that is summarized in the following words: “The Liturgy means to perform in this time of the history of salvation – from the Ascension of the Holy Spirit till Parousia – the sacerdotal mission of Jesus Christ, the only Mediator between God and people. By means of signs that can be recognized by the senses and by virtue of the Holy Spirit He sanctifies people in the fellowship of the Church (the salvational and soteriological trends), and together with the Church, His Mystic Body, He renders the Father a complete public cult (the cultic and latreutic trend)” The synods assess the reform and regeneration of the Liturgy in Poland taking into consideration the fact that they ran a gradual course and by stages, according to the intention of the Conference of the Episcopate and were often under difficult socio-political circumstances. Nevertheless, there were some positive symptoms, e.g. making the Scripture available – owing to the reform and regeneration of the Liturgy – to the faithful, popularizing liturgical ministries of the lay faithful, a participation of the laity in the Holy Mass on weekdays, and the frequent Holy Communion. At the same time, the synods kept asking whether the reform and regeneration of the Liturgy had not been effected only at the level of rituals, or whether it had been sufficiently prepared and justified. A series of disquieting symptoms are presented as an object of concern, such as: a part of the faithful do not regularly participate in the Liturgy, several days a year, older adolescents and adult men rarely go to the Mass, and are engaged in the liturgical life of the Church only to a very small degree. Additionally, there are some obstacles on the part of priests. Some of them show selfwill, and others are reserved to any changes in the Liturgy. New initiatives are proposed in the service of formation and mystagogy, and the development of liturgical pastoral care, e.g. the Pastoral Hour with an opportunity to dialogue and exchange of experiences, especially among adolescents. Other proposals deal with establishing in Poland a National Centre for Liturgical Pastoral Care, organization of liturgical groups and Liturgical Weeks in parishes, etc.Pozycja „II Polski Synod Plenarny – nowe impulsy dla parafii”. XII Sympozjum „Koinonia” Łódź, 8-9 października 2001 rokuKulbacki, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Celebracja liturgii w duchu „Katechizmu Kościoła Katolickiego”Krakowiak, Czesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Odnowiona liturgia szansą pogłębienia życia duchowego i apostolatu wspólnot zakonnychKoperek, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Liturgia ruchów eklezjalnych w życiu wspólnoty parafialnejBolczyk, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Odnowa liturgii w zakonie kapucynów w Polsce po Soborze Watykańskim IIMajka, Gracjan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Uporządkowanie w Kościele w Polsce dni świątecznychRutkowski, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)