Roczniki Teologiczne, 2004, T. 51, z. 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11079
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2004, T. 51, z. 5 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 22
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Dojrzałość do kapłaństwa, „W drodze” 11(351), 2002.Kaczmarczyk, Dariusz M. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Ks. Jerzy Misiurek, Zarys historii duchowości chrześcijańskiej, Częstochowa: Wydawnictwo Świętego Pawła 2003, ss. 303.Pałubska, Zofia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja W poszukiwaniu duchowości praktycznej. Studium teologiczno-duchowe na kanwie życia biskupa Czesława DominaRybicki, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Every science – especially theological science – has to face the risk of abstraction to the extence that it could mean lack of any connection with what people live with in the real world. It can be a danger for the theology of spirituality when it stops asking about practical and existential dimension of its research. Theology of spirituality derives from both sources – Bible and Tradition, but also takes inspiration from people’s lives who were demonstrating practical dimention of Christian spirituality. Seams that every human being not only needs teaching but testimony that comes from specific people who would give the example of a good and practical belief in angels and saints. Bishop Czeslaw Domin is one of such individuals. The intimacy with angels and saints was one of central elements in his spirituality, the one that he could heve been recognized with, also among clergy. I this article we will focus on Bishop Domin’s relationship with sains and angels which was practical and derived from the Tradition of the Church. His life gives many impulses to the contemporary theology of spirituality.Pozycja Soborowa wizja świętości laikatuMisiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Miłość Świętej Faustyny Kowalskiej do Boga w świetle jej „Dzienniczka”Seremak, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Profetyczny wymiar duchowości laikatuWejman, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Spełnienie ludzkich pragnień według „Enarrationes in Psalmos” świętego AugustynaZalewski, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Prace doktorskie, licencjackie i magisterskie obronione w Instytucie Teologii Duchowości w roku 2003Zarzycki, Stanisław T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Osoba ludzka w relacji do samotności i osamotnieniaLis, Anna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Istotne elementy duchowości chrześcijańskiejSłomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Elisabeth Lammers, Als die Zukunft noch offen war. Edith Stein – das entscheidende Jahr in Münster, Münster: Wyd. Dialog 2003, ss. 222, il.Walewander, Edward (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Ks. Jarosław Maciej Popławski, „Confessio Trinitatis” jako podstawa życia duchowego w pismach polskich zmartwychwstańców, Lublin 2003, ss. 244.Pałubska, Zofia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Our Father or Our God?Kaczmarczyk, Dariusz M. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Chrystus ucząc apostołów modlitwy, nazwał Boga Ojcem. To, co dla Żydów było do tej pory przekleństwem i bałwochwalstwem, od tej chwili miało być powszednim duchowym pokarmem. Synagoga nie znała Boga Trójosobowego. Jahwe pozostaje Bogiem Narodu Wybranego. Jest sam i jedyny. Bóg ten jest ojcem Izraela. Bibliści w Starym Przymierzu piszą „ojciec” małą literą, a w Nowym Przymierzu dużą. Dla nowego człowieka jedynym Bogiem jest Trójca Przenajświętsza. Pomiędzy poszczególnymi Jej Osobami toczy się nieustanny dialog. Ten dialog opiera się na miłości. Tylko osoba potrafi kochać. Chrystus nazywa Boga Ojcem, gdyż Bóg Nowego Przymierza jest Bogiem Miłości. On jest Miłością. Religia nie zna Miłości. Rabin nie zna Ojca, który ma Syna. Tylko wiara pozwala mówić: Ojcze nasz. Chrystus nie uczył apostołów modlić się Boże nasz. Tak bowiem może modlić się każdy człowiek, niezależnie od wyznania: muzułmanin, żyd czy buddysta. Gdyby Chrystus nauczył swych uczniów Modlitwy Pańskiej rozpoczynającej się od słów Boże nasz, wtedy wiara byłaby na równi z jakąkolwiek religią. Tymczasem Ojcze nasz to modlitwa nowego człowieka. Człowieka wiary.Pozycja Teologia duchowości i psychologia eklezjalnaNowak, Antoni J. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Pozytywna zmiana postawy i jej skutki na przykładzie podoficerów 1 Polskiej Samodzielnej Brygady SpadochronowejFilus, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)The author presents a lot of factors – for example behaviour, intelligence, knowledge – that changed the attitude of “special volunteers” in 1st Polish Independent Parachute Brigade (Great Britain, 1940-1944). His aim is to show the positive function of these factors in attaining higher degrees in UK Army during the last World War.Pozycja Logo Instytutu Teologii Duchowości KULChmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Siate perfetti. Lettura esegetica di Gc 1, 2-12Burski, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Egzegeza perykopy Jk 1,2-12 ukazuje, że centralnym zagadnieniem studiowanego fragmentu jest wezwanie do chrześcijańskiej doskonałości. Autor Listu zachęca chrześcijan, aby byli we wszystkim „kompletni”, „w niczym nie wykazując braków”, a to jest owoc prawdziwej mądrości. Chrześcijańska mądrość objawia rzeczywisty sens prób-pokus i daje człowiekowi pewność, że przyjaźń z Bogiem jest rzeczą najlepszą. Stałość i wytrwałość w doświadczeniach stanowi o doskonałości drogi, która prowadzi do pełni chrześcijańskiego życia. Ta pełnia zaś ma charakter wyzwalający: kompletność-doskonałość czyni chrześcijanina wolnym od zamętów świata i kształtuje jego wiarę. Bóg, który obdarza człowieka prawdziwą mądrością i „wizją całości”, stabilizuje go niejako w jego bytowaniu. Chrześcijanin może więc radować się w każdej sytuacji życia, zarówno w bogactwie, jak i w ubóstwie, ponieważ przemijalność rzeczy tego świata nie odgrywa decydującej roli dla tego, kto miłuje Boga i żywi nadzieję, że otrzyma wieniec życia.Pozycja Sprawozdanie z działalności Instytutu Teologii Duchowości KUL w roku akademickim 2002/2003Chmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Formacyjne wartości śpiewu religijnego w Ruchu Światło-ŻycieZołoteńki, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Mirosława Grunt, Duchowość Zgromadzenia Sióstr Służek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003, ss. 460.Nowak, Antoni J. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)