Roczniki Teologiczne, 2019, T. 66, nr 11
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/23372
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2019, T. 66, nr 11 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Foundations of Personal Mystagogy in CatechesisGoliszek, Piotr T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)Mystagogy is a profound catechetical introduction into the mysteries of faith and into the incomprehensible mystery of God. Initiation is a special function that the Church performs through catechesis. It is mainly connected with the sacraments of Christian initiation; catechesis facilitates the understanding, and educates to the reception, of all the sacraments, introducing into the understanding and life of the Church, into the liturgy and prayer that supports the process of initiation. Christian initiation is a dynamic and personal event and as such it also requires introduction into the personal mystery. It is an introduction to the mystery of humanity; a formation to the true and profound human life. The introduction of the catechised into the personal mystery protects against the institutional and functional treatment of the Church, liturgy, the sacraments, and prayer. Mystagogy, therefore, is an introduction to the depths of God’s worship and to the mystery of humanity.Pozycja God’s Covenants and the Sacraments of Christian InitiationUgwuanyi, Faustinus Ik. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)A Catechetical explanation of the Scriptures and their relation to liturgy has become urgent, especially in today’s secular society where most of the Church’s doctrines and faith-practices are under threat of either losing their meaning or misinterpreted. Also, it has been contended that there is a connection between God’s covenants and the New Testament Sacraments of Christian initiation. The article aims to explain the Scriptural relationship of the Sacraments of Christian initiation with God’s covenants. The relevance of the study is not only to provide an explanation because of the growing awareness and the constant search for explanations of things but also to reaffirm the importance of these Sacraments and the essential nature of Christ who is God’s wisdom and power.Pozycja Prawda fundamentem wychowaniaŁabendowicz, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)W każdym z nas istnieje wrodzona potrzeba poznawania wszystkiego, co nas otacza i to w sposób niezakłamany. Miłość do prawdy objawia się w potrzebie jej poznania i w dążeniu do niej w życiu. Poznając prawdę o otaczającym go świecie, człowiek stopniowo zyskuje zdolność samodzielnego odróżniania prawdy od fałszu. Nabycie tej umiejętności pozwala uznać go za człowieka dojrzałego. Niezwykle ważnym elementem wychowywania do prawdy młodego pokolenia jest ukazanie dzieciom i młodzieży Osoby i życia Chrystusa, który jest nie tylko Prawdą, ale także Drogą, Życiem i Dobrem (por. J 14,6). Nie ma bowiem wychowania bez uprzedniego ukazania Prawdy. Wychowanie w prawdzie polega na poszukiwaniu, ale i na świadczeniu o niej w różnych sytuacjach życiowych. Wychowanie w prawdzie to wychowanie do życia odważnego. Prawda bowiem wymaga od człowieka nieustraszonego trwania przy niej, a w razie potrzeby – mężnej jej obrony, a nawet heroicznego poświęcania się dla niej. Człowiek jest powołany do życia w prawdzie i miłości. Odnosi się to zarówno do tych, którzy wychowują, jak i do tych, którzy są wychowywani.Pozycja Fenomen dzieciństwa w kontekście edukacyjnym. Myśląc z Walterem KohanemBarth, Grzegorz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)Artykuł ma na celu ukazanie, w jaki sposób nasze rozumienie dzieciństwa, myślenia i czasu determinuje nasze wartości, rozumienie i praktyki edukacyjne. W zasadniczej strukturze obejmuje on pięć dobrze znanych terminów: dzieciństwo, edukacja, filozofia, czas, myślenie, które domagają się ponownego przemyślenia, zarówno indywidualnie, jak i w ich wzajemnych powiązaniach. Każdy z tych terminów zostaje rozwinięty w toku refleksji. Aby osiągnąć to zamierzenie artykuł koncentruje się na pracach Waltera Kohana, którego wkład we współczesną filozofię edukacji jest ważny i oryginalny. W kluczowych terminach w dziedzinie filozofii edukacji Kohan opisuje edukację jako dziecięcą (philosophy for children). Kohan rozwija swoje poglądy na temat edukacji w dialogu z wieloma filozofami i wychowawcami. Poprzez szereg pytań Kohan problematyzuje pedagogiczną, polityczną wartość umieszczania praktyki filozoficznej w dziedzinie edukacji obywatelskiej w kontekście dzieciństwa. W ten sposób tworzy on warunki dla edukacji odpowiedzialnej.Pozycja Szanse i wyzwania wychowania do wartości w edukacji domowejMielnicki, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)Istotą wychowania jest ukazanie tego, co wartościowe, a przekaz środowiska wychowawczego na temat wartości powinien być wspólny, klarowny i konsekwentny. Dla prawidłowego ukształtowania osobowości wychowanka, taki przekaz powinien płynąć z pierwszego, podstawowego, naturalnego środowiska wychowawczego, które funkcjonuje w domu rodzinnym, a tworzą je przede wszystkim rodzice, ale też rodzeństwo i dalsza rodzina. Wychowanie powinno mieć odniesienie do solidnego wzorca. Taki wzorzec dają wartości ogólnoludzkie, a w jeszcze większym stopniu wartości chrześcijańskie, akceptujące prawa natury, które rozświetla Objawienie Boże. Dogodne warunki do tego, by mógł dokonywać się integralny rozwój osoby w oparciu o wartości związane z domem, stwarza edukacja domowa. Daje ona dużą szansę, ale jest również wyzwaniem dla zainteresowanych taką formą kształcenia rodzin, jak również społeczeństwa i państwa.Pozycja Znaczenie katechetyczne polskiej drogi maryjnej w kontekście błędnych współczesnych antropologiiZając, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)Współczesne przemiany dotykają także obszaru antropologii i religijności. Często wynika to z faktu, że społeczeństwo nie chce zaakceptować istnienia Boga oraz zasad, które On ustanowił. Jednak człowiek potrzebuje stabilizacji i punktu orientacyjnego, szczególnie w obszarze religijnym. Taką przestrzenią, choć okazjonalnie oprotestowaną przez zwolenników laickiego stylu życia, pozostaje wciąż obszar mariologii i związana z nią pedagogizacja maryjna. Jest to swoisty fenomen, jak prosty wzór życia zwyczajnej kobiety, nakierowany na służbę Bogu oraz bliźnim, opiera się nieustannie próbie czasu i atakom ideowych przeciwników. Maryjny wzór osobowy pokazuje, jak ocalić niezmienną zależność, jaka istnieje pomiędzy stworzeniem a Stwórcą, z zachowaniem pełnej wolności człowieka. Wdrożenie do nauczania katechetycznego zasady obserwowania Maryi, aby znaleźć w Niej inspirację w realizacji chrześcijańskiego powołania, jest dla wielu katechetyków szansą przeciwstawienia się współczesnym ideologiom, które przyjmują niepełny obraz człowieka i przez to głoszą fałszywe antropologie. W celu ratowania polskiej tożsamości religijnej preferowana jest w katechezie tzw. polska droga maryjna. W jej realizacji chodzi o przygotowanie katechizowanych do rozumienia tytułów maryjnych, które odsłaniają maryjny fenomen pięknego życia. Katecheza maryjna przez pośrednictwo między tym, co w wierze instytucjonalne a tym, co spontaniczne, stanowi punkt odniesienia dla zwyczajnego życia. Strategia pedagogizacji maryjnej zakłada pełną prawdę o człowieku, ponieważ akcentuje nie tylko jego potrzeby cielesne i materialne, ale także format duchowy, osobowy, transcendentny oraz religijny, eksponuje również zasadę, że sprawa grzechu jest integralną częścią prawdy o człowieku. Religijna pedagogizacja musi być ściśle związana ze słuchaniem współczesnego katechizowanego oraz powinna korzystać z nowych języków i metod komunikacji, co jest współcześnie traktowane jako zwycięska strategia. W nauczaniu katechetycznym Maryja musi być przedstawiona jako ta, która wskazuje na Jezusa, zachęca do szukania Go oraz do zjednoczenia się z Nim. Tak powinny być formułowane perspektywy katechezy maryjnej w warunkach polskich.Pozycja Katecheza o Sądzie Ostatecznym na fresku z Sant' Agata dei GotiMąkosa, Paweł (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)Wśród różnych form katechezy średniowiecznej wyróżnia się ikonografia, która ilustrowała podstawowe prawdy wiary i zachęcała do życia zgodnego z tym nauczaniem. Jednym z popularnych tematów ikonograficznych tego okresu był Sąd Ostateczny umieszczany zazwyczaj na tylnej ścianie kościołów po to, aby przypominać wychodzącym z kościoła ludziom o ich ostatecznym losie. Kwestie eschatologiczne cieszyły się zawsze dużą popularnością, bowiem dotyczą osobiście każdego człowieka. Oprócz zainteresowania wiernych treściami eschatologicznymi powodem powstawania przedstawień Sądu Ostatecznego była ich forma wizualna, dostępna dla każdego, nawet dla najsłabiej wykształconych. Jednym z tego typu dzieł jest fresk znajdujący się w miejscowości Sant'Agata dei Goti we Włoszech, który jest przedmiotem analizy w niniejszym opracowaniu. Omówione zostały główne treści przedstawione na fresku i ich forma. Wskazano na teologiczne znaczenie poszczególnych elementów ikonograficznych i ich zgodność z oficjalnym nauczaniem Kościoła. Podsumowując analizę fresku można stwierdzić, że stanowi on ważną formę ówczesnej katechezy, poprawnej teologicznie i mającej duże znaczenie pedagogiczne.Pozycja Kara śmierci versus prawo do życia w opinii przyszłych pedagogówZubrzycka-Maciąg, Teresa; Rak, Justyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)Wyznacznikiem postaw człowieka, jego wyborów i sposobu oceniania zdarzeń jest system wyznawanych wartości. W dobie pluralizmu wartości współczesnego społeczeństwa szczególnego znaczenia nabierają wartości uniwersalne, które warunkują zachowanie ludzkiej egzystencji i trwanie świata. Do podstawowych wartości uniwersalnych należy prawo do życia oraz sprawiedliwość. Artykuł dotyczy kary śmierci, która wyklucza jednoczesne urzeczywistnianie tych wartości. Celem badań sondażowych, których wyniki przedstawiono w artykule, było poznanie opinii przyszłych pedagogów resocjalizacyjnych, studentów KUL i UMCS, na temat kary śmierci i sprawiedliwości jej orzekania.Pozycja Teaching Religion as a Space for Prevention of Sexual Abuse of ChildrenZellma, Anna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)Sexual abuse of children occurs in various social environments. Currently, this subject emerges increasingly often not only in scientific studies, but also in the public debate and in programmes of prevention and education in schools. However, there are still not enough studies on the role of religion teaching in the prevention of sexual abuse of children. Due to their educational dimension and correlation with school teaching, religion lessons play an important role in prophylactic activities. They provide the right space for taking up initiatives in the prevention of sexual abuse of children. A new curriculum for religion teaching in the primary school emphasises issues related to a safe environment and recognising threats in one's surrounding and responding properly. A religion teacher is obliged to not only look after children and ensure their safety, but also to equip them with knowledge and skills which will help them to recognise and avoid situations in which they are at risk of being abused sexually. When taking up the issues described above, this study refers both to education law and to new documents in the religious instruction curriculum. Attention was drawn to the objectives and content as well as to organisational and methodological solutions applied in preventive activities in this regard. In this context, the importance of the cooperation of a religion teacher with parents, the school and relevant services (e.g. police) was emphasised because the involvement of parents plays a very important role in preventing sexual abuse of children.