Kultura-Media-Teologia, 2017, nr 30
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36293
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2017, nr 30 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Jak zwiększyć skuteczność organizacji non profit korzystając z social media? Case study na podstawie wybranych fundacji katolickichBrzezińska-Waleszczyk, Marta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Na przykładzie wybranych organizacji pożytku publicznego (katolickich i świeckich) pokazuję, jak wykorzystać media społecznościowe do promocji działań non profit oraz zwiększenia skuteczności fundacji. Prezentuję wyniki badań monitoringu mediów na temat obecności wybranych fundacji w internecie, a dla sformułowania zasad komunikacji w social media poddaję analizie kanały social media największych polskich organizacji pożytku publicznego.Pozycja Public relations w kształtowaniu wizerunku polskiego publicznego szkolnictwa na poziomie szkół średnich i gimnazjówKalinowska, Danuta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Celem artykułu jest omówienie problematyki związanej z kreowaniem wizerunku przez polskie szkoły publiczne. W szczególności, analizie poddane zostały techniki, narzędzia i kanały komunikacji prowadzone przez te jednostki. Podstawowe pytanie, które przyświeca podjętym tu rozważaniom, odnosi się do zasadności samej komunikacji, sposobów jej realizacji i użytych do realizacji tego celu kanałów komunikacyjnych. Całość rozważań została osadzona w ramach teoretycznych tzw. krytycznej analizie dyskursu i poparta analizą przytoczonych przykładów, tj. komunikacji bezpośredniej w świecie rzeczywistym adresowanej do rodziców, imiennej komunikacji pośredniej przy użyciu Librusa, komunikacji pośredniej przy użyciu stron internetowych prowadzonych przez placówki oraz informacje medialne o szkole i jej działaniach. Celem badania jest ustalenie poziomu prowadzenia i wykorzystania środków oraz narzędzi, za pomocą których szkoły publiczne na terenie RP budują swój wizerunek.Pozycja Religijność a komunikacja w małżeństwieŚliwak, Jacek; Zarzycka, Beata; Zarosińska, Dominika; Piaszczak, Urszula (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Niniejszy artykuł traktuje o religijności w odniesieniu do komunikacji małżeńskiej. Opisując pojęcie religijności odniesiono się do Wielofunkcyjnego modelu religijności Stefana Hubera, którego operacjonalizację stanowi Skala Centralności Religijności C-15 . Komunikacja małżeńska, z kolei, ujęta została z perspektywy struktury zaproponowanej przez Kaźmierczak i Plopę , czego operacjonalizacją jest Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej (KKM). W badaniu udział wzięło 100 osób (50 kobiet i 50 mężczyzn), będących w związkach małżeńskich. Główna hipoteza mówi o istnieniu związków istotnych statystycznie między centralnym usytuowaniem religijności w poznawczej strukturze osobowości i pozytywną komunikacją w małżeństwie. Uzyskane wyniki pozwoliły na częściowe potwierdzenie stawianych hipotez.Pozycja Analityka internetowa i jej potencjał w trzecim sektorzeRobak, Marek (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Większość organizacji pozarządowych wykorzystuje internet w swojej działalności, ale tylko część z nich bada skuteczność prowadzonej komunikacji. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy organizacje trzeciego sektora mogą poprawić efektywność dzięki badaniu swoich działań internetowych oraz jakie rodzaje badań są przydatne i możliwe do przeprowadzenia przez tę grupę organizacji. Autor przedstawia badania nad dojrzałością analityczną organizacji (Davenport / Harris). Na tej podstawie przedstawia wyniki własnych badań porównawczych (2015/2017), gdzie ocenia, jaka część stron organizacji trzeciego sektora zbiera dane o zachowaniu internautów. Przestawiono też propozycję dziesięciu rodzajów badań internetu połączone z oceną przydatności tych badań dla organizacji pozarządowych.Pozycja Millenialsi i ich „tele-wizje”. Geneza i konstrukcja programu badawczegoKnecht, Tomasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Artykuł stanowi prezentację projektu badania pod nazwą „Telewizja tradycyjna, on-line i społecznościowa jako narzędzie edukowania pokolenia Y”. Przedstawiono punkt wyjścia do badań na temat szeroko rozumianego konsumowania telewizji wśród przedstawicieli pokolenia tzw. „millenialsów”. Część teoretyczna dotyczy problematyki współczesnego komunikowania społecznego w nawiązaniu do edukacji medialnej. Druga część zawiera prezentację narzędzia badawczego, tj. ankiety opracowanej w ramach projektu, który dotyczył różnych form odbioru telewizji przez przedstawicieli pokolenia Y. Autor opisuje również przebieg tego badania wśród studentów dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Uniwersytetu Warszawskiego. Najważniejsze wyniki ankiety pozwalają sformułować kolejne pytania badawcze związane z potrzebami, motywacją, oczekiwaniami i nawykami „millenialsów”.Pozycja Dziennikarstwo śledcze w przestrzeni lokalnej. Analiza prasoznawcza publikacji „Dziennika Zachodniego” z 2015 rokuPolińska, Karolina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Autorka dokonała analizy zawartości rocznika „Dziennika Zachodniego” z 2015 roku poszukując publikacji dziennikarskich o charakterze śledczym. Motywacją do przeprowadzenia analizy były pytania badawcze: ile jest takich materiałów w prasie lokalnej na przykładzie „Dziennika Zachodniego”, jak często są publikowane, kto je pisze, o kim pisze, oraz jaką powierzchnie mają te teksty względem innych materiałów dziennikarskich. Pierwsza cześć artykułu zarysowuje nam historię dziennikarstwa śledczego w USA i mediów w Polsce po 1989 r. W dalszej kolejności zaprezentowane są funkcjonujące w literaturze definicje dziennikarstwa śledczego, a także najważniejsza problematyka i cechy tych publikacji. W części kolejnej autorka przedstawia cel swoich badań, oraz metodologię, a następnie wyniki tych badań.Pozycja Tomistyczno-fenomenologiczna koncepcja personalizmu Karola Wojtyły wobec kryzysu wartości i współczesnych potrzeb edukacyjnychKunicka, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Dominująca we współczesnym świecie redukcjonistyczna wizja człowieka sprowadza go do wymiaru materialnego i pomija niezbywalne prawo dziecka jako osoby do wychowania będącego urzeczywistnianiem tkwiącego w nim człowieczeństwa. Dziecko jako układ odniesienia dla systemu aksjonormatywnego musi posiadać jasno określony wzorzec zachowań oraz funkcjonujący system wzmacniający jego zachowania pozytywne oraz zapobiegający zachowaniom negatywnym. Potrzeba więc dziś – bardziej niż dotychczas – wnikliwego rozpoznawania i odbudowania tradycji pedagogiki personalistycznej oraz powrotu jej założeń w praktyce wychowawczej. Artykuł stanowi prezentację tomistyczno-fenomenologicznej koncepcji personalizmu Karola Wojtyły jako propozycję zmiany uprawianej filozofii wychowania.Pozycja Budowanie wizerunku instytucji niekomercyjnej na przykładzie uczelni kościelnej – wybrane narzędzia public relationsCymanow-Sosin, Klaudia (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)W artykule zostały przedstawione wyniki badań, które dotyczyły oceny czterech podstawowych typów wizerunku, na przykładzie instytucji naukowej, jaką jest Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Celem nadrzędnym było postawienie diagnozy na temat oceny bieżącego wizerunku uczelni, a także uzyskanie szczegółowych opinii o narzędziach, jakie – zdaniem respondentów – powinny być wykorzystywane w budowaniu właściwej strategii prowizerunkowej uniwersytetu. Hipoteza, iż uczelnia o charakterze kościelnym kształtuje właściwy wizerunek przede wszystkim w oparciu o rekomendację i bezpośredni kontakt z odbiorcami, została zweryfikowana tylko częściowo pozytywnie i poszerzona o inne narzędzia, tj. identyfikację wizualną (corporate identity) i relacje z mediami (media relations). W wyniku przeprowadzonych badań przy użyciu kwestionariusza ankietowego z zastosowaniem m. in. skali Likerta, określone zostały wskaźniki zbudowane ze średniej odpowiedzi na pytania, a skalowanie odpowiedzi pozwoliło wyznaczyć predylekcje zaproponowanych narzędzi PR i propozycje wykorzystania najbardziej skutecznych metod. Na pierwszym planie znalazła się komunikacja zapośredniczona medialnie – przede wszystkim o oparciu o Sieć i media elektroniczne. Zdaniem badanych, renoma uczelni i troska o jej reputację wśród młodej generacji użytkowników multimediów najskuteczniej może być realizowana w mediach społecznościowych. Wnioskiem pobocznym z przeprowadzonych badań jest opinia, iż kompatybilność, spójność i odpowiedniość w obrębie identyfikacji wizualnej oraz w kontaktach za pośrednictwem mediów są czynnikami, które – wedle respondentów – w zasadniczy sposób pomagają w budowaniu dobrych relacji z otoczeniem.Pozycja Obraz Polski i Polaków w europejskim dyskursie publicznym. Analiza wyników badań opinii publicznej i artykułów z prasy zachodniej w latach 2004-2017Świrska-Czałbowska, Karolina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Celem artykułu jest pokazanie wizerunku Polski i Polaków w krajach „starej Unii” oraz zanalizowanie jak Polacy byli oceniani przed akcesją do Unii Europejskiej w 2004 roku i jak są postrzegani obecnie. Niniejsze studium próbuje pokazać, czy w wyniku włączenia Polski do struktur europejskich wizerunek naszego kraju się zmienił i na ile; jak nasza ponad 13 letnia obecność w strukturach unijnych wpływa na postrzeganie naszego kraju zarówno wśród elit politycznych państw unijnych, jak i zwykłych obywateli. Wykorzystane są badania opinii publicznej, polskie i międzynarodowe, jak również artykuły prasowe, głównie z prasy anglojęzycznej.Pozycja Internetowa aktywność amerykańskiego ruchu alternatywnej prawicy i jej wpływ na radykalizację debaty imigracyjnej w Stanach ZjednoczonychWasilewski, Krzysztof (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Autor artykułu analizuje wpływ dyskursu imigracyjnego, prowadzonego w mediach internetowych alternatywnej prawicy, na debatę na temat imigracji w Stanach Zjednoczonych. „Alt-right” jako nowy ruch społeczny posługuje się podstawowymi mechanizmami medialnymi, w tym zwłaszcza zagłuszaniem kultury, dziennikarstwem obywatelskim oraz mobilizacją opartą na mediach. Dzięki nim komunikaty alternatywnej prawicy przenikają do debaty publicznej. Jej radykalizację w kwestii imigracji można było zaobserwować podczas prezydenckiej kampanii wyborczej w 2016 r., kiedy to media alternatywnej prawicy na równi z mediami głównego nurtu kształtowały dyskurs imigracyjny.Pozycja Powstanie Warszawskie oczami Sióstr Zmartwychwstanek – obrona „Twierdzy Zmartwychwstanek”Pyszna, Joanna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Powstanie Warszawskie jest jednym z najbardziej dramatycznych wydarzeń w historii Polski. Zryw zbrojny przeciwko niemieckiemu okupantowi zakończył się klęską. Odwaga i męstwo Polaków, zarówno żołnierzy, jak i ludności cywilnej, do dziś budzi podziw i zdumienie. Wśród bohaterów tych tragicznych dni nie zabrakło sióstr zakonnych. Szczególne miejsce na kartach historii powstańczej Warszawy zajmują Siostry Zmartwychwstanki. Oddając swój dom zakonny na szpital powstańczy nie przypuszczały nawet, że niebawem stanie się on nieugiętym punktem obrony miasta: „Redutą Żoliborza”, „Twierdzą Zmartwychwstanek”. Artykuł przedstawia relacje sióstr z ogarniętej walką dzielnicy Warszawy, na podstawie których można odtworzyć dramatyczną historię żoliborskiego klasztoru, jak i zyskać wgląd w postawę Sióstr w obliczu Zagłady.