Roczniki Teologiczne, 2016, T. 63, nr 3
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20596
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2016, T. 63, nr 3 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 24
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Sumienie jako fundament godności i wolności człowieka w kontekście jego społecznej odpowiedzialnościWróbel, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)Sumienie nie pełni tylko roli osobistego autorytetu moralnego, ale jest również filarem godności i wolności człowieka w przestrzeni życia społecznego. Umożliwia ono bowiem wspólne poszukiwanie prawdy i rozwiązywanie dylematów moralnych przez członków ludzkiej społeczności. Po przedstawieniu różnych interpretacji sumienia, autor omawia związek sumienia z godnością człowieka. Godność sumienia stoi u podstaw jego wolności. Jednocześnie godność człowieka jest afirmowana w poszanowaniu wolności jego sumienia. Praktycznym wyrazem tej wolności jest prawo do sprzeciwu sumienia. Problem ten występuje najczęściej w kontekście pełnienia obowiązków przez pracowników służby zdrowia. Poszanowanie ich osobowych praw domaga się uszanowania również ich prawa do klauzuli sumienia, kiedy właściwe im postępowanie implikuje ich odpowiedzialność moralną rodzącą konflikt sumienia.Pozycja Rozwód jako forma przemocy wobec dzieckaPopek, Monika (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Miłość jest naturalnym środowiskiem zrodzenia nowego życia, ale także warunkiem jego wzrostu i rozwoju. Wspólnota rodzinna, dla której fundamentem jest wspólnota małżeńska, może powstać i wzrastać właśnie dzięki miłości, której początek i trwanie zapewnia miłość obojga małżonków. Kryzys małżeństwa i duża liczba rozwodów, a tym samym rozbitych rodzin, odsłania dramat wielu dzieci, których rodzice, własnymi decyzjami rezygnacji z wierności przyrzeczeniu małżeńskiemu, pozbawili bezpiecznego środowiska wzrostu. Dzieci są dla rodziców darem, powierzonym im przez Boga, ale jednocześnie zadaniem – wychowywania i formowania do życia w pełni i realizowania powołania do miłości. Miłość małżonków, która czerpie z Miłości Boga, stwarza odpowiednie warunki do tego, aby to zadanie wypełnić. Jeśli zatem w postawie małżonków brakuje wierności miłości zadeklarowanej w przysiędze małżeńskiej, to konsekwencje takich postaw i działań dosięgają nie tylko ich samych, ale także ich dzieci, krzywdząc je i stając się formą przemocy.Pozycja Kronika Instytutu Teologii Moralnej KUL za rok akademicki 2014/2015Gocko, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Koncepcja ekosprawiedliwości w encyklice „Laudato si’”Sadowski, Ryszard F. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Artykuł ten ukazuje ujęcie sprawiedliwości zaprezentowane przez papieża Franciszka w encyklice Laudato Si'. Zwraca uwagę na ciągłość nauczania kolejnych papieży w kontekście łączenia kwestii społecznej i kwestii środowiskowej, rozszerzenia zakresu przedmiotowego koncepcji sprawiedliwości na całe stworzenie oraz ukazanie międzypokoleniowego wymiaru sprawiedliwości. Opracowanie to ukazuje ponadto chrześcijańskie inspiracje koncepcji ekosprawiedliwości oraz zgodność ujęcia sprawiedliwości przedstawionego w encyklice ze współczesną myślą ekofilozoficzną. Wydaje się, że najlepszym określeniem tej koncepcji jest „integralna ekosprawiedliwość”.Pozycja Mieczysław Guzewicz, Miłość małżeńska może być piękna. Recepta na szczęście w małżeństwie, Częstochowa: Pomoc Wydawnictwo Misjonarzy Krwi Chrystusa 2014, ss. 136Kula, Magnus Marcin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Wykaz publikacji teologicznomoralnych za rok 2014Gocko, Jerzy; Kołtun, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Kościół Vaticanum II i jego eklezjologia. Próba retrospekcji z perspektywy 50 lat Gaudium et spes (III)Gocko, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Artykuł stanowi ostatnią część większego projektu badawczego, którego przedmiotem jest spojrzenie na eklezjologię Soboru Watykańskiego II. Bezpośrednią okazją do jego podjęcia jest przypadająca 50. rocznica ostatniego soboru powszechnego (1962-1965), a w sposób szczególny rocznica publikacji Konstytucji pastoralnej Gaudium et spes. Trzecia część tryptyku pokazuje znaczenie Konstytucji dla tożsamości i posłannictwa Kościoła posoborowego. Analiza recepcji Vaticanum II pozwoli uchwycić znaczenie przełomu, jaki dokonał się w tamtych – znamiennych dla dalszych losów Kościoła – wydarzeniach.Pozycja Bernard G. Prusak, Parental Obligations and Bioethics: The Duties of a Creator, New York: Routledge 2013 ss. X + 162.Androsik, Alena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Zasada porządku miłości we współczesnej bioetyceSmykowski, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Celem artykułu jest ukazanie możliwości zastosowania klasycznej zasady ordo caritatis we współczesnych dylematach bioetycznych. Po syntetycznym ukazaniu jej istoty podjęto próbę jej aplikacji do konkretnych sytuacji związanych z praktyką biomedyczną. Skupiono się przede wszystkim na zagadnieniach medycyny ratunkowej oraz na sytuacjach utrudnionego dostępu do świadczeń medycznych. Wykazano, że zasada porządku miłości w połączeniu z innymi zasadami ingerencji medycznych, w tym przede wszystkim z zasada proporcjonalności, możne stanowić istotne kryterium oceny postępowania.Pozycja Kazimierz Synowczyk OFMCap, Powołani do miłości doskonałej. O życiu zakonnym według bł. Honorata Koźmińskiego, Kalwaria Zebrzydowska: Wydawnictwo Calvarianum 2015, ss. 168.Zadroga, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Vittorio Possenti, La rivoluzione biopolitica. La fatale alleanza tra materialismo e tecnica, Turyn: Lindau 2013, ss. 219Łońska, Magdalena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Dziecko ofiarą antykultury przemocyZadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Violence against children has different forms and calls for various measures to eliminate it. However, this will be possible, when will determine not only the symptoms, but also the source of violence. These sources should be seen not only in the material conditions of the family, but also in the contemporary culture, that by creating the space for violence, it rather becomes an anticulture. The child becomes the victim of a „culture” based only on the material values, moral relativism and religious skepticism. Violence is also born of lies, manipulation, selfishness, consumerism, utilitarianism, extreme liberalism.Pozycja Andrzej Derdziuk OFMCap, W odpowiedzi na dar powołania, Lublin: Wydawnictwo KUL 2015, ss. 174.Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Antykoncepcja – jedna z form przemocy wobec dzieckaDawiec-Kulig, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Contraceptive actions are one of the possible forms of violence against the child. They fall within the general trend and mentality against life and can take various forms. They are a manifestation of hostility towards the child, who becomes a burden, an obstacle in the implementation of professional or financial purposes of parents. Also, the same methods and contraceptives are associated with many conceivable threats to life. Among them there are genital tract infections that lead to perinatal complications, which increase the risk of disease and abnormalities of children born and the risk of spontaneous abortions. Another group of contraceptives are pharmaceutical preparations actively causing abortion, designed to eliminate the conceived and already developed child.Pozycja Edmund Kowalski CSsR, Człowiek i bioetyka. Zagadnienia biomedyczne dla duszpasterzy i katechetów, Kraków: Wydawnictwo Homo Dei 2015, ss. 329.Kołtun, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Dialog chrześcijan i muzułmanów w Stambule. Sprawozdanie z sympozjum międzyreligijnegoDerdziuk, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Wpływ pornografii i hazardu na funkcjonowanie w rodzinieJeżyna, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Człowiek, uzależniony od pornografii lub hazardu, potrzebuje pomocy, gdyż jest osobą chorą. Potrzebuje pomocy i porady fachowców, gdyż próby zapanowania nad uzależnieniem zwykle kończą się porażką. Służą temu ośrodki pomocy i wsparcia, rządowe i pozarządowe, specjalizujące się w diagnostyce i terapii uzależnień, które wspierają osoby uzależnione i ich bliskich. Jedynie pełna współpraca ośrodków i grup wsparcia oraz aktywność wszystkich członków rodziny może przywrócić uzależnionemu nadzieję i zmianę życia.Pozycja Daniele Ciravegna, Per un nuovo umanesimo nell’economia. L’enciclica „Caritas in Veritate” nella dottrina sociale della Chiesa, Turyn: Leumann (TO), Editrice ELLEDICI 2012, ss. 195.Gocko, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Główne nurty w starożytnej etyce chińskiejNowosad, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Kultura chińska należy do tych dawnych tradycji, które w dużym stopniu zachowały swoje bogactwo do czasów współczesnych. Niniejszy szkic przedstawia starożytną etykę chińską w jej różnych nurtach, do których należy motizm, daoizm, legalizm i chińska wersja buddyzmu znana jako chan. Te rozważania poprzedzone zostały krótkim wprowadzeniem do konfucjanizmu, który jako nurt filozoficzno-etyczny zdecydowanie wyróżnia się spośród innych tradycji, a którego centralnym pojęciom etycznym szerzej poświęcone będzie kolejne opracowanie.Pozycja Lisa Sowle Cahill, Global Justice, Christology and Christian Ethics, Cambridge: Cambridge University Press 2013, ss. XIV+312.Nowosad, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)