Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 43
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36731
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 43 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Katastrofa w ponowoczesnej opowieści – audiowizualne ilustracje futurystycznej dekadencjiBinicewicz, Aleksandra (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Autorka artykułu za cel stawia sobie odnalezienie różnych postaci katastrof w tekstach kultury audiowizualnej, nazwanie ich oraz zdiagnozowanie w odniesieniu do poczucia tego, co nazywa „futurystyczną dekadencją”. Tło jej rozważań stanowią kłopoty z narracją tożsamości współczesnego człowieka w kontekście technologicznego rozwoju oraz upowszechniania postawy ponowoczesności. Wizualne teksty, po które sięga, to film Joker oraz trzy seriale: Czarnobyl, Cudotwórcy i Koniec dzieciństwa.Pozycja Barokowy kaznodzieja Antoni Węgrzynowicz o pijaństwie – konteksty kulturowe, socjologiczne i psychologiczneKuran, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Przedmiotem artykułu są cztery kazania barokowego kaznodziei, Antoniego Węgrzynowicza, dotyczące pijaństwa. Franciszkanin opisał je nie tylko uwzględniając kategorie moralne. Dostrzegał wpływ wielu czynników na powstawanie i utrwalanie się nałogu. Uwzględnił czynniki kulturowe (obyczaje; płeć), socjologiczne (pozycja społeczna) i psychologiczne (relacje społeczne; relacje rodzinne), które wpływają na nadużywanie alkoholu oraz popadnięcie w nałóg alkoholowy.Pozycja „Mira sane ope Marconiana”. Pierwsze radiowe transmisje mszy świętychRadej, Maciej (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Pandemia koronawirusa, która ogarnęła cały świat w marcu 2020 roku, dodatkowo dowiodła ogromne możliwości ewangelizacyjne, jakie stwarzają media elektroniczne. Na niespotykaną dotąd skalę Kościół podjął transmisje mszy świętych za pośrednictwem radia, telewizji i Internetu docierając w bezpieczny sposób do wszystkich zainteresowanych. Artykuł przybliża okoliczności pierwszych transmisji radiowych mszy świętych w Polsce, przeprowadzonych na antenie Radia Poznańskiego w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego i w Poniedziałek Wielkanocny, 17 i 18 kwietnia 1927 roku. Przybliżono też stanowisko Stolicy Apostolskiej, które ewoluowało od obaw do akceptacji tej formy uczestnictwa w Eucharystii. W tym kontekście, decyzja prymasa Augusta Hlonda, który zgodził się na pierwsze transmisje mszy świętych jeszcze przed powstaniem Radia Watykańskiego miała wymiar prekursorski. W zakończeniu podano stanowisko Kościoła współczesnego. Papież Jan Paweł II w swoim liście apostolskim o świętowaniu niedzieli pt. Dies Domini z 31 maja 1998 roku w numerze 54 zauważa, iż dzięki transmisji istnieje możliwość zjednoczenia się wiernych z celebracją dokonującą się w miejscu świętym, a Benedykt XVI w adhortacji apostolskiej „Sacramentum caritatis” zwraca uwagę, że dzięki transmisjom uczestnictwo w świątecznej liturgii nabrało szerszego znaczenia niż w przeszłości. Obaj papieże podkreślają jednak, że nie zwalnia to z „uczestnictwa w celebracji eucharystycznej żywego Kościoła” tych, którzy mogą pójść do świątyni.Pozycja Kościół katolicki i jego społeczność na łamach serwisu internetowego „Gazety Wyborczej” podczas epidemii COVID-19Flasiński, Krzysztof (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Celem badania było ustalenie sposobu przedstawienia tematyki związanej z Kościołem katolickim i wiernymi w internetowym serwisie „Gazety Wyborczej” w okresie pandemii COVID-19, od 14.01 do 10.10.2020 r. Materiał badawczy składał się z 1 381 artykułów (5,65 proc. wszystkich newsów dotyczących COVID-19). Średnio dziennie ukazywało się 5 tekstów dotyczących analizowanego tematu, najwięcej (od 35 do 39) w okresie od 12 do 15 marca. Analiza jakościowa wykazała, że badany temat był stale obecny na łamach wyborcza. pl, był traktowany przeważnie w sposób neutralny. Zdecydowanie przeważały teksty informacyjne na temat ograniczeń dotykających wiernych, ale również wszystkich czytelników, niezależnie od wyznania. Informacje miały silny charakter lokalny. Materiały reportażowe dotyczyły głównie akcji pomocy dla najbardziej potrzebujących.Pozycja Systematyka i funkcje konfliktów w filmie „Boże Ciało” Jana KomasyBorowiecki, Artur (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Jednym z kluczowych zagadnień w psychologii jest konflikt. Nie ma obszarów ludzkiej aktywności, gdzie nie istniałyby różnorodne konflikty, poczynając od konfliktu w sumieniu pojedynczego człowieka, a skończywszy na konfliktach zbiorowych z udziałem wielu osób. Również w filmach fabularnych, szczególnie w konstrukcjach opartych na dążeniu bohatera do celu, wyróżnia się liczne typy konfliktów. Zjawisko to odgrywa kluczową rolę tak w kinie komercyjnym, gatunkowym, jak i artystycznym. Teoretycy filmowi wyróżniają konflikt zewnętrzny oraz wewnętrzny. W bardziej szczegółowych teoriach wspomina się o istnieniu w narracjach filmowych konfliktów sytuacyjnych, środowiskowych oraz interpersonalnych. W artykule zostanie omówiona definicja terminu „konflikt” w rozumieniu nauk społecznych i w teoriach filmowych, a także wskazane zostaną różnice miedzy tymi ujęciami. W głównej części szkicu zostaną przedstawione wyniki analizy filmu Boże Ciało (2019, Jan Komasa), w którym konflikt tematyczny jest katalizatorem dramaturgii filmowej. Zostanie podjęty problem konfliktu wewnętrznego wpisanego „zbiorowo” w lokalną społeczność, jak również w charakter głównego bohatera. Jednocześnie zostaną omówione użyte przez twórców sposoby obrazowania konfliktów w diegezie filmowej.Pozycja Aksjologia audiowizualności (cz. 1). Rozważania teoretyków i praktyków podczas seminarium w Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego (15.03.2019)Flont, Mateusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Poniższy tekst jest sprawozdaniem z seminarium naukowego, które odbyło się na Uniwersytecie Jagiellońskim. Poruszano na nim tematy wartości, które są przekazywane w mediach, filmach, literaturze, języku i szeroko pojętej sztuce. Oprócz przedstawienia referatów umieszczono również zapis dyskusji, które odbywały się między każdym wystąpieniem.