Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19281
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 5 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ks. Jerzy Misiurek, Błogosławiony Piotr Jerzy Frassati (1901-1925), Lublin: Wydawnictwo POLIHYMNIA 2012, ss. 119.Pałubska, Zofia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Miłosierdzie Boże w relacji do kapłaństwa i formacji kapłańskiejCiereszko, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Artykuł podejmuje problematykę związku prawdy miłosierdzia Bożego z kapłaństwem głównie w aspekcie jej wpływu na kształt kapłaństwa i formację kapłańską. Kapłaństwo sakramentu święceń wprowadza w szczególną więź z Bogiem w Jego trynitarnej tajemnicy, upodabnia do Chrystusa Arcykapłana, uzdalnia i zaprasza do naśladowania Go w postawie i misji wobec Kościoła. Przeżywanie tej więzi z Bogiem, który jest Ojcem miłosierdzia, z Chrystusem, który uosabia i urzeczywistnia miłosierdzie Ojca jako Arcykapłan „wiarygodny i miłosierny” oraz z Duchem Świętym, w mocy którego w Kościele rozdzielane są łaski zbawcze w posłudze kapłańskiej jako dary miłosierdzia Bożego, nie może nie ujawniać w samym życiu i posłudze prezbiterów rysu miłosierdzia. Stąd też w autentycznym i owocnym przeżywaniu swego kapłaństwa prezbiterzy winni dostrzegać znaczące odniesienia miłosierdzia Bożego i kapłaństwa, zgłębiać tajemnicę Bożego miłosierdzia, zwłaszcza w relacji do kapłaństwa, rozwijać nabożeństwo do miłosierdzia Bożego, naśladować to miłosierdzie w swej posłudze kapłańskiej, czyli niejako formować siebie stale także w świetle tajemnicy miłosierdzia Bożego.Pozycja Wiersze o tematyce uzdrowieniaKoziej, Jolanta (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja „Charyzmaty uzdrowień” i modlitwa o uzdrowienie w życiu współczesnego KościołaMiczyński, Jan K. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Niniejszy artykuł podejmuje problematykę modlitwy o uzdrowienie i związanej z nią posługi charyzmatycznej. Omawia wyrażenie św. Pawła „charyzmaty uzdrowień” (1Kor 12,9.28.30), które wskazuje na to, że Bóg daje darmowe dary, które mają pomóc wybranym przez Niego ludziom stać się kanałami Jego uzdrawiającej łaski. Uzdrowienie z choroby ma wymiar profetyczny. Dokonuje się Bożą mocą dzięki wydarzeniu paschalnemu Chrystusa i dzięki mocy Ducha Świętego. Jest zapowiedzią ostatecznego zwycięstwa Boga nad śmiercią. Jest zapowiedzią zbawienia wiecznego. Przy tym ważne jest rozumienie, że ci, którzy pomimo modlitwy pozostają chorzy, są zaproszeni do tego, by uczestniczyć w cierpieniach Chrystusa – co również stanowi wielką Bożą łaskę. W celu mądrego posługiwania się charyzmatami związanymi z uzdrowieniami, a także w celu odpowiedzialnego prowadzenia modlitwy o uzdrowienie, potrzeba jest stosowania się do odpowiednich decyzji kościelnej władzy. Wszyscy są wezwani do tego, by tworzyć jedną wspólnotę wiary, wspólnotę Kościoła ożywianą jednym Duchem.Pozycja Uzdrowienie przez sakramentyZarzycki, Stanisław T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Wraz z Ruchem Odnowy Charyzmatycznej Autor pojmuje uzdrowienie jako „znak całkowitego i ostatecznego zwycięstwa Chrystusa w tajemnicy Jego krzyża i zmartwychwstania, obecnego pośród nas tu i teraz, oraz jako zapowiedź całkowitego uzdrowienia i wiecznej chwały w przyszłym królestwie”. Analizuje trzy sakramenty: Pokuty i Pojednania, Eucharystię i Namaszczenie Chorych. W sakramencie pokuty dokonuje się pojednanie człowieka z Bogiem i uzdrowienie jego ran grzechowych. Oprócz właściwej dyspozycji penitenta istotna jest tu rola spowiednika jako lekarza, przez którego posługę człowiek grzeszny i zraniony może doświadczyć uzdrawiającego działania miłosiernego Boga. W sprawowanej Eucharystii istnieje wiele „miejsc”, w których człowiek może doświadczyć miłości i uzdrawiającej mocy Chrystusa uobecniającego się nie tylko w misterium swej Męki, ale także swego zmartwychwstania i jednoczącego się z człowiekiem w Komunii św., w której dana jest mu największa możliwość doznania uzdrawiającego „dotyku” Boga. Adoracja Najświętszego Sakramentu, jako trwanie przed realnie obecnym Chrystusem w sakramencie Eucharystii, przedłuża i intensyfikuje relację wiernego z Chrystusem i jest również sposobnością doznania uzdrowienia. Uzdrowienie wewnętrzne jest również pierwszym darem Ducha Świętego w Sakramencie Namaszczenia Chorych, w którym, częściej niż w poprzednich sakramentach, człowiek może doznać także uzdrowienia psychofizycznego.Pozycja Postawa chrześcijańska wobec zdrowia w nauczaniu Jana Pawła IIDyrka, Anna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Powszechnie uważa się, że problematyka zdrowia jest domeną medycyny. Trzeba jednak zauważyć, że koncepcja medycyny jest ściśle związana z rozumieniem natury człowieka. Osoba ludzka jest miejscem, gdzie spotyka się medycyna i teologia. Teologia, czerpiąc z Objawienia Bożego, przynosi prawdę o istocie natury człowieka, dlatego też może wpływać na sposób rozumienia zdrowia i uprawiania medycyny. Przedstawiono wybrane medyczne koncepcje zdrowia – model biomedyczny i holistyczny oraz rozumienie zdrowia w perspektywie teologicznej – głównie w oparciu o nauczanie Jana Pawła II (chrześcijańska antropologia personalistyczna). Chrześcijańska postawa wobec zdrowia winna charakteryzować się kontemplacją daru życia, służebną miłością wobec bliźnich ze względu na miłość do Boga, postrzeganiem cierpienia jako miejsca doświadczenia nawiedzenia Boga i uczestnictwa w odkupieniu świata oraz nadzieją, że troska o życie i zdrowie jest zapowiedzią zmartwychwstania i chwały w życiu wiecznym.Pozycja Ks. Jerzy Misiurek, Modlitwa, medytacja, kontemplacja, mistyka. Dzieje problematyki (BTD 2), Lublin: Polskie Stowarzyszenie Teologów Duchowości 2011, ss. 376.Pałubska, Zofia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Ks. Radosław Kimsza, Od obrazu do podobieństwa. Tomasza Kard. Špidlika (1919-2010) teologia duchowości, Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej 2013, ss. 298.Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja L'Enracinement dans le Christ par la Misericorde Divine et l'apostolat Universel selon Saint Vincent PallottiZarzycki, Stanisław T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Artykuł ukazuje najpierw sytuację Kościoła w pocz. XIX w., jego osłabienie po rewolucji francuskiej i zarazem wielkie potrzeby apostolskie, na które św. W. Pallotti, kierowany Duchem Bożym, starał się odpowiedzieć. Następnie ukazuje charyzmat pallotyński, którego rdzeniem jest wezwanie wszystkich wiernych do czynnego apostolstwa w Kościele. Odwołując się do Objawienia, teologii i ascezy chrześcijańskiej podaje oryginalne uzasadnienie prawa wiernych do apostolstwa i realizacji ich zadań apostolskich na tle ówczesnej eklezjologii. W drugiej części artykułu zostały omówione formy i sposoby apostolskiego zaangażowania wiernych współdziałających w Zjednoczeniu Apostolstwa Katolickiego. Trzy grupy apostołów (pracownicy zrzeszeni, pomocnicy duchowi, ofiarodawcy) z różnych stanów Kościoła, według zamysłu Pallottiego, za pomocą dostępnych dla nich środków (modlitwa, współpraca w krzewieniu wiary, ofiary duchowe i materialne), miało stać się „surmą ewangeliczną” Kościoła w realizacji jego apostolskiej misji wewnętrznej i tej wobec świata. W ostatnim punkcie artykuł przybliża przystosowanie charyzmatu pallotyńskiego do aktualnej eklezjologii oraz potrzeb duchowych i pastoralnych Kościoła w oparciu o nowy Statut Generalny Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego.Pozycja Uzdrowienie w „spoczynku w Duchu Świętym” i jako owoc modlitwy wstawienniczejRybicki, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Niniejszy artykuł porusza antropologiczne, teologiczne i zbawcze aspekty takich zjawisk, jak modlitwa o uzdrowienie, uzdrowienie, spoczynek w Duchu Świętym. Omówiona jest definicja i natura tych zjawisk, źródła biblijne, takie aspekty antropologiczne, jak konieczność całościowego spojrzenia na uzdrowienie, niebezpieczeństwo zredukowania tych zjawisk do czysto psychologicznego mechanizmu itd. Ukazane są też symptomy uzdrowienia wewnętrznego. Przytoczone są także spisane świadectwa osób, które doświadczyły „spoczynku w Duchu Świętym” i łączyło się to w ich życiu z uzdrowieniem wewnętrznym.Pozycja Benoit XVI – un pape qui prend une décision insoliteKurowski, Remigiusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Uzdrowienia Boskie a uzdrowienia demoniczneZalewski, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)W chrześcijaństwie istnieją nadzwyczajne uzdrowienia, których przyczyną jest Bóg. Dokonują się one w określonym kontekście religijnym i modlitewnym oraz zakładają otwartość iwiarę podmiotu, który pragnie odzyskać utracone zdrowie. Musi on dokonać aktu przebaczenia w imię Jezusa, ażeby mógł bez przeszkód przyjąć dar uzdrowienia. Ten dar dotyka zawsze całego człowieka i uzdrawia również jego ducha. Człowiek przeżywa głębiej swoją wiarę, doświadcza gorętszej miłości Jezusa oraz nowości życia, która będzie w pełni osiągnięta w Królestwie Niebieskim. Istnieją również nadzwyczajne zjawiska, których autorami są demony. Ponieważ są bytami czysto duchowymi, mogą przekazywać ludziom im oddanym swoje moce w postaci np.: nadzwyczajnej siły; lewitacji; nienaturalnego ciężaru ciała; recytowania długich passusów książek, których nigdy nie czytali; retroskopii. Wśród tych nadzwyczajnych zjawisk występuje również fenomen uzdrawiania. Demony potrafią zainfekować człowieka chorobą i usuwać jej objawy. Potrafią także usuwać symptomy chorób naturalnych, posługując się uzdrowicielami jako swoimi narzędziami. Chory może doświadczyć efektów pozytywnych w wymiarze fizycznym, lecz zawsze musi zapłacić za to cenę w postaci pojawienia się gorszej choroby, trudności duchowych, pogorszenia albo zniszczenia więzów rodzinnych czy społecznych i otwarcia szeroko drzwi na działanie osobowego zła w rodzinie. Są to ciężkie konsekwencje, które muszą ponosić ludzie ulegający podstępnemu działaniu demonów.Pozycja Prace dyplomowe obronione w Instytucie Teologii Duchowości KUL w roku 2013 (sierpień-grudzień)Chmielewski, Marek; Zarzycki, Stanisław T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Sprawozdanie z Sympozjum „Uduchowiona młodość. Błogosławiona Chiara «Luce» Badano (1971-1990)” (21 maja 2013)Zarzycki, Stanisław T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Pomoc psychologiczna a modlitwa o uzdrowienie wewnętrzneJastrzębski, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)W procesie uzdrowienia wewnętrznego biorą udział różnorodne czynniki. Bogactwo tych czynników wskazuje na niezwykłą złożoność bytu ludzkiego, w którym napotykamy zarówno elementy duchowe jak i biologiczne. Szczególne miejsce w tym względzie zajmuje psychika człowieka, która stanowi łącznik różnych sfer bytu ludzkiego. W niniejszym artykule poddamy analizie różne metody prowadzące do uzdrowienia wewnętrznego człowieka. W szczególności porównamy pomoc psychologiczną oraz modlitwę o uzdrowienie wewnętrzne. Postaramy się ukazać odmienność obu tych podejść poprzez analizę ich celu oraz metod, wskażemy na różnice metodologiczne oraz przedyskutujemy możliwą współpracę dla dobra człowieka cierpiącego.Pozycja Ks. Marek Chmielewski, Duchowość według Jana Pawła II. Studium na podstawie encyklik i adhortacji (BTD 3), Lublin: Polskie Stowarzyszenie Teologów Duchowości 2013, ss. 355.Strembska, Olga (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)