Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2002, T. 22
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/17549
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2002, T. 22 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Józef Kosian, Mistyka Śląska. Mistrzowie duchowości śląskiej. Jakub Boehme, Anioł Ślązak i Daniel Czepko, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001 ‒ 241 ss.Kiwka, Mirosław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Z Leśnicy do Auschwitz. Ojcowie Kulawi – przyczynek do dziejów oblatów polskichSzymański, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Zarys teorii podstawowego doświadczenia filozoficznegoWolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Koncepcja rozwoju wiary Jamesa W. FowleraKról, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Globalizacja a katolickie szkolnictwo wyższe ‒ nadzieje i wyzwania. Konferencja przedstawicieli wyższych uczelni katolickich (Watykan, 2-6 grudnia 2002)Mateja, Erwin (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Ósmy rok działalności naukowo-dydaktycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego (Rok akademicki 2001/2002)Sobeczko, Helmut J. (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Zapomniane światło pod korcem? W trzydziestą rocznicę śmierci Ericha Przywary SJ (1889-1972)Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Aktualne tendencje w niemieckiej teologii fundamentalnej. Przegląd literatury (1998-2000)Anderwald, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Johann Rainer (opr.), Grazer nuntiatur, t. III: Nuntiatur des Girolamo Portia und Korrespondenz des Hans Kobenzl 1592-1595 (unter Mitarbeit von Heinz Noflatscher und Christian Rainer), Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 2001 ‒ 435 ss., 3 nlb.Kopiec, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Liturgia Wielkiego Tygodnia w śląskich konwentach kanoników regularnych w średniowieczuWolnik, Franciszek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Ziemska odpowiedzialność chrześcijańskiej nadzieiCuda, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja James Redfield, Michael Murphy, Sylvia Timbers, Gott und die Evolution des Universums. Der nächste Entwicklungsschritt für die Menschheit, tł. [z ang. na niem.] J. Eggert, München: Intergral Verlag 2002 ‒ 381 ss., ISBN 3-7787- 9101-X.Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Koncepcja mądrości i jej wychowawcza funkcja w ujęciu ksiąg sapiencjalnych Starego TestamentuKułaczkowski, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Chrystocentryczny wymiar wiary w ujęciu Hansa WaldenfelsaSwend, Daniel (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Ulrich H.J. Körtner (red.), Glauben und Verstehen. Perspektiven hermeneutischer Theologie, Neukirchen-Vluyn 2000 ‒ 99 ss., ISBN 3-7887-178Cichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Powstanie i organizacja radia diecezji opolskiej w latach 1994-2002Hanich, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Zastosowanie psychologii w reklamie ‒ refleksja etycznaMusioł, Gizela (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Ksiądz biskup Gerhard Karl Schaffran ‒ życie i posługa w KościeleDola, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Gotycka rzeźba śląska ze zbiorów Muzeum Piastów Śląskich w BrzeguSkibiński, Wiesław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Rola symboliki „środka świata” w waloryzacji przestrzeni sakralnej w ujęciu Mircei EliadegoBramorski, Jacek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)It is well known that one of the deepest and most important of all human matters is religion. We can safely say that reflection on religion has always been present in human culture, but in XXth century we find a lot of research on this subject and the dynamic development of sciences of religion. Mircea Eliade (1907-1986) is very important exponent of the hermeneutical phenomenology of religion. His thought shows a specific way of reasoning. On the basis of material coming from the history, ethnography and psychology he presents many interesting treatments on the nature of religion and on the religious act, in particular on the symbolism of the center of the world and its importance in the sacred space. The term “center of the world” refers to that sacred place where all essential modes of being come together; where communication and even passage among them is possible. The center of the world is the heart of reality, where the sacrum is fully manifested. Since this center stands apart as the extraordinary place where the real is integral, it is always a sacred place, qualitatively different from mundane space. In the religious world view, every ordered and habitable area possesses such a center, a space that is sacred above all others. For this reason, the center of the world should not be portrayed in purely geometric terms or form. It is because the center of the world is defined by its special relationship to the sacred that there can be multiple centers in any cosmos or microcosm. Cultures in Mesopotamia, India, and China, for example, saw no inconsistency in recognizing a large number of sacred places, each one called “the center of the world”. Existence of a sacręd center allows for the establishment of a world system, a body of imaged realities that are related to one another: a sacred point that stands apart from the homogeneity of general space; symbolic openings from one level of reality to another; an axis mundi (tree, mountain, ladder, vine, pillar) that symbolizes the communication between cosmic regions. This cosmos constructed around a sacred center lies in opposition to the chaotic space beyond it, which has neither been ordered by the gods nor consecrated in rituals imitating the divine creative acts.