Verbum Vitae, 2002, T. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21006
Przeglądaj
Przeglądaj Verbum Vitae, 2002, T. 1 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 15 z 15
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Jezus ‒ Odkupiciel Izraela i narodówMielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Chrystus jako Zbawiciel w alegoryczno-symbolicznej interpretacji epizodu o uciszeniu burzy (Mt 8,23-27; Mk 4,35-5,1; Łk 8,22-26)Bardski, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja „Kto może być zbawionym?” (Mk 10,26)Malina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Jozue ‒ Jezus. Biblijna typologia ZbawicielaTronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Jezus jako Zbawiciel w nauczaniu Paulina z NoliPałucki, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Eucharystia ‒ sakrament zbawienia dla wieluWitczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Spotkanie ze Zmartwychwstałym jako podstawa Pawłowej misji do Żydów i poganGieniusz, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Jesus our Lord, Christ and Jesus Christ, Son of God is the only subject respectively of vision, of appearance and of revelation in Paul’s descriptions of the experience which gave birth to his Christian life (cf. Ga 1,11-17; 1 Cor 15,8-10; 1 Cor 9,1-2). The meeting with the Risen Christ, at the same time the moment of Paul s call and of his new creation, is also the starting point of the Apostle’s theological reflection. Moreover, the presence of Christ in Paul (or of Paul in Christ: see the interchangeability of the expression in Rm 6,11 and Ga 2,10), inaugurated in this meeting, is also a basic if not unique marrow of all his subsequent life. This meeting has a fundamental value not only with regard to Paul’s religious life and to the shape of his theology. It constitutes also the pith and the form of his apostolic mission. In fact, for the Apostle to the Nations the proclamation of the Gospel never means only to talk about Christ. Evangelisation for him consists first of all in offering for all those to whom he was sent an occasion to meet the Risen One and to experience their own Damascus, an experience in which the Risen Lord can be seen, touched and listened especially in the one who proclaims the good news because he became so absorbed by Christ that reveals Son of God in himself (cf. Ga 2,10).Pozycja Pod władzą królewską (Ps 2)Bazyliński, Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja „Przyodziej ciała trofeum…”. Soteriologia hymnów św. AmbrożegoGacia, Tadeusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Teologia zbawienia w nauczaniu Jana Pawła IIKudasiewicz, Józef (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Zbawieni przez miłość Baranka (Ap 1,5b-6)Popielewski, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Od Biblii do teologii moralnej. Przemoc ‒ rozwód ‒ homoseksualizm ‒ antyjudaizm ‒ aborcja jako znaki zepsucia „starego stworzenia”Witczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Zbawienie ‒ zmaganie o Boże oblicze na twarzy Kaina (Rdz 4,1-16)Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Boża sprawiedliwość objawiająca się w dziele zbawienia człowieka przez krzyżRakocy, Waldemar (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)The article concerns the justice of God being revealed in the act of redeeming the man by cross (on the basis of the Romans). The author first distinguishes two aspects of the justice of God: the will/decision to redeem the man and the way of carrying it out i.e. the death of the Son. Then the author puts forward Pau’s two arguments for the redemption by the cross as well as questions the thesis that the Son’s death puts in doubt the Father’s love. He defies the thesis of those who claim the cross was not necessary in the act of redemption. The author proves the cross had become the tool of revealing the vastness of God’s love towards the man and his justice: God chooses the action most perfect of all in reference to His creature.Pozycja Cierpienia „sługi Boga” typem zbawczej pasji ChrystusaLemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)