Liturgia Sacra, 2009, R. 15, nr 2 (34)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/27428
Przeglądaj
Przeglądaj Liturgia Sacra, 2009, R. 15, nr 2 (34) wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 26
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja II Rekolekcje liturgiczne „Mysterium fascinons” w Bystrej (Bystra k. Jordanowa, 4-6 września 2009 r.)Porosło, Krzysztof (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Muzyk kościelny na tle epoki. Przyczynek do działalności ks. Józefa Surzyńskiego (1851-1919)Pawlak, Ireneusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Rivista Liturgica (2009), nr 1-5Lijka, Kazimierz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Musik und Kirche (2009), nr 1-6Herok, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Kult Świętych – nowe Martyrologium Romanum. XLV Sympozjum Wykładowców Liturgiki w Wydziałach Teologicznych i Wyższych Seminariach Duchownych (Lublin, 8-10 września 2009 r.)Mateja, Erwin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja XXI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi (Rumia, 15-17 października 2009 r.)Niegowski, Krzysztof (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Kult głównych patronów Polski na przestrzeni dziejówWit, Zbigniew (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Neogotycka architektura sakralna w obecnych granicach diecezji włocławskiejSierzchała, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)The late eighteenth century, becoming synonymous with neogotyk religion and the most appropriate style of church building. It gives him also, in some countries, meaning and symbols of the politically oriented. The presented study concerns religious Gothic Revival architecture (in parish churches belonging to the Roman Catholic Church) in the current boundaries of diocese. The study ignored the problems connected with the neo-Gothic cathedral redevelopment Włocławek, made by Constantine Wojciechowski. At the end of the second decade of the nineteenth century begins to appear at the premises of the neo-Gothic style churches Dioceses. In addition to the forms and practices commonly used, there are attempts to highlight the innovative nature of the native structure. In this case, used the architecture of churches in Vilnius, Cracow and Sandomierz. Based on the tests, it was found that from 1818 to January Uprising erected only five churches, but since the last quarter of the nineteenth century for the next fifty years built them were forty-five, including only four Neo-Romanesque Among the buildings which merit special attention are the churches of the two towers churches in Białotarsku, Chełmicy, Przedczu, Turku, and among single-tower churches in Little Charłupia, Krzymowie, Witów. Since the beginning of the twentieth century to the mid-twenties twenty-seven consecrated the new church, of which less than twenty-three are Gothic buildings. Although ten was designed by a well-established architects from the environment in Warsaw (Dziekoński, Schiller, Wojciechowski), it is none of these facilities did not receive a separate and detailed studies, both in terms of art, iconography, design or copyright. Collected historical and descriptive documentation allowed to write this article which has been highlighted the activities of famous architects and their neo-formation in the diocese, and those projects whose authors we do not know. It's become part of their projects on a permanent basis in the neo-Gothic architecture in the landscape diocese of Włocławek.Pozycja Muzyczne wyznaczniki przeżycia religijnego podczas Mszy świętejPodpera, Rastislav (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)A religious experience in liturgy is influenced by various elements of music as well as personal abilities of the percipient. They include melodics, harmony, rhythmics, tonality and the music memory on the basis of which a person keeps in mind and recognizes a sound colour of a frequently listened musical instrument (organ). Then it also includes musical experience that helps them anticipate the course of the music heard, etc. Anticipation and different constellations of expected and unexpected sound impulses in a music flow may lead to the emotional experiencing music which includes elements of aesthetic evaluation. Of the same importance is a momentary operative memory (keeping the heard tones in one’s mind and comparing them with the tones a person is just listening to) without which is the musical thinking at the level of perception impossible. It is certain that music in a complex connection with other factors participates on the total experience from the worship. It is not proved whether music itself or any element of it causes the religious experience. Its final form is reached in connection of music with personal religiousness, sacred texts and their effect on the recipient’s mind.Pozycja Priority of Vocal Expression in the Liturgical Music of First CenturiesCaban, Peter (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Studia Gregoriańskie 2 (2009)Grajewski, Czesław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Ikonostas w Kościołach bizantyjskich oraz jego teologiczna i liturgiczna funkcjaCzerski, Janusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Introit „Rorate caeli” i sekwencja „Mittit ad Virginem” w XVIII-wiecznej tradycji muzycznej Jasnej GóryPośpiech, Remigiusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Tekstylia w zbiorach sakralnych – teraźniejszość i przyszłość – sprawozdanie z konferencji naukowej (Jasna Góra, 3-4 grudnia 2009 r.)Motyl, Cyryl Grzegorz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Liturgia ormiańskiego Kościoła katolickiegoMatwiejuk, Kazimierz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Zobowiązani do liturgii „poważnej, godnej, prostej i pięknej” – ars celebrandi et presidendiJura, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Udzielenie Ducha Świętego przez tchnienie w galijskim Mszale z Bobbio oraz w karolińskiej literaturze chrzcielnejZachara, Maciej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Wystrój plastyczny zakrystii jasnogórskiej – cykle malarskie i ich wzorniki graficzneRudziński, Jan Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Sprawozdanie ze zjazdu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych (Pelplin, 9-11 września 2009 r.)Garnczarski, Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Subkwarta modalna w formułach inicjalnych introitów 2 modusBernagiewicz, Robert (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)