Roczniki Nauk o Rodzinie, 2010, T. 2(57)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/7778
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Nauk o Rodzinie, 2010, T. 2(57) wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 32
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ojciec a nieintencjonalne wychowanie religijne dziecka w świetle ustaleń psychologicznychGosztyła, Tomasz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)This paper seeks to characterise and synthetically elaborate on the father’s influence that is defined as the so-called non-intentional religious formation. According to psychological research this formation (including the author’s own studies) has a positive impact on the child’s religious development within the framework of Christian religion.Pozycja Sprawozdanie z działalności Koła Naukowego INoR za rok 2008/2009Olejnik, Iwona (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Wskazania, zasady i możliwości korzystania z pomocy psychoterapeutycznejCiepliński, Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)The article provides basic information to help family members take advantage of psychotherapy. The author argues the significance of psychotherapy in the current culture. Based up on selected definitions of psychotherapy and International Classification of Diseases (ICD-10) the author describes which groups of disorders can we cured by this form of treatment. The paper debates about the main schools and practical forms of psychotherapy. Moreover advises useful methods in the process of decision making, by seeking professional psychological help. In the last part of the article one discusses some of the most significant, ethical and anthropological aspects of the process of psychotherapy.Pozycja Active Learning Serving FamilyJęczeń, Jarosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Nowe media, ukształtowane przez człowieka, teraz kształtują jego samego. Internet kształtuje aktywne nauczanie (w obszarze nauczania) i nowy styl komunikowania w ogóle (w obszarze kultury życia). Interesująca jest także inna relacja, jaka zachodzi pomiędzy aktywnym nauczaniem a interaktywnością. Nauczanie jest częścią stylu życia człowieka, częścią kultury. Zatem aktywne nauczanie zawiera się w interaktywnym stylu życia, zwłaszcza młodego pokolenia, określanego mianem generacji Y. Interaktywność wpływa na aktywne nauczanie i jednocześnie aktywne nauczanie wymusza niejako na stylu życia człowieka nowe zastosowania interaktywności w konkretnych metodach i sposobach docierania do młodego człowieka. Aktywne nauczanie musi być zatem częścią stylu życia każdej rodziny, w której są dzieci. To nauczanie prowadzi do większej interaktywności pomiędzy członkami rodziny, tym samym do skutecznego porozumiewania się między rodzicami a dziećmi, inaczej: między pokoleniem Boomers (dziadkowie) i Generation X (rodzice) a Generation Y. Prowadzi do zaistnienia w rodzinie tych komponentów, które stanowią o aktywnym nauczaniu: wymiana doświadczeń i dialog. Aktywne nauczanie zmienia relacje pomiędzy członkami rodziny, tym samym zmienia współczesną rodzinę.Pozycja Etyczne aspekty komunikacji w sytuacji pediatrycznej opieki paliatywnejWieczorek, Włodzimierz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)The aim of the article is to describe the moral obligation in the context of the pediatric palliative care. The practical aim is to answer the question about proper attitude of the family and the medical staff toward a dying child. The answers take into account the right of the child to the truth about his or her physical state, the possibility of taking part in the decision making process and the spiritual care of the dying children. The theoretical reflections are confronted with the empirical survey among the Warsaw physicians. The answers for the twelve questions of the questionnaire illustrate the practice of the doctors who deal with the sick children and their families.Pozycja Duszpasterstwo rodzin w Polsce wobec współczesnych wyzwańWojaczek, Krystian (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)The challenges that pastoral care in Poland has to face today are not less numerous than at the time when it was established several dozen years ago. It seems that we should begin our survey of these challenges from inidicating a group of challenges that may be called challenges to marraige and family. Here we find that the structure of marriage as a relationship between heterosexual persons: a husband and wife is more and more commonly questioned; marriage is questioned as the foundation of family; the processes of marital disintegration increase, divorces and remarriages; free unions that last for years. The causes for this group of challenges as ideaological or practical. Another group of challenges consists of separation due to economic reasons, mainly going abroad to work. This causes the increasing process of marrital disintegration, rapid growth of social orphans, old parents and often ill are left unattended by their adult emigrating children. It follows from job problems that the competitive model of interpersonal relations is extrapolated on the marrital bond. We have to add the issues of psychological and physical violence in the family, abortion and calls to legalise euthanasia. A further group of challenges consists of those related to sexual activity. Contraceptive mentality and practices are popular, the phenomenon of marrital infertility is increasing, life is conceived beyond its natural and marrital milieu. In view of the above challenges, pastoral care for families in Poland should change its legal-moral categories of marriage and family iinto sociological and theological, it should purify the image of God from its anthropomorphic elements. It depends much on this image that man can understand himself and build his marrital relationship. Another important issue is to link theological knowledge and adequate aspects of the particular sciences. This link must be methodologically correct in pastoral care. Theological knowledge shows a model of marriage and family, whereas the particular sciences provide practical solutions how to accomplish this model. All this calls for an ordering of basic concepts of marriage and family, as there is much disorder there. Eventually, such actions should bring about milieus of support for the family that would make it easier to defend the principal Christian values.Pozycja Poszanowanie praw rodziny warunkiem ładu społecznego w demokratycznym państwie prawnym – Casus III RPKoperek, Jerzy; Koperek, Adam (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Ruch Światło-Życie w trosce o rodzinę, red. Wioletta Szymczak, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, ss. 309.Wyżlic, Małgorzata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja „Życie, płodność, rodzina, zdrowie” – jubileuszowe sympozjum naukowe. Warszawa-Bielany, 12-13 grudnia 2009 rokuHerbut, Elżbieta; Jęczeń, Jarosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Jerzy Grzybowski, Nieporadnik małżeńki, Częstochowa: Wydawnictwo POMOC Misjonarzy Krwi Chrystusa 2009, ss. 320.Wyżlic, Małgorzata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Pozycja Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Zaniedbane Dzieciństwo”. Łódź, 8-9 października 2009 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Społeczeństwo – Przestrzeń – Rodzina. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Kryczce, red. Małgorzata Szyszka, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, ss. 439.Szyszka, Małgorzata (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja BIД БEЗПPИTУЛЬHИЦTBA TA БEЗДOГЛЯHУTOCTI ДO ПOBHOЦIHHOЇ POДИHИ: ПPOБЛEMA COЦIAЛЬHOГO CИPITCTBA B ЧAC EKOHOMIЧHOЇ KPИЗИДУБHЯK, MAKCИMIЛIAH (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Światowy kryzys ekonomiczny przyczynił się do znacznego wzrostu bezrobocia na Ukrainie, tym samym mocno wpłynął na funkcjonowanie wielu rodzin, prowadząc do coraz większego zjawiska dezadaptacji zarówno rodziców, jak i dzieci. Codziennie na terenie całego kraju wzrasta problem sieroctwa społecznego, który zyskuje wspólne cechy, podobne do problemu ubóstwa dzieci w innych krajach. Na Ukrainie, podobnie jak i w Polsce, znaczna część sierot społecznych to są tzw. eurosieroty. Skala zjawiska aspołeczności dzieci porzuconych przez rodziców w czasie ekonomicznego kryzysu nie jest jeszcze precyzyjnie dookreślona i zbadana. Jednak faktem jest aktualność danej problematyki w literaturze i pracach badawczych psychologów, socjologów i pedagogów pracujących w wielu krajach Europejskich. Brak jednoznaczności w rozpoznaniu sytuacji dzieci opuszczonych przez rodziców na skutek migracji zarobkowych oraz umiejscowienia ich problemów w szerokiej kategorii sierot społecznych skłonił autora artykułu do podjęcia się tego tematu, odwołując się do sytuacji na Ukrainie. Celem artykułu jest przegląd skali dziecięcego „zubożenia” i braku opieki prawnej nad dziećmi oraz ukazanie istniejących kierunków udzielanego wsparcia rodzinom w rozłące migracyjnej. Autor szczegółowo analizuje terminologię naukową dotyczącą problematyki sieroctwa społecznego na Ukrainie, ukazując skalę tego zjawiska na tle niektórych krajów Europy. Opuszczanie dzieci, wyjazd rodziców do pracy, często poza granice, w celu zapewnienia im lepszego bytu jest zjawiskiem złożonym, mającym wiele aspektów zarówno pozytywnych, jak i negatywnych dla ubogich rodzin. Są one często bagatelizowane i nieuświadamiane zarówno przez dorosłych, jak i przez dzieci, wspólnie godzących się na rozłąkę, aby móc zaspokoić podstawowe potrzeby materialne. Autor artykułu przedstawia dwa kierunki wsparcia „eurosierot” na Ukrainie. Pierwszy to bezpośrednia praca z rodzicami planującymi wyjazdy zagraniczne na czas nieokreślony. Działania te mają miejsce na poziomie Kościoła, Cerkwi, stowarzyszeń, szerokiej akcji informacyjnej wśród społeczeństwa, przede wszystkim w kierunku uświadomienia rodzicom konieczności zapewnienia opieki prawnej własnym dzieciom przed wyjazdem z kraju, gdyż bez niej dziecko jest socjalnie niezabezpieczone i nie ma możliwości korzystania z opieki zdrowotnej, prawnej, zasiłku socjalnego itp. Drugi kierunek działań jest skierowany ku organom władzy, które przygotowują projekty mające na celu obniżenie skali migracji zarobkowej rodziców niepełnoletnich dzieci.Pozycja Rola ojca w rodzinie w świetle badań maturzystów z diecezji siedleckiejStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)The problems of fatherhood have become today a matter of interest for many learned areas and disciplines. The role of meaning of the father in a family system is also one of the basic aspects of the studies on the family. This publication if an evidence of that interest. It consists of two principal parts: theoretical and empirical. The theoretical part discusses the problems of the biblical and theological understanding of fatherhood as well as the contemporary issues of fatherhood. The second part presents a strategy of research and an quantitative analysis of the findings. The studies use the method of psychological questionnaire. Their goal was to examine the role of the father in a family system. Particular questions dealt with the following issues: religiousness that secondary school graduates declared, interpersonal relations with fathers, assessment of the father’s personality (positive and negative), an image of the ideal father, father’s participation in the process of upbringing, father’s influence on his children’s religious formation, father-mother relationship, children’s respect towards their father, and an image of the father inherited in childhood. The whole of the study has been crowned with a summary, conclusions, and bibliography. It is worth adding that the studies provided a complete answer to the questions in the questionnaire. They showed an image of the father in the contemporary Polish family according to secondary school leavers. The studies’ value resides also in this that they covered a very numerous group (867 persons).Pozycja Międzynarodowa konferencja naukowa: „Wybrane aspekty pracy socjalnej w warsztacie pracownika socjalnego – doświadczenia polsko-niemieckie”. Lublin–Puławy, 15-16 grudnia 2009 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Chiesa domestica. La Chiesa – famiglia nella dinamica della missione cristiana, Eds. Rinaldo Fabris, Erio Castellucci, Milano: Edizioni San Paolo, Cinisello Balsamo 2009, ss. 345.Brzeziński, Mirosław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Sprawozdanie z I Walnego Zebrania Polskiego Stowarzyszenia Familiologicznego pt. „Promocja Nauk o Rodzinie”. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Lublin, 12 listopada 2009 rokuPłońska, Joanna (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Międzynarodowa konferencja naukowa „Wzrastanie człowieka w tajemnicy cierpienia”. Lublin, 6 października 2009 rokuGorbaniuk, Julia (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)