Roczniki Teologiczne, 2017, T. 64, nr 10
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21703
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2017, T. 64, nr 10 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 15 z 15
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Progres czy regres w komunikacji interaktywnej młodego pokoleniaJęczeń, Jarosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)W przeszłości mass media tradycyjne (prasa, radio, telewizja) preferowały linearny, czyli jednokierunkowy przekaz informacji: od nadawcy do odbiorcy. Nowe media odeszły od tego sposobu komunikowania na rzecz interaktywności, czyli dwukierunkowego modelu: od nadawcy do odbiorcy i od odbiorcy do nadawcy. Interaktywność była postrzegana jako znak czasu, rewolucja cywilizacyjna, droga do budowania wspólnot − zarówno w wymiarze realnym, jak i wirtualnym. Interaktywność decydowała o interpersonalnym charakterze komunikacji. W podkreślaniu roli interaktywności użyłem czasu przeszłego. To nie pomyłka. Wiele sytuacji z codziennego życia nastolatków wskazuje na „przemijanie” interaktywności, a co za tym idzie − przemijanie uczestnictwa, to jakaś „samotność technologiczna”, źle rozumiana samowystarczalność. Ta teza, odważna i zapewne postawiona jako problem badawczy, wzbudzi wiele kontrowersji. Samo odejście od interaktywności byłoby chyba bardziej niebezpieczne niż niekontrolowana ewolucja Homo sapiens w stronę Homo videns. Byłby to już nie tylko kryzys utraty rozumu i zdolności poznawczych (non vidi, ergo non est), lecz także kryzys uczestnictwa, kryzys dialogu i generalnie kryzys komunikacji. Byłby to początek elektronicznej samotności. Czy można zrezygnować z interaktywności? Na rzecz czego? Te pytania mogą stanąć u podstaw kolejnej teorii komunikacji.Pozycja Rola klas mundurowych na przykładzie działalności profilaktycznej prowadzonej przez Żandarmerię WojskowąFijałka, Maciej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Współczesny świat daje młodym ludziom wiele możliwości do rozwoju, a postęp technologiczny i cywilizacyjny wymaga od nich przystosowania i radzenia sobie z tym, co nowe. Pomimo iż postęp technologiczny i cywilizacyjny ułatwia nam życie, to w pewnych dziedzinach życia dzieci i młodzież wciąż są narażone na zjawiska patologiczne, które czyhają na nich w szkołach i wirtualnym świecie Internetu. Wraz ze zwiększoną działalnością profilaktyczną w środowisku cywilnym Żandarmeria Wojskowa stała się instytucją, do której coraz częściej napływają prośby o pomoc w realizacji zajęć z zakresu zapobiegania i przeciwdziałania patologii. Żandarmeria Wojskowa – jako służba o charakterze policyjnym – ma doświadczenie i zaplecze kadrowe do prowadzenia czynności mających na celu rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie patologii. Działania na rzecz utrzymania właściwego stanu bezpieczeństwa w szkołach muszą być konsultowane na wielu płaszczyznach przez doświadczonych specjalistów, a wspólny wysiłek może być gwarancją, że dzisiejsza młodzież będzie wychowywana w duchu wartości i poszanowania do drugiego człowieka. Artykuł ma na celu ukazanie możliwości wykorzystania potencjału Żandarmerii Wojskowej − jako instytucji ważnej w procesie zapobiegania patologii i budowania wartości młodych obywateli poprzez poszanowanie tradycji, munduru i honoru żołnierza.Pozycja Family in Africa – (Not) a Safe Haven From Human TraffickingMalinowski, Radoslaw (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)In this paper, the author argues that due to several changes in our society, families (especially in East Africa) have started playing a negative role in the process of human trafficking. Therefore, families are no longer protecting its members when exposed to trafficking but rather becoming an impediment to successful counter-trafficking action. The author presents scenarios where families not only do not support victims but actively participate in trafficking them.Pozycja Odpowiedzialność prokreacyjna i jej przejawyDudziak, Urszula (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Procreative responsibility includes a conscious, competent and well prepared conception of a child, taken in the most appropriate time and in freedom and care of the child’s health as well as proper conditions for the development. The responsibility involves the awareness women’s and men’s procreative capabilities, the ability to recognize fertile and infertile days and keeping prudence in sexual behaviour and procreative intentions. A manifestation of procreative responsibility is planning fertility with consideration for health, material, residential, occupational; moral and religious context of family planning as well as present social and demographical situation. It is also a positive attitude towards parenthood and the readiness for accepting a child and engaging in preconception and prenatal care. Personal dignity of human being and cognitive skills of mature adults induce to setting requirements for responsible human procreation.Pozycja Poczucie sensu życia a retrospektywna ocena postaw rodzicielskich wśród kobiet z niepełnosprawnościąGrabowska, Małgorzata (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)W niniejszym artykule skoncentrowano się na zagadnieniu sensu życia. Przeanalizowano definicje sensu życia zaproponowane przez polskich i zagranicznych badaczy, następnie wymieniono czynniki kształtujące poczucie sensu życia. W dalszej części artykułu omówiono pojęcie postawy rodzicielskiej, a także dwa modele tych postaw: model Marii Ziemskiej i model Mieczysława Plopy. Wyniki badań pokazały, że hipoteza postawiona w badaniach potwierdziła się tylko częściowo. Można więc wnioskować, że istnieje związek pomiędzy poczuciem sensu życia a retrospektywną oceną postaw rodzicielskich u badanych kobiet z niepełnosprawnością. Postawa matek wobec dorosłych córek z niepełnosprawnością jest pozytywna i stabilna, postawa ojca − negatywna i niestabilna.Pozycja Preferencje żywieniowe kobiet i mężczyzn aktywnych zawodowoGorbaniuk, Julia; Chuchra, Maria (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Nawyki żywieniowe stanowią jeden z istotnych czynników wpływających na tzw. choroby cywilizacyjne. Płeć jest ważną zmienną wyjaśniającą postawy wobec żywności, uważana jest za istotną determinantę w zachowaniach żywieniowych. Celem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie: Czy preferencje żywieniowe mężczyzn i kobiet pracujących różnią się istotnie? Aby na nie odpowiedzieć, przebadano 100 mężczyzn i 100 kobiet autorskim (M. Churcha, J. Gorbaniuk) kwestionariuszem. Wyniki ujawniły, że kobiety przejawiają więcej zachowań żywieniowych świadczących o prozdrowotnych postawach.Pozycja Zdrowie publiczne: socjalny, edukacyjny i psychologiczny wymiar w perspektywie badań międzynarodowych. Lublin, 3-7 lutego 2017 rokuGorbaniuk, Julia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Pozycja Odpowiedzialność kanoniczno-karna rodziców według kan. 1366 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 rokuMikołajczuk, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Under Can. 1366 of the 1983 Code of Canon Law, Catholic parents, or those who take their place, who hand over their children to be baptised or educated in a non Catholic religion are to be punished with a censure or other just penalty. Undoubtedly, the reason for this provision is to protect the good of faith and the right of children who were baptised in the Catholic Church to be raised as Catholics. It also imposes on parents (or legal guardians) the obligation to raise their children in accordance with the Catholic Church teaching.Pozycja W dorosłe życie... Proces usamodzielnienia wychowanków przebywających w pieczy zastępczejMatejek, Józefa (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Analizując funkcjonowanie systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem, należy zwrócić uwagę na proces usamodzielnienia dorosłych wychowanków. Osobie opuszczającej pieczę zastępczą po osiągnięciu pełnoletności przysługuje pomoc na usamodzielnienie. Jednakże podstawową ideą procesu usamodzielnienia jest indywidualne przygotowanie wychowanka do przejęcia odpowiedzialności za swoje dorosłe życie oraz integracja osób usamodzielnionych ze środowiskiem społecznym. Prezentowane opracowanie przedstawia teoretyczny aspekt przygotowania i prowadzenia procesu usamodzielnienia wychowanków pieczy zastępczej.Pozycja Zróżnicowanie postaw rodzicielskich ze względu na płeć dziecka u rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym uczestniczących w Systemie Nauczania KierowanegoZarosińska, Dominika; Brzeziński, Mirosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Cerebral palsy (CP) is defined as „diverse and changing with age motion and posture disorder, coexisting with other symptoms, conditioned by permanent damage to the brain being in the stadium of unfinished development”. Owing to this, making a child more functional should include all spheres of life and this need was met by Andras Petö – the creator of Conductive Education System (CES). The specialists from different fields have an important role in the programme, but the greatest significance is ascribed to the role of parents of a child. Thus, shaping and developing the right relationship between a child and a parent is substantial. It is justified to analyse the attitudes exhibited by the parents of disabled children. What also deserves attention, is the difference beteween the attitudes towards sons and daughters with CP taking part in CES. The researched group is 28 parents of the children with CP who take part in CES in rehabilitation and therapy clinic in Zamość. The Parents Attitude Scale by Mieczysław Plopa has been used for verification of the parents’ attitudes. The results of the research show that there are statistical differences between the parents of girls and the parents of boys in the subject of intensification of the excessively demanding attitude. The tendencies for statistically vaild differences have also been noticed, concerning intensification the attitude of acceptance.Pozycja Teoretyczne i praktyczne podstawy kształcenia pedagogów społecznych do pracy z młodzieżowymi stowarzyszeniami na UkrainieRomanowska, Lyudmila (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)The article deals with the problem of professional training of future social educators and teachers to work with members of the children’s public associations. Studies in which the author highlight various aspects of training of future social educators for their professional activities are analyzed. Principles and components of professional training of specialists of this profile to work with children’s public organizations in Ukraine are defined. The criteria and indicators of readiness of social teacher to work with children’s public associations are described and educational functions which are specific to children’s unions are defined. Conceptual framework of methodology for future social educators to work with children’s public associations as a factor of their professional development is presented.Pozycja Radicalization and Family Values the Case of Muslim Youth Among the Somali Community of Eastleigh, Nairobi, KenyaNalugala, Reginald (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)This paper investigates the role of families in the radicalization of the youth today. The global perspective based on literature review helps to address the influence of parents on their children and how radicalization can be overcome. The findings in Eastleigh, Nairobi add value to the conclusion that the radicalization process cannot be placed on one faith like Islam but people of all faiths, creed, races, groups, can be radicalized depending on their situation. The strong point presented by the push and pull factors can have a negative impact and radicalize local communities against foreigners. Discrimination can be used by leaders as a rallying call for resistance. Those in other parts of the world, sympathetic to suffering brethren can rush in to help, at times not knowing the details of the problem at hand. The paper calls for tolerance to all people and show restraint when one’s space is infringed upon by the so called foreigners.Pozycja Miejsce ludzi starszych we wspólnocie KościołaPikuła, Norbert G. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)The article focuses on showing the position of the elderly in the Church as a community of people. Changing reality is not conducive to valorisation of old age, on the contrary, seniors are exposed to marginalization and exclusion. The Church in its teaching and ministry can contribute to the acceptance and survival of old age with dignity.Pozycja Godność osoby starszej w nowej rzeczywistości społecznejŚwitała, Ireneusz M. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)W czasach dynamicznych przemian społeczno-kulturowych i obyczajowych problem godności ludzkiej staje się przedmiotem zainteresowań etyków i pedagogów. Konflikty, nieporozumienia i wzrost patologii społecznych prowadzą do dylematów aksjologicznych i podważania norm moralnych. W sytuacji zaniku autorytetów i deprecjacji zalet osobistych istnieje potrzeba uświadomienia społeczeństwu, że godność ludzka jest podstawą społecznego i moralnego funkcjonowania człowieka. Istnieją grupy społeczne szczególnie narażone na utratę godności, co zdeterminowane jest wieloma czynnikami biopsychospołecznymi. Zwłaszcza osoby starsze, niepełnosprawne doświadczają negatywnych sytuacji godzących w ich poczucie wartości i przynależności społecznej. Zanik autorytetu osób starszych szczególnie jest widoczny w najmniejszej komórce społecznej, jaką jest rodzina.Pozycja The Justin Martyr’s Concept of Logos Spermaticos and Its Relevance to Theological Conversation in Africa TodayMwania, Patrick (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)In this article the author argues that in the indigenous religious beliefs and practices of the Africans are found authentic revelation of the Logos, which should be regarded and appreciated as a preparation for the proclamation of the Gospel message in the African cultural and religious milieu. Indeed in African religious beliefs and practices, there are fundamental values that represent both a preparation for the incarnation of the Logos in the vast religious and cultural African heritage as well as means of salvation for the adherents, until a personal encounter between the individual followers of the African traditional Religion and the incarnate Logos takes place. This knowledge and conviction is fundamental indeed a conditio sine qua non for doing theology in Africa. As a consequence then, it remains a daunting task of the Church in Africa to discern the mysterious presence of the Logos in the African heritage, to purify it from the stains of human sin, which might have contaminated it, and then incorporate it into Christian heritage, so that, one may give witness to the universal character of the Church of Christ that embraces all peoples and cultures.