Roczniki Teologiczne, 2003, T. 50, z. 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/10561
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2003, T. 50, z. 5 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 20
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Paschalny wymiar życia konsekrowanegoMisiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Prace doktorskie, licencjackie i magisterskie obronione w Instytucie Teologii Duchowości w roku 2002Zarzycki, Stanisław T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Droga do urzeczywistnienia się w życiu poszczególnych wiernych i całego Kościoła „pożądanego owocu Jubileuszu roku 2000” (NMI 59) w świetle listów apostolskich „Tertio millennio adveniente” i „Novo millennio ineunte”Seremak, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Misja ewangelizacyjna i prorocka wspólnoty zakonnejPopławski, Jarosław M. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Duchowość św. Józefa z Nazaretu. XXVII Dni Duchowości na KULJasiak, Robert (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Sakrament pojednania a katharsisKrain, Beata (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Bernhard Grom, Religionspsychologie, Kösel-Verlag München 1992, ss. 430.Nowak, Antoni J. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja S. Janina Krystyna Bąk, Duchowość zakonna w życiu i myśli teologicznej Sługi Bożej Matki Anieli Róży Godeckiej, Warszawa 1998, ss. 436.Słomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Sprawozdanie z działalności Instytutu Teologii Duchowości KUL w roku akademickim 2001/2002Chmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Korzenie, pień i korona – próba integralnej koncepcji duchowości maryjnejRybicki, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)The cult of the Mother of God is strong in the spirituality of the Catholic Church and it gives new requirements again and again. If we wanted to compare Marian spirituality to the developing tree, we should speak of the three elements: the roots, the trunk and the branches. All of them are needed and each of them plays a special role. The roots of Marian spirituality have to be derived from the Bible, dogmacy and theology. These are the sources from which the whole organism takes the living substance. What is the trunk? In a very strict sense ’Mary’s spirituality’ means everything that refers to the life of the Mother of God, Her relationship with the Holy Trinity, Her prayer, etc. It is important that it is the spirituality of Mary that has to become the pattern for the spirituality of the Church. The pattern has to be known more and more, not to lose it’s shaping power. It seams that this area develops very much nowadays, even if it looses its biblical and dogmatic roots. The branches of the tree would be everything we would call the cult of Mary. Following the comparison to the tree, we should say that this area is very differentiated. It may have many shapes, so the strong roots and the trunk are really needed. Otherwise, the cult of the Mother of God may be disfigured and become more similar to idolatry than to Christian spirituality. In this article, I try to emphasise the need of the integration of the three elements in the theology of spirituality, and in the life of the Church.Pozycja Święci Franciszek i Klara z Asyżu: Pisma, Kraków-Warszawa 2002, ss.Słomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Postawy związane z ideałem franciszkańskim i poczucie ich zmiany w czasie formacji początkowejSoiński, Borys Jacek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)In this article various aspects of the Christian vocation are analysed. The author discusses integral formation: a human, Christian and Franciscan formation. His attention was concentrated especially on one perspective of psychological – the dimension of human formation. He refers to theory of L. M. Rulla SJ called theory of the consistency self-transcendence Theocentric of love. He briefly considers the main structures of Ideal Self (the Institutional Ideals and Self-Ideals) and the nature of relationship that can exist between vocational values and attitudes. The author talks about Franciscan values and to their internalisation. He presents the results of owns empirical exploration of Franciscan attitudes and their changes. The author constructed the especial Inventory of the Disposition related to Franciscan ideal. In the researches had taken part 108 brothers from the Order of Friars Minor from Poland (51 after the novitiate, and 57 after the solemn profession). Everybody had the strong feeling of change of the Franciscan Attitudes during of initial formation. Some dispositions were constant and very firm (for example the acceptation of the learning of Catholic Church – 70% persons, the love to nature – 62%, the concern about of peace – 54% and the looking for the God – 53%). Some dispositions were changed (for example the frequency of the reading of the Holy Bible and the internal quiet – both 56% persons). There was some difference between the groups. For example the brothers who had been after the solemn profession more frequently had feeling of confirmation those dispositions, which related to another people and to life in community. However the brothers who have were after the novitiate more frequently were opened to help from another people.Pozycja Uregulowanie i uduchowienie w życiu konsekrowanymPaszkowska, Teresa (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)The consecrate life is a “specific form of recevign the mystery of Christ” in the Church (VC 16). It charactersitic features contain the folloiwng: regulation and spiritualization. The overall frame of the life of a person of fellowship is submitted to a close regulation by the Codes of Canon Law, Rules and Constitutions of a give institute. This regulation should be treated as a method by which to aim at the goal which is sanctification. In this sense the abiding by the law is closely linked with a tendency to the spiritualization of the person. Spiritualization, understood in an ecclesial manner, is an ever more profound incarnation of Christ in man, “Christianization” of all mankind (cf. ET 36). The man thus transformed becomes a witness of Christ in a chosen aspect of His mystery. This testimony embraces the whole person, his or her life and deeds, as it were, “shine before other people” (cf. Mt 5:16) with the Light from above which everyone carries in themselves.Pozycja Antoni J. Nowak OFM, Homo consecratus, Lublin 2002, ss. 228.Tokarska, Anna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Wo Gott und Mensch beisammen sindNowak, Antoni J. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Zasadnicza myśl Autora koncentruje się na Eucharystii. Słowo Wcielone oddało siebie na sposób eucharystyczny tylko i wyłącznie Kościołowi Świętemu. Poza Kościołem – stwierdza dobitnie Autor – nie ma Boga eucharystycznego. Nadto Autor zwraca uwagę na ważkość Dnia Pańskiego. Niedziela jest Dniem Zmartwychwstania Chrystusa, jest Wielkanocą. Ponieważ Eucharystia jest realną obecnością Chrystusa, stąd nagląca potrzeba przywrócenia głębokiego szacunku wobec Logosu eucharystycznego. Szacunek ten winien być również czytelny w sposobie przyjmowania Eucharystii. Refleksje nad tajemnicą Boga i człowieka przeprowadza Autor w kilku punktach: 1) Wprowadzenie. 2) Logos eucharystyczny. 3) Eucharystia jako pokarm. 4) Pierwszy dzień tygodnia. 5) Kult Eucharystii. 6) Wnioski końcowe, w których Autor przeprowadza następujące rozumowanie: a) Duch Święty zstąpił tylko na Niepokalaną Dziewicę z Nazaretu; b) Logos przyjmując niepokalane Ciało od Niepokalanej Dziewicy oddał Siebie na sposób eucharystyczny tylko swojej niepokalanej Oblubienicy, to znaczy Kościołowi Świętemu; c) Duch Święty zstępuje tylko i wyłącznie na Kościół Święty, na Oblubienicę Kyriosa; d) Tylko Kościół Święty aktualizuje Paschalne Misterium, a czyni to z polecenia Kyriosa. Tak więc Kościół Święty jest wspaniałym domem, w którym Bóg i człowiek mieszkają razem.Pozycja Euzebiusz F. Wieczorek OFM, Nauka Jan Dunsa Szkota o roli Miłości Bożej w planie stworzenia i zbawienia. Lublin 1960-Katowice 2002, ss. 119.Nowak, Antoni J. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Proces jednoczenia się Europy a Polska w nauczaniu Jana Pawła IISłomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Wpływ „walki duchowej” Wawrzyńca Scupolego na doktrynę duchową św. Franciszka SalezegoZarzycki, Stanisław T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Integrujący charakter teologii duchowościChmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)Pozycja Duchowość kapłana wobec współczesnych wyzwańWejman, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)