Analecta Cracoviensia, 1981, T. 13
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/38396
Przeglądaj
Przeglądaj Analecta Cracoviensia, 1981, T. 13 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 26
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Znaki powołania w nauce II Soboru WatykańskiegoNagy, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Spór między esencjalizmem a fenomenalizmem w kontekście nauk empirycznychHeller, Michał (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)The origin of essentialistic view and of its opposites, medieval nominalism and modern phenomenalism, is briefly reviewed. When defining a concept in formal sciences (logic, mathematics) certain elements of a given concept are ex definitione essential, and certain are not. Essentialism of this kind is transferred from formal sciences to empirical sciences by the very fact that empirical sciences progress via constructing mathematical models of reality. Therefore, one can meaningfully speak about essences of mathematical models. These essences, however, are not hidden under superficial phenomena, they are simply „constitutional relations” forming a structure of the model in question.Pozycja Życie polskich benedyktynów w XVIII wiekuKanior, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Il diritto della Chiesa, ordinamento dinamicoLombardia, Pedro (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Zmysłowe spostrzeżenie i jego funkcja w poznaniu według „Badań logicznych” E. HusserlaRożdżeński, Roman (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Faktyczność i negatywność u M. HeideggeraTarnowski, Karol (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Teologia nierozerwalności małżeństwa w nauczaniu Kościoła w Polsce w latach 1945–1975Szkodoń, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Powołanie chrześcijańskie jako podstawa, warunek i kryterium powołania kapłańskiegoKołodziejczyk, Miłosław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Spotkanie w horyzoncie złaTischner, Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Papież a Kolegium BiskupówSztafrowski, Edward (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Współczesna praktyka odczytywania znaków powołania kapłańskiego (Z doświadczeń rektora seminarium)Szymecki, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Znaczenie soborowej koncepcji kapłaństwa dla specyfikacji znaków powołaniaBalter, Lucjan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Współdziałanie hierarchii z laikatem w instytucjach o zasięgu krajowym i regionalnymDyduch, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Próba argumentacji za ontyczną prostotą przyrodyŻyciński, Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)The problem of criterion of simplicity is one of the most complex problems in contemporary philosophy of science. Nearly thirty various types of simplicity are defined in methodological analyses, and increase of simplicity in a given sense yields often simultaneous decrease of simplicity in a different sense. Among these various types of simplicity the most important roles are played by gnoseological and ontic simplicity. The former concerns heuristic values of results of human knowledge expressed e.g. in scientific theories; the latter deals with the objective simplicity of physical structures existing independently of human observer. Gnoseological simplicity must not imply ontic simplicity, because economy of thinking can be a sufficient reason to accept gnoseological simplicity as a symptom of high heuristic values of appraised theories. Nonetheless, many authors accepting Occam’s razor in methodology accept also the scholastic adage „Natura simplicitatem amat”. Two essential properties of physical systems are taken into consideration in the paper in order to prove the thesis about ontic simplicity of Nature. One of them reveals in possibility of idealisation in description of physical systems. The idealisability of Nature permits to interpret properties of physical systems as results of chosen few components and to assume that contributions of other components are equal to zero. This assumption has obviously unrealistic character, but without it science practically could not exist. If the universe were not idealisable, in order to describe e.g. the Eddington’s universe containing 10 ⁷⁹ elements one ought to solve 2 ¹⁰ ⁷⁹ differential equations. The second important symptom of ontic simplicity is an anticasual character of physical systems. This property is revealed in the fact that among various theoretically possible states of a system exists a special class of events deciding of direction of diachronic evolution of the system. If this class did not exist, all imaginable situations could be possible, and the evolution of the systems could have purely accidental, chaotic, undetermined character. Due to this anti-accidentality, laws of Nature can be defined as well as prediction and retrodiction can be used in description of physical systems. These two properties are used in the paper to introduce partial definition – P₁ – of ontic simplicity of Nature. On account of impossibility to prove positively that Nature is simple in an absolute sense, an apagogie argument is formulated by the author to demonstrate that physical systems are ontically simple in the sense P₁. The argumentation presented here lefts open the problem of ontic simplicity conceived in a different, not P₁, sense.Pozycja Bóg przebaczający w świetle psałterza Jahwe ‘el nose’Łach, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Ślad wpływów mistyków północy w pismach o. Stefana Kucharskiego OCD 1595–1653Wider, Dominik (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Obsada biskupstwa tarnowskiego w latach 1783–1807Kumor, Bolesław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Współczesna praktyka rozpoznawania znaków powołania kapłańskiego (Z doświadczeń ojca duchownego)Nowak, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Krakowscy alumni na Wydziale teologicznym Uniwersytetu Warszawskiego i w Seminarium Głównym (1818–1833)Kracik, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)Pozycja Symbolika Trzeciego Jeźdźca Apokalipsy (Ap 6, 5n.)Jankowski, Augustyn (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1981)

