Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1985, T. 32, z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11013
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1985, T. 32, z. 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Z badań nad oryginalnością tomizmuBartnik, Czesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Problem prawdziwego KościołaNagy, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Józef Flawiusz – świadek historyczności Jezusa z NazaretuTeklak, Czesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Tradycyjne święta jamu u ludu Konkomba w północnej GhanieZimoń, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Among the African rural communities beliefs and rituals are closely connected with seasonal agricultural activities such as cultivation of fields, sowing and planting time, fructification and harvest. This article is concerned with the harvest ceremonies among the Konkomba of Northern Ghana which are held in connection with the first yam harvest. The data were gathered during the seven months fieldwork carried out from July 1984 till January 1985 in Saboba area among three tribes (Bitchabob, Bimonkpom, Nakpantiib) of the Konkomba people. There are several Konkomba tribes which are segmented into patrilineal clans, lineages and sub-lineages. The Konkomba have a segmentary system, in which authority is wholly vested in the elders with the oldest village inhabitant or the oldest clan member as head. Subsistence farming system consists of shifting hoe cultivation connected with keeping of poultry, goats, sheep, cattle and pigs. Apart from guinea corn (sorghum) and millet as the primary staple crops, yam is of secondary importance for the Konkomba. Therefore the rites celebrated among the Konkomba after the grain crops harvest (November-December) are more common and important than those ceremonies held in August after the new yam harvest. In this study only the traditional yam feasts performed in August in two villages are described and analysed: Kukul, village inhabited by the Kukultiib clan belonging to Bimonkpom tribe and Nalongni, village occupied by the Nalatiib clan of Bitchabob tribe. The new yam feast is a matter of the particular households which appear as independent and autonomous ritual units. A day fixed by the elders of a lineage is not binding to all households belonging to this particular lineage. All members of a household attend such a feast. The new yam rites are carried out by the household head, if he belongs to the generation of the elders, or by the older neighbour. The offerings and prayers express dependence of the Konkomba on the supernatural beings who are symbolically personified in sacred objects (earthenware bowls and pots, calabashes, tortoise shells, earthen cone-shaped columns, stones) and places (wall of the entrance hut, compound-yard, graves, groves). Libation, consisting of water mixed with beer or water alone, is first poured, and afterwards blood of different fowls (chickens, cocks, hens and guinea-fowls) is offered. The prayers, which accompany sacrifices, are orientated to very practical and specific goals: fecundity, prosperity, health, rain, abundance of food, social harmony. God Uwumbor was only once mentioned in the prayer. The Earth shrines (litingbaln), clan spirits (ngiwaa), personal spirits (nwiin), twin spirits (bijam), spirits of the wild (bininkpiib) and medicine spirits were asked for help in the prayers. Most often, however, ancestors were addressed who, being so-called the living dead, are supposed to help and protect in a special way the households of their offsprings. An integral part of the yam feast is a meal which expresses happiness because of a god croop and hopes for future prosperity. It also deepens social bonds between the members of the particular household and lineage.Pozycja Godność człowieka według encykliki Jana Pawła II Redemptor hominis oraz konstytucji soboru watykańskiego II Gaudium et spesNapiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Rozwój interpretacji formuły „zmartwychwstał dnia trzeciego”Dola, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Modlitwa naroduKowalczyk, Mirosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Poznanie teologiczneHładowski, Władysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Historiozbawczy horyzont chwały Bożej u Ignacego LoyoliSiennicki, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Teologiczne aspekty synodu na temat pokutyNossol, Alfons (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja U źródeł terminu „Kościół domowy”Grześkowiak, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Wierność w świetle biblijnej idei wiaryNalepa, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Elementy personalistycznej teologii fundamentalnej w ujęciu Edwarda KopciaRusecki, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Ku historiozbawczej wizji zmartwychwstania Jezusa. Pojęcie zmartwychwstania w ujęciu ks. Edwarda KopciaSkawiński, Kazimierz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Antropologiczna funkcja teologii fundamentalnejCuda, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Etapy formowania się pojęcia tradycji w dyskusji ojców soboru watykańskiego IISocha, Paweł (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Przymioty Kościoła w perspektywie paschalnejHryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Ecclesiology is no autonomous area of theological reflection. It is rather relational, i.e. constituted and defined basically by its relationship with the doctrine of the Holy Trinity, christology (soteriology) and pneumatology. A paschal ecclesiology (ecclesiologia paschalis) is an organic continuation of christology and pneumatology. In this paper the author attempts to show the essential notes or features of the Church in the light of the paschal mystery of Christ and of the Pentecost. First of all he explains the paschal meaning of such notes as unity, holiness, catholicity and apostolicity. Then he presents them in a more dynamic and eschatological context as an expression of the paschal hope of the pilgrim Church striving for its fulfilment at the end of time. The third part of the paper is devoted to the relationship between the notes of the Church and the growing needs of the world. In this context he stresses a ministerial and kenotic character of the Church serving the people (genus diaconicum). Unity may be closely linked with freedom, holiness with poverty, apostolicity and catholicity with human suffering. Thus to the classic notes of the Church one could attach some new ones, expressing more adequately its nature and mission in the world.Pozycja Ksiądz prof. dr hab. Edward Kopeć. Życie i działalność naukowo-dydaktycznaRusecki, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Poszukiwanie Boga w rozumieniu proroków Starego TestamentuHomerski, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)The author discusses prophetic sentences in which two expressions are iused dāraš Jhwh (to seek Yahweh) and biqqēš Jhwh (to search Yahweh). He attempts to establish its exact meaning analyzing some of the prophetic textes. The first expression suggests a seeking of the will of God through the divine message of the prophets. The second one expresses also seeking of God, but through more personal searching God, as a supreme good. This seeking of God may be successful, because God in this grace and love permits to be found by man of good will, if he really looks for Him.