Communio, 2012, R. 32, nr 4 (180)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19448
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2012, R. 32, nr 4 (180) wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 13 z 13
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Świadectwo chrześcijańskie, jako „język” w ewangelizacyjnym posłannictwie dzisiejszego KościołaMartinelli, Paolo (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Pozycja Media w służbie świadectwa o prawdzie, wolności i miłościCzuba, Krystyna (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)The basic tasks of the media are service to human persons and to society to learn the truth and find the way to real freedom and mutual solidarity. In today’s world they seldom fulfil their obligations set by the press laws and journalism ethics. On many levels in contemporary reality they have become the authority steering the life of human persons and society. They manipulate the truth, hamper human liberty and destroy social bonds. They are not the example of service to the people.Pozycja Istota cywilizacji miłości – świadectwo w życiu społecznymGóralczyk, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Kościół sprawując swe zbawcze pośrednictwo przez ewangelizację, katechizację oraz posługę sakramentalną, a szczególnie przez posługę sakramentu pojednania, przynosi ludziom światło i moc miłości, która może przezwyciężyć wszystkie trudności. Od tysięcy lat wszystkie kultury i cywilizacje były ściśle powiązane z religiami. Powstanie cywilizacji technicznej naszych czasów nie pomniejsza tych związków. Technika i postęp nie przynoszą nowego porządku moralnego. W tej dziedzinie istnieje nadal obecność wielkich religii, w tym również i chrześcijaństwa. One będą również nadal musiały kształtować sposób myślenia i postępowania współczesnych ludzi. Nie sposób bowiem jest żyć będąc pozbawionym świadomości sensu, czyli logiki i celu życia, pozbawionego wartości moralnych, zakorzenionych w religii. Bez wspólnego porządku moralnego nie może istnieć prawdziwa kultura i wielka cywilizacja.Pozycja Biblijne rozumienie świadectwaChrostowski, Waldemar (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)According to Biblical perspective, there is a double meaning of witness. First, God is the Witness of important events and moral choices made by people, and Jesus Christ gives the true witness, revealing who God is. Second, people are obliged to be faithful to God, what is realized with their actions and words by which they become witnesses of God’s effective presence in the world. Giving true witness to God is realized in two dimensions: ad intram, towards the other members of Israel and the Church, and ad extram, towards those, who does not know God. Christians should be ready to give the true witness to God who revealed Himself in Jesus Christ, even until martyrdom.Pozycja Papież jako świadek ChrystusaDziuba, Franciszek Andrzej (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Biblical tradition referring to Cephas very clearly points out that already as Peter he was established the Rock of the Church. One of his tasks was to strengthen his brothers in faith and in the fidelity to the witness which one takes upon themselves while accepting faith. This was Peter – the oldest has it – who became the first witness to Christ’s resurrection. His fidelity, despite some difficulties, found its fulfillment in the witness of his martyrdom in Rome. It is clear, that Peter’s enduring office has exclusively religious sense. Peter’s successor has to give witness to the unity of faith and of the Church. However, the most important is Peter’s witness as the follower of Christ. The task of strengthening in faith assumes – at present – a call to ecumenism. The whole Peter’s ministry is duty of love. This witness is not free from suffering and from the dimension of martyrdom.Pozycja Teologia świadka i świadectwaKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)In presenting the theology of witness and testimony, first, the article concentrates on theology as a science about Christ – the Witness of God’s mystery – thanks to the revelation of the everlasting Father in the incarnation and saving mission of the Second Divine Person. Next the article presents theology in an „ascending” line: from man engaging in an act of testimony to the full unity with the Father through Christ in the Holy Spirit. Here appears the theological vision of Christ’s follower as a witness. The subject of the third paragraph concerns the theology of the objective and true testimony of Jesus Christ, who knows where he came from and where he is going (Jn 8:14), and the testimony about Jesus Christ and His Church, given by the faithful. The last part treats aspects of the specific forms of testimony of the various ranks in the Church: the hierarchy, consecrated people, and lay followers of Christ, thanks to whom the Church authenticates itself as a community of persons testifying about their faith. The article takes into account the indications of The Catechism of the Catholic Church, which will admittedly become a basic book in the Year of Faith, announced by the apostolic letter of Pope Benedict XVI, Porta fidei, published as a „motu proprio”, to commemorate the 50th anniversary of the inauguration of Vaticanum II. Also, the main subjects of the XIII Ordinary Bishop Synod concerning the new evangelisation for the transmission of faith are not disregarded, and equally the latest adhortation of Benedict XVI, Ecclesia in Medio Oriente, presented to patriarchs and bishops of the Church in Near East on 23 September 2012.Pozycja Antropologiczny i moralny wymiar świadectwaBortkiewicz, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Term of „testimony” is very popular in the modem catholic thinking especially in pastoral method, but it is not deeply understanding. The testimony is a consequence of deeply understanding human experience, which is revealed in human act – in act of witness. Truly witness is really connection between freedom and truth in the judgment of conscience. In this same act of conscience, normative truth is recognized and assigned. Dignity belongs so essentially to the full truth about man.Pozycja Heroizm współczesnego świadectwa w KościeleSkreczko, Adam (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)The article aims at the presentation of the phenomenon of heroism of the witnesses of Christian faith in the contemporary world. Every historical period needs such heroes. The author focuses especially on the cases of the martyrs of the Second World War, the victims of anti-Christian persecutions of the 21th century and persons who have achieved sanctity in the circumstances of everyday life, e.g. as married couples and parents. The examples under discussion show that everyone is called to be a witness of the faith, to the point of martyrdom.Pozycja Ks. Marian Kowalczyk SAC, Teologia sakramentu święceń w perspektywie apostolatu wyświęconych. Wydawnictwo Apostolicum, Ząbki 2012, ss. 432.Góralczyk, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Pozycja Świadectwo słowa i świadectwo życia. Misyjne głoszenie oraz działanie społeczne w Evangelii nuntiandiNeckebrouck, Valeer (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)In this article the author concentrates on the fundamental issue concerning the relations between proclaiming the Gospel and social activities, in other words, between the testimony of the word and the testimony of life. Firstly, he presents quite extensively how this relation has been interpreted among the vast groups of Western Christians, since the second half of the 1960s. Then he presents the reaction of Pope Paul VI to that interpretation, contained in the apostolic adhortation Evangelli nuntiandi. In respect of the papal teaching, he focuses on the testimony which is given by proclaiming the Gospel and Christians’ authentic life of faith.Pozycja Zeugnis und Martyrium. Neutestamentliche PerspektivenVorholt, Robert (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Autor przywołując wydarzenie ataku terrorystycznego z dnia 11 września 2001 roku, stawia pytanie: czy istnieje konieczny związek religii z przemocą, zwłaszcza wtedy, gdy religia uczy pogardy wobec ziemskiego życia. Odpowiedź negatywną odnajduje w analizie tekstów Nowego Testamentu. Refleksyjna wiara uczniów Chrystusa nie posiada znamion pogardy w odniesieniu do ziemskiego życia, wręcz przeciwnie stanowi jego afirmację. Ziemskie życie nie jest jednak celem samym w sobie, gdyż stanowi drogę do życia wiecznego, jeśli zostanie przeżyte zgodnie z nauką Jezusa Chrystusa. Chrześcijanin żyje zatem nadzieją nowego życia w Chrystusie, którego w codzienności naśladuje. To naśladowanie przyjmuje formę nieustannie składanego świadectwa. Pisma Nowego Testamentu wzywają chrześcijan do czynienia dobra nawet wobec tych, od których doświadczają krzywd i prześladowania. Jest to widoczne zwłaszcza w Pierwszym Liście św. Piotra i Pismach Janowych. Szczególne znaczenie w tym względzie ma świadectwo pierwszego męczennika, św. Szczepana. Autor, analizując tekst Dziejów Apostolskich, przywołuje kolejno życie św. Szczepana płynące z wiary w Jezusa. Śmierć męczeńska była logiczną konsekwencją tejże wiary. Następnie analizuje jego mowę wobec prześladowców, którym przebacza. Swoją wierność wobec prawdy przyniesionej przez Chrystusa przypłacił życiem doczesnym, zyskując jednak życie wieczne. Jego męczeństwo było heroiczną formą świadectwa wiary. Jego przeciwnicy z nienawiścią rzucili się na niego, aby go zabić. W tym momencie Męczennik ujrzał cel swego ziemskiego życie: „Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga” (Dz 7,56). W męczeństwie św. Szczepana wyraźnie widać, że w świadectwie chrześcijan zawiera się miłość nieprzyjaciół. Wiara chrześcijańska nie bierze odwetu za wyrządzone krzywdy. Męczeństwo jest przezwyciężeniem ciemności i śmierci wobec aktu nienawiści. Grób męczennika staje się zatem znakiem wielkanocnej nadziei. Autentyczne świadectwo płynące z wiary prowadzi nie do przemocy lecz do męczeństwa z miłości do Boga i braci.Pozycja Agnieszka Kozyra, Mitologia japońska. Opowieści o Bogach i demonach. Konteksty kulturowe. Historia i współczesność, Park Edukacja, Bielsko-Biała 2011, s. 544.Kulisz, Józef (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)UKSW WarszawaPozycja Ks. Zbigniew Wanat, Sumienie w blasku Prawdy. Polska teologia sumienia XX wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012, ss. 364.Zabielski, Józef (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)