Tarnowskie Studia Teologiczne, 2001, T. 20, cz. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14893
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 2001, T. 20, cz. 1 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Myśleć = być? Identyczność myślenia i bycia u ParmenidesaBrożek, Bartosz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Parmenides is among those mysterious philosophers, whose contribution to the western thought is very difficult to evaluate. We have only few fragments of his poem Peri physeos. A strange style of the poem and a puzzling grammatical form of some sentences make the interpretation of Parmenides' text a real challenge. Despite these difficulties histories of philosophy give us what seems to be a fixed and coherent account of Parmenidean ideas. The typical approach regards Parmenides as the great opponent of Heraclitus, and Melissos as a disciple of Parmenides who worked out in details the doctrine of his master. This view turns out to be questionable as we make an attempt to interpret one of the most famous sentences of Parmenidean poem: τò γάρ αύτò νοειν έστίν τε καί ειναι [B3] to think and to be is the same Firstly, an etymological and philosophical discussion over the verb noein displays a special nature of thinking Parmenides had in mind. Secondly, analysis of Parmenidean einai becomes a basis for an important question: what is the subject of Parmenides’ dissertation? It proves to be different from the Melissos’ object of inquiry. Thirdly, the interpreted sentence seems to be involved, at the first sight, in a vicious circle, and while taken out of the circle becomes an unproven premise of Parmenides’ reasoning. At the end we face more questions than answers - an outcome that enhances the inspiring power of Parmenidean philosophy.Pozycja Rozdział rozumu i wiary w XIV wiekuMączka, Janusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)In the 14th century, because of various social and religious reasons, the Church’s influence on both theology and science weakened considerably. The so-called via moderna constituted a new way of doing theology. Voluntaristic and nominalistic trends, initiated by John Duns Scotus and developed by William Ockham, emphasized, on the one hand, the inapplicability of our concepts to God and, on the other hand, complete God’s freedom in creating the Universe. As a consequence, empirical studies of the world became more and more important. In this context, the works of Jean Buridan, Nicole Oresme and Nicolas of Cusa deserve a special mention. Together with the role of experiments, also the role of mathematics was increasing. Nicolas of Cusa attempted even to apply to theology some kind of mathematical reasoning. In general, however, the 14th century witnessed a systematic separation of science and theology. It is not yet an opposition, but rather the lack of common elements.Pozycja Józefa Marii Verlinde, Zakazany owoc. Z aśramu do klasztoru, tłum. M. Perek, Kraków: Wydawnictwo „M” 1999, ss. 291.Szmulewicz, Henryk (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Znaczenie pojęcia „świecki” w Piśmie ŚwiętymSiedlarz, Jan (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Marek Czekański, Chrześcijanin wobec wyborów politycznych, Kraków: Wydawnictwo „M” 2000, ss. 337.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Rola chrześcijanina w powszechnym aktualizowaniu boskiego daru zbawienia. Propozycje do przeżywania chrześcijaństwa w relacji do innych religiiKrólikowski, Janusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Kompetencje trybunałów kościelnych w materii prowadzenia spraw o nieważność małżeństwa (kan. 1671-1673). Specyfika i historia procesów małżeńskichRozkrut, Tomasz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Jan Pałyga, Oni też chcą być wierni, Ząbki: Apostolicum 1999, ss. 224.Szmulewicz, Henryk (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Vittorio Possenti, Katolicka nauka społeczna wobec dziedzictwa Oświecenia, Kraków: Wydawnictwo WAM 2000, ss. 409.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Nowe paradygmaty moralne czasu wakacyjnegoDrożdż, Alojzy (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Czy dzisiaj jeszcze warto komuś zaufać?Bilski, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Francesco Compagnoni, Prawa człowieka, Kraków: Wydawnictwo WAM 2000, ss. 367Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Maszyna PostaOlszewski, Adam (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)The aim of the article is to present the main idea of the so called Post’s Machine. Contrary to Turing’s Machine, Post's Machine is not so widely known. But some find it much simpler than the former. We begin by giving a short history of Post's publication, then we describe the definition of the Machine and give some easy examples of it. And finally we make some general philosophical remarks concerning Church’s Thesis in this context.Pozycja Sprawozdanie z działalności naukowo-dydaktycznej Instytutu Teologicznego w Tarnowie za rok akademicki 1999/2000Michalik, Andrzej (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Philippe Madre, Ale nas zbaw ode złego, tłum. D. Trybis, R. Latała, Kraków: Wydawnictwo „M” 1999, ss. 196. Tenże, Boża miłość a dar uwalniania, tłum. A. Liduchowska, 2. wyd., Kraków: Wydawnictwo „M” 1999, ss. 268.Szmulewicz, Henryk (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Johann Baptist Metz, Teologia polityczna, Kraków: Wydawnictwo WAM 2000, ss. 344.Stolarczyk, Ireneusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Wychowanie a kultura, red. A. Solak, Tarnów: Oratorium 2000, ss. 160.Szmulewicz, Henryk (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Sympozjum na temat kurii diecezjalnej. Funkcja administracyjna – „Międzynarodowe sympozjum prawa kanonicznego w Salamance”Rozkrut, Tomasz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja „Ostatni generał wojsk polskich” – Ignacy Hilary Ledóchowski (1789-1870)Świątek, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2001)