Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2005, T. 38, z. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/32939
Przeglądaj
Przeglądaj Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2005, T. 38, z. 1 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 40
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ralf Miggelbrink, Der Zorn Gottes. Geschichte und Aktualität einer ungeliebten biblischen Tradition, Freiburg, Basel, Wien, Herder 2000, 639 s.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Środki audiowizualne w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Lublin 2004, 254 s.Tkocz, Elżbieta (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Pozycja Osoby niepełnosprawne w życiu społeczeństwa i KościołaBartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Osoba, prawda i objawienie w filozofii Luigiego PareysonaBernasiewicz, Wojciech (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Pięcioksiąg. Próba syntezy współczesnych badańLemański, Janusz (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Nowa nauka Jezusa – καινη διδαχη w Ewangeliach synoptycznychKozyra, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Kościół nauczający i poszukujący. Na marginesie eklezjologii Francisa A. SullivanaDawidowski, Wiesław (Księgarnia Św. Jacka, 2005)The 20th century may be called the age of debate over magisterium. One of the main figures and experts in this debate is an American theologian F. A. Sullivan. His works including Magisterium: Teaching Authority in the Catholic Church, New York 1983; The Church We Believe In: One, Holy, Catholic and Apostolic, New York 1988, and Creative Fidelity. Weighing and Interpreting Documents of the Magisterium, Dublin 1996 are considered classics in contemporary ecclesiology. This article presents Sullivan’s views on the issues of infallibility, ordinary magisterium, and the question of subsistit. The American theologian bases his approach on the historical-critical method and on fidelity of the teaching of Vaticanum II. Like most of the contemporary theologians, Sullivan does not believe in a systematic theology. His ecclesiology is deeply ecumenical and seeks to build bridges between the Church as known in the profession of faith, and the Church of our everyday experience.Pozycja Pozycja Uzdrowienie trędowatego (Mk 1, 40–45) na tle tradycji judaistycznejRosik, Mariusz (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Teologia – hermeneutyka – antropologiaCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Walter Hossa Gisin, Ein literarisches Netzwerk beweist seine Authentizität, Philo 2002, VI, 332 s. (Bonner Biblische Beiträge 139), ISBN 3-8257-03020-7.Małecki, Zdzisław (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Ro, Johannes Un-Sok, Die sogenannte „Armenfrömmigkeit” im nachexilischen Israel, Berlin–New York 2002, XII, 238 s., ISBN 3-11-017471-5.Małecki, Zdzisław (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Eklezjalność Ruchu Światło–ŻycieKupny, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2005)The level of faith and religious practices in today’s Poland is uniquely stable. Even after 1989, after various political, economic, and social changes have been initiated, the mechanisms of secularization have not really taken root as they have in many Europeans where they made many quit their religious practices. Nevertheless, the symptoms of leaving the path of religion are being observed already among the younger generation living in big cities. What’s clear is that even though the level of religiousness has not changed over the last twenty years, it is more and more clear that the process of un-ecclesiastical attitudes is progressing. Already two-fifths of the entire population of adult Poles emphasizes privacy, selectivity, and independence of their faith. In that light, the existence and subsequent development of Light and Life Movement is a noteworthy phenomenon, as it expresses the opposite trend – namely that of ecclesiastically-oriented religiousness. In the article the author takes an attempt, based on empirical research conducted, to show a condition and level of ecclesiasticism of the members of Light and Life Movement. Ecclesiasticism of the members of Light and Life Movement studied in terms of religious practices, an attachment to a parish, an acceptance of a religious mission of a priest, and an acceptance of a religious doctrine, has appeared as a very vital one. Undoubtedly, the hard work to make members of Light and Life Movement into the faithful ones carried on in small parochial groups and during summer retreats is a very important factor. Studies confirm that ecclesiasticism of members of Light and Life Movement remains firm independently from time and level of initiation.Pozycja Pedro Rubens, Discerner la foi dans des contextes religieux ambigus. Enjeux d’une théologie du croire, Paris, Les Editions du Cerf 2004, 538 s., (Cogitatio fidei nr 235).Zieliński, Sławomir (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Kościół w Polsce. Dzieje i kultura, [red.] Jan Walkusz, t. 3, Lublin 2004, 352 s.Krętosz, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Arleta Chojniak, Człowiek i sens. Frankla koncepcja autotranscendencji, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2003, 167 s.Wójtowicz, Marek (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Halina Perkowska, Postmodernizm a metafizyka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar” 2003, 303 s.Szymonik, Marian (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Życiem otulana śmierćBartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)