Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2010, R. 18, Nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/22387
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2010, R. 18, Nr 1 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Antycypacja pełni zbawienia jako problem teologicznyMurawska, Anna (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Ideał kapłaństwa w świetle dzieła kard. Adolfa Bertrama „Charyzmaty pracy i duszy kapłańskiej”Piela, Michał (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Św. Edyta Stein odkrywa prawdę w Jezusie ChrystusieRaganiewicz, Magdalena (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Teologiczny charakter refleksji pastoralnej według Sergio LanzySapieha, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Bogoczłowieczeństwo i zło w idealistycznej myśli rosyjskiej Władimira S. SołowjowaMrzygłód, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Glosolalia Pięćdziesiątnicy i jej interpretacja w teologii ks. René LaurentinaJarosiewicz, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Rodzina będzie nadzieją Europy, jeśli zostanie zdrowo odbudowanaKaczyński, Lech (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Świadectwo o dziełach Bożych. Analiza lingwistyczna perykopy J 9,1-41Kuchta, Dorota (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)The linguistic analysis of the pericope John 9,1-41 is carried out. First the problem of blindness in the Bible is shortly presented. Then the seven parts of the pericope are analysed from the point of view of the vocabulary, the syntax and the semantics. Then it is pointed out how each part shows us the role and the meaning of testimony as a way which may lead both the person giving it and those listening to it closer to the full knowledge of the Lord.Pozycja Adam Czabański, Samobójstwa altruistyczne. Formy manifestacji, mechanizmy i społeczne reperkusje zjawiska, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2009, ss. 517.Mariański, Janusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Korony i wieńce małżeńskie w Kościołach wschodnichLijka, Kazimierz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Eklezjologia personalistyczna Benedykta XVISłupek, Roman (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Cz. Kustra (red.), Wdzięczność i zobowiązanie. Myśl Jana Pawła II źródłem inspiracji współczesnego środowiska akademickiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2009, ss. 272.Parzyszek, Czesław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Lucjan Momot, Z Łucka do Świdnicy. Rzecz o Księdzu Prałacie Dionizym Baranie (1913-1995), kapłanie diecezji łuckiej i archidiecezji wrocławskiej, Wydawnictwo Maria, Świdnica 2008, ss. 104.Musioł, Maria (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Działalność trzeźwościowa Kościoła w Polsce w czasach przełomuTomko, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Służba wojskowa kleryków w latach 1959-1980. Jerzy Popiełuszko – alumn żołnierzPaszkowski, Stanisław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Biblia w teologii fundamentalnej. V Zjazd Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce (Toruń, 24-25 IX 2009 r.)Dołganiszewska, Elżbieta (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Andrew Clapham, Susan Marks (red.), Lessico dei diritti umani, Milano 2009, pp. 528.Lubowicki, Kazimierz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja A. Paciorek (red. naczelny), Scripturae Lumen 1: Biblia i jej oddziaływanie. Ewangelia o Królestwie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009, ss. 751.Jezierska, Ewa (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Doświadczenie mistyczne czy mistyczna świadomość? Mistyka w ujęciu B. McGinnaKiwka, Mirosław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Bernard McGinn is widely considered the preeminent scholar of mysticism in the Western Christian tradition. He is a leading authority on the theology of the 14th-century mystic Meister Eckhart as well as on various issues concerning apocalypticism. His current long-range project is a six-volume history of Western Christian mysticism under the general title The Presence of God, four volumes of which have already been published. He is the Naomi Shenstone Donnelley professor emeritus of Historical Theology and professor of the History of Christianity at the University of Chicago Divinity School. This article aims to explain his understanding of mysticism. The question which appears in the title of this paper, Mystical Experience or Mystical Consciousness? does not concern the essence of his theory of mysticism; it does however have relevant significance as far as the anthropological perspective in which B. McGinn proposes his solutions for the most discussed problems. Instead of trying to define mysticism, he prefers to discuss the term under three headings that organize the content of this paper, namely: mysticism as a part or element of religion; mysticism as a process or way of life; and mysticism as an attempt to express a direct consciousness of the presence of God. His view is integral, meaning that mysticism is always seen in its broad context as a goal and fulfillment of spirituality within the community of believers, as an important current within a developing process of individual existence and a transforming power in everyday routine. In his theory appear two particularly fundamental categories: “presence” and “consciousness”. The term “presence” he finds as more central and more useful for grasping the unifying note in the varieties of Christian mysticism. On the other hand “consciousness” is found as a more precise and fruitful concept than the highly ambiguous “experience”. Professor McGinn’s considerations on the mystical consciousness covered in this presentation constitute a substantial contribution to a contemporary discussion on the nature of mysticism. Generally the essence of B. McGinn’s understanding of mysticism can be summarized in his own words as “Christian belief and practice that concerns the preparation for, the consciousness of, and the effect of what the mystics themselves have described as a direct and transformative presence of God”.Pozycja Bardo. Najstarsze sanktuarium maryjne na ŚląskuSwastek, Józef (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)