Studia Theologica Varsaviensia, 1983, R. 21, nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/39472
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Theologica Varsaviensia, 1983, R. 21, nr 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 18 z 18
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Kronika Wydziału Teologicznego (II półrocze 1982)Lewek, Antoni (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Leczniczy charakter pokuty. Z historii zagadnieniaSareło, Zbigniew (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Proces beatyfikacyjny i kanonizacyjny arcybiskupa Bogumiła w XVII wieku, według rękopisu Ossolineum 220 II wydał Bogdan Bolz. Przypisy i indeks opracował Marian Aleksandrowicz. Księgarnia Świętego Wojciecha, Poznań 1982 s. 264.Dziuba, Andrzej F. (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Eksperymenty biomedyczne na człowiekuKornas, Stefan (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Biomedical experiments on human organism are contemporary problems appealing interests and controversy. They consist (in interference into own or other people’s organism. They tend towards modification of some organic functions, processes or structure in organism, mainly with scientific purposes, but also treating some somatic diseases. Consisting an interference into human organism they can bring him some benefit, causing simultaneously some danger. Thus it needed a discussion upon ambivalency of biomedical experiments on human organism. Problem came to evidence when characterising following biomedical experiments: genetic engineering, eugenic proceedings organs transplantation, interference into human brain and reanimation manipulations. The universal meaning of biomedical experiments is that they give a new chance for contemporary men approaching some scientifical problems of health and life preservation for many people. As they involve potential or real danger for both concerned organisms and human species, all who carry out those experiments must realize the risk and thus must posses a sense of responsibility and represent a relevant ethical level.Pozycja Eudajmonistyczny charakter etyki Władysława BiegańskiegoSkowroński, Bogusław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Rodzicielskie typy wychowania religijnegoSłomińska, Janina (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Przewodnie idee posoborowej nauki o pokucieKośnik, Szczepan Witold (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Karol Górski, Kierownictwo duchowe w klasztorach żeńskich w Polsce XVI-XVIII wieku, Teksty i komentarze, Warszawa 1980, Akademia Teologii Katolickiej, ss. 366.Dziuba, Andrzej F. (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Winfried Thiel, Die soziale Entwicklung Israels in vorstaatlicher Zeit, Berlin 1980 Evangelische Verlagsanstalt 8° ss. 185.Rosłon, Józef Wiesław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Szamanizm północnoamerykańskiDajczer, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Primitive concepts of disease fall roughly into five main categories: sorcery, breach of taboo, disease-object intrusion, spirit intrusion and soul loss. Sorcery is of two types. The magician who wishes to bring sickness or injury on a person may construct a small image which represents the victim. This image is then transfixed, burned, or otherwise maltreated, all these operations being accompanied by suitable incantations. Such measures are supposed to cause the person against whom /they are directed to fall ill. This type of magic is labeled as imitative. In the second type, called contagious magic, the sorcerer obtains some parts of his victim’s body, such as hair or nail clippings, or even some article of clothing which has been in /intimate contact with his body. Sickness may be also explained as a punishment sent by the gods for breach of religious or social prohibitions. The breach may be quite unintentional and even unknown to the sufferer but it is none the less regarded as the real cause of his sickness. Disease is also attributed to the presence in the body of some malefic foreign substance as well as to the presence of evil spirits, ghosts, or demons. Disease is often regarded as a result of loss of the soul. This may be abstracted by ghosts or sorcerers; or, when leaving the body during sleep, it may meet with some accident on its nocturnal ramblings which prevents its return. The primitive medical- practice is the result of a very simple cause and effect sort of reasoning. If sickness is due to loss of the soul, it is the shaman’s task to find it and bring it back to its owner. If illness is due to evil magic worked against the sufferer, counter-magic must be invoked to discover the malevolent sorcerer and force him to cease his operations. Sickness caused by object intrusion is treated by the extraction of the malefic substance, while the manifest remedy for diseases resulting from spirit intrusion is to oust the intruder. Similarly, if illness is a punishment sent by the gods for a breach of taboo, the obvious corrective is to propitiate the angered god or spirit. Mental suggestion plays an enormous part in the cures as well as in the sicknesses. Extracted disease objects are always shown to the patient, who often recovers under the powerful suggestion that the sickness is gone. The most complete expression of shamanism is found in the Arctic and central Asian regions. The shaman cures sickness, directs the communal sacrifices, and escorts the souls of the dead to the other world. But the phenomenon is not limited to these areas, it is encountered in southeast Asia, Oceania, and among North American aboriginal tribes. In Siberia and in northeast Asia a person becomes a shaman by hereditary transmission of the shamanistic profession or by spontaneous vocation or election. In North America, on the other hand, the voluntary quest for the powers constitutes the principal method. The shaman in this area may be defined as a practitioner who, with the help of spirits, cures the sick or reveals hidden things etc. while being in an ecstasy. During the trance he may leave his own body, or he may simply summon the spirits to him and ask them to help him. His principal function remains the healing.Pozycja Problematyka „osoby” w Johanna Auera nauce o BoguWilski, Teofil (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Wkład czasopisma „Homiletyka” w rozwój teorii kaznodziejstwa polskiego na przełomie XIX i XX w.Wojdecki, Waldemar (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Cuestiones fundamentales sobre matrimonio y familia. II Simposio Internationale de Teologia de la Universidad de Navarra. Edicion publicada bajo la direction de Augusto Sarmiento, Eloy Tejero, Teodoro López, José Manuel Zumaquero. (Collección Theologica, vol. 27). Ediciones Universidad de Navarra S. A. (EUNSA). Pamplona 1980 ss. 974 (ISBN 84-313-0663-7).Dziuba, Andrzej F. (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Mieczysław Gębarowicz, Jan Andrzej Próchnicki (1553-1633). Mecenas i bibliofil. Szkice z dziejów kultury w epoce kontrreformacji, Kraków l98l, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, ss. 235.Dziuba, Andrzej F. (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Jacob Kremer, Otto Semmelroth, Josef Sudbrack, „Neues und Altes”. Zur Orientierung in der augenblicklichen Situation der Kirche, Freiburg–Basel–Wien 1974 Herder 8° ss. 92.Rosłon, Józef Wiesław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Spojrzenie na współczesną rodzinę w Polsce w kontekście wskazań soborowych, pr. zb. pod red. A. Podsiada i A. Szafrańskiej, Warszawa 1991, ss. 346.Kornas, Stefan (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Jacob Kremer, Die Bibel lesen – aber wie? Eine kleine Anleitung zum Verstehen der Heiligen Schrift, Stuttgart 1980 wyd. 7 przejrzane i poprawione, Verlag Katholisches BibelRosłon, Józef Wiesław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)Pozycja Interwencja melchickiego biskupa Eliasza Zoghby na soborze watykańskim II w sprawie powtórnych małżeństw chrześcijan rozwiedzionychSikorski, Tadeusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1983)

