Roczniki Teologiczne, 2022, T. 69, nr 11
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/24841
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2022, T. 69, nr 11 wg Temat "catechization"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Katecheta we wspólnocie Kościoła świadkiem wiary i mistagogiemBuchta, Roman (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)While establishing the lay ministry of the catechist, Pope Francis expressed his hope that, as was the case in Christian antiquity, the catechist – because of the tasks entrusted to him –would be simultaneously a witness of faith, a master and a mystagogue, a companion and an educator who teaches on behalf of the Church. The aim of this article is to highlight the mystagogical dimension of the education of catechists preparing to enter the ministry in parish communities, and to present the related directions of pastoral activities carried out in the Church of Katowice as part of the Archdiocesan Centre for Pastoral Formation. The main research problem concerns the nature of the formation of catechists serving in parish communities and their specific competences. The study uses the methods of analysis and synthesis. The analysis of catechetical documents, carried out in the light of chronologically (sequentially) complementary guidelines concerning catechists’ formation enabled to distinguish the mystagogical elements of the theological-pastoral formation of catechists. The article emphasises the postulate expressed in the Catechetical Directory for the formation of catechists as “witnesses of faith and mystagogues” and the lay ministry of the catechist established by Pope Francis, as a possibility and necessity for the formation of two types of catechists that complement each other through their competences: the school catechist – a teacher of religious education, and the catechist who undertakes ministry in the parish community. Pastoral initiatives supporting the formation of parish catechists conducted in the Archdiocese of Katowice are presented as an example of catechetical-pastoral implementation of the postulated activities. They serve as an inspiration for activities in other formation centres.Pozycja Oczekiwania młodzieży względem katechety w szkole średniej – raport z badańZubrzycka-Maciąg, Teresa (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Religion teachers play a unique role in educating the young generation. In addition to the tasks assigned to all teachers in general, they are to support students in their spiritual development, conditioning their ability to understand themselves, build their own identity, and give meaning to their lives. Catechists face a difficult task, because young people, although they are very interested in religion and spirituality, also have many doubts, questions, and dilemmas in this sphere. The article aims to present the expectations of high school students towards catechists related to their personality traits, skills, psychosocial competencies, and their approach to pupils. Data obtained in a survey conducted with a group of 70 high school graduates show that young people need a catechist whom they can trust in the most important matter, which is the meaning of human life. Thus, they expect catechists to give a credible testimony of faith, have good substantive preparation, treat them subjectively like partners, and are ready to undertake an open dialogue with them.Pozycja Prawo do wychowania chrześcijańskiego w warunkach kultury cyfrowejJaszcz, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Współczesny człowiek spotyka się na co dzień z cyfrowością, która oddziałuje na jego życie na konkretnych etapach rozwojowych. Dotyczy to przede wszystkim okresu dzieciństwa i młodości, gdy w sposób naturalny podlega się procesom wychowawczym. Dyrektorium o katechizacji zwraca uwagę, że wpływ ten jest na tyle znaczący, że pozwala mówić o nowej kulturze – zmieniającej język, kształtującej mentalność oraz wprowadzającej nową hierarchię wartości. Istotną cechą nowej kultury jest jej globalny zasięg, ponieważ cyfrowość ze swojej natury przekracza granice państw i kontynentów, a odległości geograficzne tracą dla niej znaczenie. Ustawodawca kościelny, respektując prawo każdego człowieka do osiągnięcia pełnego rozwoju osobowego, deklaruje w kan. 217 KPK/1983 uprawnienie wszystkich wiernych do otrzymania integralnego wychowania chrześcijańskiego. Jest ono ciągłym procesem, który powinien być dostosowany nie tylko do wieku, lecz także do mentalności wiernych, na co znaczący wpływ ma nowa kultura cyfrowa. Artykuł odnosi się do pytania, w jaki sposób zagwarantować prawo do wychowania chrześcijańskiego w warunkach kultury cyfrowej oraz jakie obowiązki wynikają z tego prawa wiernych dla pasterzy Kościoła spełniających wobec nich misję głoszenia Ewangelii w warunkach kultury cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem postulatu humanizacji języka.Pozycja Sprawozdanie z XX Europejskiego Forum dla Edukacji Religijnej w Szkołach „Dialog kultur w Europie. Wyzwanie dla szkolnego nauczania religii”. Wiedeń, 20-24 kwietnia 2022 rokGoliszek, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)