Roczniki Teologiczne, 2022, T. 69, nr 11
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/24841
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Oczekiwania młodzieży względem katechety w szkole średniej – raport z badańZubrzycka-Maciąg, Teresa (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Religion teachers play a unique role in educating the young generation. In addition to the tasks assigned to all teachers in general, they are to support students in their spiritual development, conditioning their ability to understand themselves, build their own identity, and give meaning to their lives. Catechists face a difficult task, because young people, although they are very interested in religion and spirituality, also have many doubts, questions, and dilemmas in this sphere. The article aims to present the expectations of high school students towards catechists related to their personality traits, skills, psychosocial competencies, and their approach to pupils. Data obtained in a survey conducted with a group of 70 high school graduates show that young people need a catechist whom they can trust in the most important matter, which is the meaning of human life. Thus, they expect catechists to give a credible testimony of faith, have good substantive preparation, treat them subjectively like partners, and are ready to undertake an open dialogue with them.Pozycja Accompanying the Catechised in Their Holistic DevelopmentZellma, Anna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)The analyses presented in this paper focus on the accompaniment for the catechised in their holistic development. Thus described, the educational activity of a catechist is consistent with the principle of faithfulness to God and to man. It always concerns a specific catechised person with specific developmental predispositions who lives in a specific community and is influenced by modern culture. By referring to the Catechetical directory and the literature on the subject, it was pointed out that the accompaniment for the catechised in their holistic development is the fundamental pedagogic and catechetic category. Various aspects of accompaniment for the catechised in the contemporary world are presented. Vocation, passion as well as the testimony of life and faith were particularly emphasised. The importance of the encounter, presence, being near and being with the pupil, and dialogue were stressed. Active listening, trust, care, devotion, kindness, empathy, and credibility were also regarded as important. The described traits and predispositions of a catechist play an important role in establishing authentic relations with pupils. They are manifestations of the communicative and pedagogic competence of the catechist and his ability to accomplish his goals, as well as of his awareness of the vocation and the educational mission among the catechised.Pozycja Cztery dekady Katechizmu Kościoła Katolickiego i jego znaczenie dla polskiej katechezyZając, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Analiza poziomu recepcji Katechizmu Kościoła Katolickiego w ostatnim czterdziestoleciu w warunkach polskich wykazała bogactwo zdarzeń związanych z tą tematyką. Poszczególne wskazania prezentowanego dokumentu różniły się między sobą częstotliwością występowania, sposobami cytowania i rangą miejsc ich prezentacji. Przywoływane fragmenty Katechizmu certyfikowały zarówno kwestie zasadnicze, jak również sprawy mniej ważne dla wiary i moralności chrześcijan. Najczęściej dokument był przywoływany w celu obrony kwestii moralnych w nauczaniu Kościoła oraz w promowaniu zagadnienia hierarchizacji prawd wiary katolickiej. Dla nauczania katechetycznego w minionym czterdziestoleciu wartość tego dokumentu miała charakter normatywny. Głębsze powiązanie katechezy z treściami przekazanymi przez Katechizm Kościoła Katolickiego w praktyce oznaczało, że dokumenty katechetyczne, takie jak dyrektoria, podstawy programowe i programy nauczania, liczne serie podręczników do nauczania religii oraz sama katecheza, były przeniknięte treścią i duchem tego dokumentu. W praktyce wyraziło się to w eksponowaniu zasady chrystocentryzmu, „wierności Bogu i człowiekowi”, jak również w strategii poszukiwania nowych sposobów prezentacji orędzia ewangelicznego w czasach rewolucji informatycznej. Przesłanie Katechizmu Kościoła Katolickiego było w minionych czterech dekadach w katechezie polskiej nieustannie głoszone, słuchane, celebrowane, przeżywane i komentowane.Pozycja Pułkownik Łukasz Ciepliński (1913-1951) jako wzór osobowy w chrześcijańskiej formacji mężczyzn. Studium na podstawie jego grypsów więziennychRybicki, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Artykuł przedstawia postać polskiego żołnierza, pułkownika Łukasza Cieplińskiego (1913-1951), jako wzór osobowy dla współczesnych mężczyzn. Głównym źródłem, na którym opiera się autor, są grypsy pisane przez Cieplińskiego z celi więziennej, stanowiące niezwykle cenny materiał dokumentujący ostatni okres jego życia. W artykule zostały omówione jego osobowościowe oraz męskie cechy jako polskiego oficera: wewnętrzna integracja, dojrzałość, męstwo, troska o innych. Wskazany jest też jego wielki szacunek wobec wartości rodzinnych, jako męża i ojca, oraz jego religijność oparta na chrześcijańskiej duchowości. Jak wiele wybitnych postaci Kościoła, pułk. Ciepliński w cierpieniu przejawiał niezwykły wzrost cnót teologalnych (wiary, nadziei i miłości), a także zjednoczenie z Chrystusem i gotowość do śmierci męczeńskiej.Pozycja La sinodalidad, signo e instrumento de comunión y de evangelizaciónPellitero, Ramiro (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)The ongoing synodal process (16th Ordinary General Assembly: For a Synodal Church: Communion, Participation and Mission), which began in October 2021 and will culminate in the same month of 2024, is encouraging a broad participation of the faithful in the synods, starting from the particular Churches. In terms of its concrete objective, it is a reflection on synodality and its exercise around synodal assemblies. This article explores synodality as a constitutive dimension of the Church and its meaning in practice. It delves into the organic cooperation between pastors and faithful as the basis for the participation of the baptised in synods. It looks at some specific aspects of synods: their service in favour of communion and mission, as an instrument of discernment of the “dynamic fidelity” which characterises the Church’s journey; the appropriateness of a journey from the peripheries to the centre; the attitudes proper to those who participate in a synod; and the theological-pastoral dimensions of the synod. All this, taking into account the experience of the Church and the current reflection.Pozycja How Might We Apply The Trinitarian Notion of ‘Person’ to Mere Humans?Patterson, Colin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Theological reflection along with the discernment of Church councils during the first seven centuries of the Church’s history led to a remarkable and original notion of ‘Person’ which finds a place at the heart of the Christian profession of faith. We believe in one God in three Persons and in the Son of God, the second Person of the Trinity, who unites in himself divine and human natures. Such a conception of Person applied to God did not result in a similarly profound re-thinking of the personhood of human beings other than Christ, that is, mere humans. But what might be the outcome if such a translation were to be made? This article explores that possibility, highlighting three features of the theological understanding of divine Persons: divine Persons cannot be conceived in positive terms; divine Persons are utterly singular; and divine Persons have reality only in relation to each other. While at first glance the translation does not look promising, it is argued that a deeper analysis suggests otherwise. Upon that basis, the article examines some of the implications of such an understanding and in doing so, introduces the concept of ‘semblant’ as a necessary mediating concept between those of ‘person’ and ‘human nature’.Pozycja Wyzwania dla edukacji religijnej w szkole w opinii nauczycieli religiiMąkosa, Paweł (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Challenges to the teaching of religion are analysed from different perspectives and in different aspects. In the diagnosis of problems, one of the most important factors is the opinion of religion teachers who confront these challenges directly and on a daily basis. This article is an analysis of the results of a survey of religion teachers in this context. Challenges from the students, from the parents, from the institutional Church, from the school and challenges from the parish are discussed. Among the most serious challenges is the lack of faith of the pupils and the lack of need for faith development were identified. The research shows that the strongest correlate of attitudes towards Religious Education at school is religious indifference and waning religiosity.Pozycja Prawo do wychowania chrześcijańskiego w warunkach kultury cyfrowejJaszcz, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Współczesny człowiek spotyka się na co dzień z cyfrowością, która oddziałuje na jego życie na konkretnych etapach rozwojowych. Dotyczy to przede wszystkim okresu dzieciństwa i młodości, gdy w sposób naturalny podlega się procesom wychowawczym. Dyrektorium o katechizacji zwraca uwagę, że wpływ ten jest na tyle znaczący, że pozwala mówić o nowej kulturze – zmieniającej język, kształtującej mentalność oraz wprowadzającej nową hierarchię wartości. Istotną cechą nowej kultury jest jej globalny zasięg, ponieważ cyfrowość ze swojej natury przekracza granice państw i kontynentów, a odległości geograficzne tracą dla niej znaczenie. Ustawodawca kościelny, respektując prawo każdego człowieka do osiągnięcia pełnego rozwoju osobowego, deklaruje w kan. 217 KPK/1983 uprawnienie wszystkich wiernych do otrzymania integralnego wychowania chrześcijańskiego. Jest ono ciągłym procesem, który powinien być dostosowany nie tylko do wieku, lecz także do mentalności wiernych, na co znaczący wpływ ma nowa kultura cyfrowa. Artykuł odnosi się do pytania, w jaki sposób zagwarantować prawo do wychowania chrześcijańskiego w warunkach kultury cyfrowej oraz jakie obowiązki wynikają z tego prawa wiernych dla pasterzy Kościoła spełniających wobec nich misję głoszenia Ewangelii w warunkach kultury cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem postulatu humanizacji języka.Pozycja Spiritual Bypassing: How to Diagnose and Attend to Various Forms of Spiritual Immaturity in Pastoral WorkJastrzębski, Andrzej K. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)For centuries, spiritual growth has been one of the major topics in theology. In this context, spiritual guides have attempted to help people discern between true and false paths towards God. Today, we are again witnessing a growing interest in spirituality itself and in finding means to develop the spiritual potential in human life. Because of the increasing number of people venturing into more advanced spiritual practices, spiritual bypass is appearing more frequently. Recently, this topic has become a study subject of the psychology of spirituality and religion. This article presents major findings from this research and discusses their validity for pastoral work.Pozycja Sprawozdanie z XX Europejskiego Forum dla Edukacji Religijnej w Szkołach „Dialog kultur w Europie. Wyzwanie dla szkolnego nauczania religii”. Wiedeń, 20-24 kwietnia 2022 rokGoliszek, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Pozycja Katecheta we wspólnocie Kościoła świadkiem wiary i mistagogiemBuchta, Roman (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)While establishing the lay ministry of the catechist, Pope Francis expressed his hope that, as was the case in Christian antiquity, the catechist – because of the tasks entrusted to him –would be simultaneously a witness of faith, a master and a mystagogue, a companion and an educator who teaches on behalf of the Church. The aim of this article is to highlight the mystagogical dimension of the education of catechists preparing to enter the ministry in parish communities, and to present the related directions of pastoral activities carried out in the Church of Katowice as part of the Archdiocesan Centre for Pastoral Formation. The main research problem concerns the nature of the formation of catechists serving in parish communities and their specific competences. The study uses the methods of analysis and synthesis. The analysis of catechetical documents, carried out in the light of chronologically (sequentially) complementary guidelines concerning catechists’ formation enabled to distinguish the mystagogical elements of the theological-pastoral formation of catechists. The article emphasises the postulate expressed in the Catechetical Directory for the formation of catechists as “witnesses of faith and mystagogues” and the lay ministry of the catechist established by Pope Francis, as a possibility and necessity for the formation of two types of catechists that complement each other through their competences: the school catechist – a teacher of religious education, and the catechist who undertakes ministry in the parish community. Pastoral initiatives supporting the formation of parish catechists conducted in the Archdiocese of Katowice are presented as an example of catechetical-pastoral implementation of the postulated activities. They serve as an inspiration for activities in other formation centres.Pozycja El sacerdocio común en Luteranos y CatólicosBlanco-Sarto, Pablo (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)Luther insisted on the royal, common or universal priesthood of all the baptised, as the Second Vatican Council also recalled, referring to the mutual complementarity between the common and ministerial priesthood, which however differ non tantum gradu sed essentiam (cf. LG 10). These pages review the main points on the common priesthood, according to Luther’s proposal and the response of the Councils of Trent and Vatican II and, as a complementary counterpoint, add the teachings of a 20th century Catholic author, Josemaría Escrivá de Balaguer, partly before and partly after Vatican II, which could be of interest for understanding the subject under discussion. The similarities and differences are thus noted here, which are conducive to the subsequent ecumenical dialogue on this subject, which is acquiring particular importance in the context of the theology of synodality.