Resovia Sacra, 2001, Tom 8
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/32241
Przeglądaj
Przeglądaj Resovia Sacra, 2001, Tom 8 wg Temat "antropologia"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Gli elementi della natura umana secondo l’AmbrosiasterTyburowski, Krzysztof (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Nauka w starożytności daleka była od jednorodności terminologicznej. Fakt ten powoduje wiele trudności w późniejszej analizie myśli poszczególnych autorów starożytnych. Wielu z nich bowiem nie stosowało precyzyjnej terminologii w kwestiach, które tej precyzji wymagały. Dotyczy to także różnorakich problemów teologicznych obecnych w myśli różnych pisarzy starochrześcijańskich. Aby móc zrozumieć co dany autor miał na myśli używając określonego terminu, należy wejść w zrozumienie samej jego myśli, aby z niej niejako wydostać na zewnątrz prawdziwe znaczenie badanych słów. W taki właśnie sposób w niniejszym artykule potraktowano terminy określające elementy ludzkiej natury, znajdujące się w myśli anonimowego autora z IV wieku, zwanego Ambrozjastrem. Chodzi mianowicie o słowa: animus, anima, caro i corpus. Rozumienie właściwe tych antropologicznych terminów jest dość istotne szczególnie właśnie u Ambrozjastra, jako że był on bezpośrednim prekursorem Augustyna w nauce o grzechu pierworodnym, a być może sam Doctor gratiae skorzystał z jego koncepcji. Artykuł więc omawia sukcesywnie poszczególne w/w terminy, na kanwie analizy poszczególnych fragmentów dzieł Ambrozjastra.Pozycja John Polkinghorne, Theologie und Naturwissenschaften. Eine Einführung, (z angielskiego oryginału „Science and Theologie”, London 1998, tłumaczył Gregor Etzelmüller), Gütersloh 2001, ss. 178.Pelc, Bogdan (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Konsekwencje błędu antropologicznego w religiiBochenek, Krzysztof (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Taking human nature into consideration, it’s hard to overlook the peculiar ambivalence, which concomitant with that reflection. On the one hand there is an independent and wise human being that is higher than any other beings. Nevertheless, on the other hand he appears as a casual and submitted to a law of transitoriness. Over the entire previous centuries, a man awared of his limitations was convinced that God is a guarantor of his existence and his dependence on God was a religion fundament. However, omitting this dependency, today’s individual seems to create a human philosophy with no room for Him. The consequence of that incorrect vision of a human is not just a religion crisis, but also a crisis of a human himself. As a result of that crisis an individual is not able to give a correct sense to life, being convinced of its absurdity.