Resovia Sacra, 2001, Tom 8
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/32241
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Ks. Józef Mandziuk, Sakralna sztuka gotycka na Śląsku, Wrocław 2003, ss. 114, il. 44.Kret, Władysław (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja „Saeculum Christianum”. R. 9: 2002 nr 2, ss. 328.Mandziuk, Józef (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Helmut Krätzl, Neue Freude an der Kirche. Ein engagiertes Bekenntnis, Innsbruck – Wien 2001, ss. 304.Pelc, Bogdan (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja John Polkinghorne, Theologie und Naturwissenschaften. Eine Einführung, (z angielskiego oryginału „Science and Theologie”, London 1998, tłumaczył Gregor Etzelmüller), Gütersloh 2001, ss. 178.Pelc, Bogdan (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Ks. Stanisław Bełch w służbie Bogu i bliźnimRusin, Edward (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Ks. Stanisław Bełch urodził się 3 stycznia 1904 r. k. Strzyżowa nad Wisłokiem, a zmarł 3 czerwca 1989 r. w Korczynie k. Krosna. Pochodził z rodziny wielodzietnej. Do szkoły podstawowej uczęszczał w Sobniowie pod Jasłem. Dalszą edukację zdobywał w klasycznym gimnazjum w Jaśle. Po jego zakończeniu wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu w 1924 r. Już jako kleryk zaczął pracę duszpasterską, organizując w gimnazjum jasielskim zastęp starszoharcerski, w Sobniowie organizował akademie, wieczornice a także różne wykłady. Święcenia kapłańskie otrzymał 29 czerwca 1928 r. z rąk bpa Anatola Nowaka, w diecezji przemyskiej. Jako wikariusz, obowiązki duszpasterskie spełniał najpierw w Jasienicy Rosielnej k. Brzozowa, potem w parafii katedralnej w Przemyślu, w Dobromilu, w Sokołowie Małopolskim, w Krośnie i Wrocance. Jego gorliwa działalność spotkała się z nienawiścią kół antykościelnych. Z tego powodu ciągle był atakowany, a nawet prześladowany. Wybuch wojny we wrześniu 1939 r. całkowicie zmienił jego losy. Zagrożony rozstrzelaniem, na polecenie księdza biskupa wyjeżdża do Kołomyi. Opiekował się rannymi, a następnie przedostał się do Rumunii, Rzymu, Szkocji i Londynu, który stał się terenem jego wytężonej działalności w służbie polskiej emigracji. Liczne są jego zasługi na tym terenie, a najważniejszymi osiągnięciami, które dziś mają historyczne znaczenie, jest zainicjowanie katolickiego ruchu wydawniczego w języku polskim oraz pobudzenie intelektualistów polskich, a także młodzieży do studium tomizmu. Owocem jego badań historycznych było wydanie w dwóch tomach dzieła o Pawle Włodkowicu, a także dzieło poświęcone Stanisławowi Biskupowi i Męczennikowi. Ukoronowaniem jego pracy wydawniczej i redakcyjnej, było przygotowanie polskiego tłumaczenia Summy Teologicznej św. Tomasza z Akwinu. To, że po raz pierwszy w dziejach, całość tego podstawowego dzieła św. Tomasza ukazała się w języku polskim i że św. Tomasz przemówił do Polaków językiem współczesnym – jest zasługą ks. Stanisława Bełcha i grona polskich tomistów. Ks. dr Stanisław Bełch był tytanem pracy. Człowiek o cnotach heroicznych, pobożności, ubóstwa i oddania się bez reszty służbie Bożej dla Kościoła i dla narodu polskiego, który go wychował. Ile dobrego uczyniły jego książki, niezliczone artykuły, mogą ocenić ci, którzy z nich korzystali. A jeśli skorzystali, dobrze, aby wiedzieli, komu to zawdzięczają.Pozycja Katecheza – oddzielna czy integralna część edukacji?Miąso, Janusz (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Akceptacja norm moralnych przez młodzież szkolną w Krośnie na PodkarpaciuMierzwa, Janusz (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)All values are safeguarded by moral standards strongly connected with form of standards and behaviour criteria. The Decalogue as a collection of moral rules of Covenant creates Christian tradition. The Decalogue is the basis of European moral culture as it presents natural rules for both believing Christians and atheists. In 1997, a survey concerning The Decalogue was carried out. Students had to decide whether each of the ten commandments is „fully used”, „partly used” or „it is not used at all” in their lives as well as lives of other people. The survey shows that students do not have equal view on values: some of them are of higher priority than others and some are recognized by them as those of lower priority. Students also do not accept all religious truths but those which are useful for them at a given period of their lives.Pozycja Wartości w nauczaniu Kościoła. Wybrane aspektyJaniga, Waldemar (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Troska biskupa Józefa Sebastiana Pelczara o katolickie wychowanie młodego pokoleniaJedynak, Witold (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Antykoncepcja jako negacja ludzkiego zachowaniaKatolo, Artur J. (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Maryjne sanktuarium oo. Bernardynów w Rzeszowie w służbie pielgrzymującego luduRusecki, Innocenty (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Nowicjat saletyński w Rzeszowie (1947-1951)Wisz, Piotr (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Candidates from Poland who applied for Saletinian’s membership before 1924 had to travel abroad to undergo the noviciate in Suza (north of Italy). The first Polish Saletinian’s noviciate was opened in Dębowiec in 1924. In 1929 this noviciate was moved to Hurko near Przemyśl and functioned there to the beginning of World War II. When the war had finished it turned out that from all Saletinians’outposts only in Rzeszów (except overpopulated Dębowiec) there were required facilities indispensable for correct spiritual development of the novices and that is why the noviciate was moved to this town. The Saletinian’s formation house was located in the suburbs of Rzeszów and functioned there from 1947 to 1951. Priest Franciszek Czarnik was the master of this noviciate. Three other priests cooperated with him and as supporters helped him to achieve correct spiritual formation of the novices. These were the following people: Tadeusz Bąk (1947-1948), Stanisław Łach (1949-1950) and Edward Mokrzycki (1948-1949, 1950- 1951). What is more, in Rzeszów there were well-equipped facilities so that the candidates were able to live in solitary confinement, devote their lives to solitude, contemplation and prayer. During the period of the time from 1947 to 1951 sixteen candidates to Saletinian’s membership attended the noviciate in Rzeszów. Thirteen of them consecrated themselves to God by taking their first vows of religion. Most of these candidates came from Diocese of Przemyśl and Province of Rzeszów. In 1950 the Polish educational authorities liquidated a private grammar school that was also located on the area of the Saletinian’s formation house in Dębowiec. As a result, it was possible for the Saletinian’s authorities to move the whole noviciate to Dębowiec again.Pozycja Opieka społeczna Kościoła katolickiego na Śląsku do czasów pruskich (1742)Mandziuk, Józef (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)This article illustrates the contribution of the Catholic Church into the field of social care in the Silesian region until the time when Silesia was occupied by Prussia in 1742. The most significant effects of the charitable activities were visible in the Middle Ages, when the Silesian Church possessed right material goods and distinguished almoners, and the poor were treated as “res sacra miser”. The wave of the protestant reformation ruined hitherto church systems of the social care and then the Tridentine Council restored the previous importance of the Church in the field of Christian charity. Social care, after the end of the Thirty Years’ War, was one of the manifestations of the Catholic domination in the Silesian region. The whole issue is structured into 5 paragraphs. The beginning of this article is devoted to the open charity which comprised the seek, the old, homeless people and those who did not possess a piece of land or one’s own place of work as well. The next paragraph brings the reader closer to the characteristic and the importance of the Silesian hospitals, which in the Middle Ages, were nursing homes for people in need, and only a few of them were typical hospitals. The third paragraph deals with the categories of the Silesian hospitals which include bishop hospitals, chapter hospitals, convent hospitals and parish hospitals, both in the towns and in the villages. Special attention is given to the hospital convents: Knights of St John of Jerusalem, Regular Canons Guardians of the Holy Sepulcher of Jerusalem, Holy Spirit Friars and St Anthony’s Hospitalers. The final paragraphs discuss the problems of alms-houses, orphanages, so-called “mental homes” and nursing homes for leprosy sufferers as well.Pozycja Świątynie parafii Kolbuszowa w świetle akt wizytacyjnych z 1764 r.Nabywaniec, Stanisław; Zych, Sławomir (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Gli elementi della natura umana secondo l’AmbrosiasterTyburowski, Krzysztof (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Nauka w starożytności daleka była od jednorodności terminologicznej. Fakt ten powoduje wiele trudności w późniejszej analizie myśli poszczególnych autorów starożytnych. Wielu z nich bowiem nie stosowało precyzyjnej terminologii w kwestiach, które tej precyzji wymagały. Dotyczy to także różnorakich problemów teologicznych obecnych w myśli różnych pisarzy starochrześcijańskich. Aby móc zrozumieć co dany autor miał na myśli używając określonego terminu, należy wejść w zrozumienie samej jego myśli, aby z niej niejako wydostać na zewnątrz prawdziwe znaczenie badanych słów. W taki właśnie sposób w niniejszym artykule potraktowano terminy określające elementy ludzkiej natury, znajdujące się w myśli anonimowego autora z IV wieku, zwanego Ambrozjastrem. Chodzi mianowicie o słowa: animus, anima, caro i corpus. Rozumienie właściwe tych antropologicznych terminów jest dość istotne szczególnie właśnie u Ambrozjastra, jako że był on bezpośrednim prekursorem Augustyna w nauce o grzechu pierworodnym, a być może sam Doctor gratiae skorzystał z jego koncepcji. Artykuł więc omawia sukcesywnie poszczególne w/w terminy, na kanwie analizy poszczególnych fragmentów dzieł Ambrozjastra.Pozycja Fenomen amerykańskiej religii cywilnej. Przemówienia prezydentów USA jako jego przejawPelc, Bogdan (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Collocazione di «Corpo di Cristo» nei manuali e nei trattati „De Ecclesia” dopo il Concilio Vaticano Secondo (Prima parte)Podlaszczak, Janusz (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Jakie miejsce zajmuje wyrażenie biblijno-teologiczne: ciało Chrystusa w posoborowych traktatach eklezjologicznych? Odpowiedź na to pytanie może być udzielona po analizie publikacji eklezjologicznych, które są albo traktatem eklezjologicznym albo podręcznikiem eklezjologii. Analizie poddano najważniejsze traktaty i podręczniki eklezjologii powstałe po Soborze Watykańskim II w pięciu obszarach geograficzno-językowych: Ameryce Północnej, Francji, Niemczech, Hiszpanii. Pomocą w odpowiedzi na postawione pytanie była też refleksja nad konstrukcją wewnętrzną posoborowych traktatów dogmatycznych o Kościele. Podstawowymi blokami tematycznymi tychże traktatów są następujące zagadnienia: założenie Kościoła, tajemnica Kościoła, jego struktury i funkcje, misja i przyszłość Kościoła. Dogmatycy posoborowi z jednej strony pragną w sposób całościowy przedstawić doktrynę o Kościele, z drugiej jednak na różny sposób rozkładają akcenty w opracowywanych przez siebie traktatach czy też podręcznikach De Ecclesia.Pozycja Duch Święty w życiu ziemskim Jezusa Chrystusa w nauczaniu Jana Pawła IIBuczek, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Pochodzenie i znaczenie formuły „Ja jestem winnym krzewem” ՚εγώ εἰμι ἡ ἂμπελος ἡ ἀληθινή w J 15,1.5Dzik, Marek (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)The author tries to find an answer to the question what is the origin and meaning of the sentence „I am the true vine” in Joh 15,1.5. He claims that it comes from the Old Testament. Looking for its roots he separates it in to 2 parts: „I am” and „the true vine”. The first part „I am”, it is a kind of God’s revelation formula which could be found in the different the Old Testament books. The second part „the true vine” it is probably a compilation of the following texts: Iz 5,1-7; Jr 2,21; Ez 17,5-10; 19,10-14. Generally the sentence „I am the true vine” shows Jesus as God Son who gives the disciples the neccesary power to be his followers before the world.Pozycja Konsekwencje błędu antropologicznego w religiiBochenek, Krzysztof (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Taking human nature into consideration, it’s hard to overlook the peculiar ambivalence, which concomitant with that reflection. On the one hand there is an independent and wise human being that is higher than any other beings. Nevertheless, on the other hand he appears as a casual and submitted to a law of transitoriness. Over the entire previous centuries, a man awared of his limitations was convinced that God is a guarantor of his existence and his dependence on God was a religion fundament. However, omitting this dependency, today’s individual seems to create a human philosophy with no room for Him. The consequence of that incorrect vision of a human is not just a religion crisis, but also a crisis of a human himself. As a result of that crisis an individual is not able to give a correct sense to life, being convinced of its absurdity.