Communio, 2016, R. 36, nr 1-2 (193-194)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19863
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2016, R. 36, nr 1-2 (193-194) wg Temat "Augustin d’Hippone"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Duchowa lektura trzech pierwszych próśbArmogathe, Jean-Robert (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Komentarz egzegetyczny nie wyczerpuje bogactwa Ojcze nasz. Chcemy tu przedstawić kilka duchowych interpretacji modlitwy, wychodząc od trzech pierwszych próśb, które dotyczą Pana: imię, królestwo, wola. Zbierają one w sobie postępujące objawienie Biblii, trzy etapy, które nadają rytm świętej historii: prorocki, królewski i kapłański. To szybkie przejrzenie pozwala uwypuklić dwie linie interpretacyjne Pierwsza widzi w Pater noster program życia i wyjaśnia trzy pierwsze prośby na sposób ascetyczny. Druga dostrzega w nich ukrytą rzeczywistość trynitarną, pozwalając na interpretowanie ich w kluczu mistycznym. Obie te linie przyniosły owoce i nie wydają się być wyłącznymi, ale odzwierciedlają bogactwo modlitwy, której złożoności żadne wyjaśnienie wyczerpać nie zdoła.Pozycja Jezus i KrólestwoFédou, Michel (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Druga prośba Modlitwy Pańskiej była interpretowana na wiele sposobów, często w terminach rzeczywistości politycznej. Ale Królestwem jest Jezus we własnej osobie, osobiście – autobasileia (Orygenes), Król chwały w niebie oraz ubogi i pokorny na święcie. Jest niemożliwe, by oddzielić w Jezusie z Nazaretu Jego osobę i Jego „sprawę”; on jest osobiście swoją sprawą. Jest konkretną realizacją i osobową formą przybycia królestwa Bożego. Dlatego też całe przepowiadanie Jezusa o przyjściu królestwa Bożego jak i jego objawienie oraz jego działanie zawierają chrystologię ukrytą i niebezpośrednią, która była sformułowana po Wielkanocy w wyznaniu jawnym i bezpośrednim (W. Kasper).