Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 25
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36110
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 25 wg Temat "cinematography"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Komercjalizacja i popularyzacja treści religijnych na przykładzie vodounChmiel-Antoniuk, Paulina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Wraz z postępującymi przeobrażeniami społeczno-kulturowymi, komercjalizacja vodoun spowodowała wejście w obieg kultury popularnej. Vodoun w kulturze masowej zaczęło być kojarzone z tradycjami szamanizmu, zombie i lalkami voodoo, wpisując się na stałe w ramy kultury okrucieństwa i alien-nacji czyli mody na to, co odrzucone i wykluczone. Poprzez analizę materiałów wizualnych - filmów, gier produkcji amerykańskiej, nawiązujących do vodoun, poszukiwałam odpowiedzi na pytanie czy popularyzacja vodoun prowadzi do trywializacji i desakralizacji treści religijnych i kształtowania modelu sprywatyzowanej niewidzialnej religii. Z przeprowadzonych analiz wynika, że komercjalizacja vodoun spowodowała spłycenie treści oraz odarcie obrzędowości ze sfery sacrum. Tradycje i obrzędy obecne w kulturze magicznej przeniesione do kultury popularnej, ulegają desakralizacji, stając się rodzajem usług i formą rozrywki.