Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 25
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36110
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Komercjalizacja i popularyzacja treści religijnych na przykładzie vodounChmiel-Antoniuk, Paulina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Wraz z postępującymi przeobrażeniami społeczno-kulturowymi, komercjalizacja vodoun spowodowała wejście w obieg kultury popularnej. Vodoun w kulturze masowej zaczęło być kojarzone z tradycjami szamanizmu, zombie i lalkami voodoo, wpisując się na stałe w ramy kultury okrucieństwa i alien-nacji czyli mody na to, co odrzucone i wykluczone. Poprzez analizę materiałów wizualnych - filmów, gier produkcji amerykańskiej, nawiązujących do vodoun, poszukiwałam odpowiedzi na pytanie czy popularyzacja vodoun prowadzi do trywializacji i desakralizacji treści religijnych i kształtowania modelu sprywatyzowanej niewidzialnej religii. Z przeprowadzonych analiz wynika, że komercjalizacja vodoun spowodowała spłycenie treści oraz odarcie obrzędowości ze sfery sacrum. Tradycje i obrzędy obecne w kulturze magicznej przeniesione do kultury popularnej, ulegają desakralizacji, stając się rodzajem usług i formą rozrywki.Pozycja Çay w działaniu, czyli herbata w kinie tureckim XXI wiekuŻebrowski, Mateusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)W artykule opisywana jest kultura picia herbaty w Turcji. Autor prezentuje jej istotne elementy materialne i niematerialne poprzez analizę filmów tamtejszej kinematografii. W artykule zostaje zarysowana historia herbaty na świecie oraz w Turcji, po czym skupia się on na rytuałach powiązanych ze spożywaniem ҫay w tureckich filmach powstałych po 2000 roku w reżyserii m.in. N.B. Ceylana i S. Kaplanoğlu. Autor dokonuje eksplikacji obecnych w obrazach zjawisk: procesu przygotowania, podania herbaty oraz towarzyszącym temu relacjom. Całość zostaje naświetlona poprzez teorię aktora-sieci B. Latoura, która pozwala zrozumieć mechanizmy powiązane z funkcjonowaniem herbaty w społeczeństwie tureckim.Pozycja Granica pomiędzy beką a hejtem w sieci. Próba odpowiedzi na podstawie wybranych przykładówBrzezińska-Waleszczyk, Marta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Autorka podaje definicje beki i hejtu oraz podejmuje próbę wskazania granicy, po przekroczeniu której zaczyna się mowa nienawiści. Na podstawie przykładów ze sfery polityki oraz dziennikarstwa ukazuje, jak hejt zmienia stosunek wyborców do polityków oraz jak wpływa na przebieg kampanii politycznych. Autorka ukazuje ponadto, jak powszechne przyzwolenie na hejting zmienia społeczeństwo oraz formułuje propozycje, jak walczyć z hejterami w sieci.Pozycja Zjawisko hejtingu i trollingu na @ponfitex_pl. Analiza tweetów na przykładzie profilu papieża FranciszkaWajs, Piotr (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Niniejszy artykuł stanowi wynik badań komentarzy i linków zamieszczanych pod wpisami papieża Franciszka zamieszczonymi na @pontifex_pl w dniach 1.08.2015 do 30.09.2015. Analiza ilościowa dotyczyć będzie rozłożenia komentarzy w czasie oraz najintensywniej komentowanych tematów. Analiza jakościowa będzie miała na celu ukazanie skali hejtingu i trolingu jaki został zamieszczony pod papieskimi publikacjami. Wnioski ukażą natomiast stosunek komentarzy hejtujących i trolujących w relacji do wszystkich aktywności podjętych wobec papieskich wpisów. W związku z niewielką skalą trolingu i hejtingu w stosunku do wszystkich aktywności na @pontifex_pl nie należy mieć wątpliwości, że ten kanał przekazu jest odpowiedni dla znacznej części odbiorców. Idąc za przykładem papieża biskupi w szerszym stopniu powinni zaangażować się w ten model głoszenia Ewangelii.Pozycja Obraz kibicowskiej wojny warszawsko-poznańskiej w publikacjach serwisu internetowego weszlo.comTraczyk, Łukasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Piłka nożna od dłuższego czasu wzbudza mnóstwo emocji w umysłach fanów. Znajduje to odzwierciedlenie w komentarzach w Internecie. Kibice gloryfikują swój ukochany zespół i „hejtują” największego przeciwnika. Ilustracją tego jest sieciowy obraz rywalizacji między dwoma największymi klubami w Polsce – Legią Warszawa i Lechem Poznań. Wobec coraz częściej pojawiających się w internecie wulgaryzmów na niektórych stronach wprowadzono kontrolę wpisów użytkowników. Przykład stanowi witryna weszlo.com. Administratorzy zdecydowali, że komentarz można zostawić tylko osoba, która posiada swoje konto na Facebooku. Artykuł ma znaleźć odpowiedzi na szereg pytań związanych z tematem „mowy nienawiści” między sympatykami Legii i Lecha na wyżej wymienionej witrynie.Pozycja Cyberbullying. Wirtualne narzędzie realnej przemocySmerecka, Ewa (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Użytkowanie Internetu stało się popularne niemal we wszystkich środowiskach społecznych, co stwarza ryzyko wielu zagrożeń. Jednym z nich jest cyberbullying – zjawisko szczególnie groźne dla dzieci i młodzieży. Polska jest krajem, w którym problem cyberprzemocy utrzymuje się na dość wysokim poziomie w porównaniu do innych państw. Dlatego też istotne jest właściwe zdefiniowanie tego zjawiska, omówienie jego form oraz ukazanie, iż jest to problem o wiele groźniejszy w skutkach, niż tradycyjnie rozumiane zastraszanie. Przedstawienie skali cyberbullyingu w oparciu o badania przeprowadzone wśród uczniów polskich szkół potwierdza aktualność podejmowanej problematyki. W artykule przedstawię również kwestie skutecznych sposobów zapobiegania cyberprzemocy, w oparciu m.in. o takie inicjatywy, jak Childnet czy Safer Internet.Pozycja Zarządzanie komunikacją kryzysową w przestrzeni mediów społecznościowych w kontekście zjawiska hejtinguKaczmarek-Śliwińska, Monika (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Zarządzanie sytuacją kryzysową często utrudnione jest przez zjawisko hejtingu, który staje się głównym lub dodatkowym aspektem negatywnych zjawisk w otoczeniu osoby lub organizacji. Środowisko nowych mediów i wyrosłych na ich gruncie mediów społecznościowych charakteryzują się cechami, które w warunkach niesprzyjających mogą skutecznie zagrażać zarządzaniu sytuacją kryzysową. Stąd istotną okazuje się świadomość zjawiska, ale także potencjalne skutki oraz sposoby reagowania. Warto też mieć na względzie fakt, że brak obecności i aktywności osoby lub organizacji nie gwarantuje uniknięcia problemów związanych z hejtingiem.Pozycja W nurcie obchodów 1050. rocznicy Chrztu PolskiWiśniewska, Joanna; Mieczkowski, Robert (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Pozycja Vývojová tendencia umiestňovania produktov v televíznom seriáli PanelákMikuláš, Peter; Bellová, Alexandra (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Product placement is one of the promotional tools frequently used by television. In the study, we focused on its use in daily television series Panelák, which can be considered as the phenomenon of Slovak television scene in the last years. During three periods (2008, 2011 and 2014) we investigated the occurrence of products in the Panelák using television archives available on the internet within a well-defined broadcasting weeks, applying the method of quantitative content analysis. We were interested in quantitative occurrence of product placement, but also the total time duration. In addition, we focused on the types of product placement. The study didn´t showed a linear increase of the product placement tool, but rather to the rationalization of its use.Pozycja Prawica na rozstajach drógWiśniewska, Joanna; Mieczkowski, Robert (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Pozycja Czy trzeba promować prasę?Leśniczak, Rafał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Pozycja Sacrum w twórczości Jerzego NowosielskiegoZimnica-Kuzioła, Emilia (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Treścią artykułu jest prezentacja życia i twórczości Jerzego Nowosielskiego z uwzględnieniem kategorii sacrum. Autorka przybliża sylwetkę polskiego artysty, który należał do nielicznego grona twórców zainteresowanych pierwiastkami religijnymi w kulturze (co znalazło szczególne odzwierciedlenie w jego malarstwie ikonowym). Sacrum Nowosielskiego ma charakter manaiczny, artysta włącza w zakres fenomenów „świętych” wiele sfer rzeczywistości empirycznej, poszerzając granice tego, co sakralne.Pozycja Prawda i wolność jako fundament pokoju w aspekcie komunikacji medialnej – kontekst nauczania papieskiegoKowalczyk, Agnieszka M. (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Media są dziś głównym narratorem w społeczeństwie. To one mają moc kształtowania poglądów, postaw, opinii, gustów i stylów życia. Są wszechobecne. W dobie szeroko posuniętego relatywizmu, gdzie wartości nie są już dla wielu rzeczą tak jednoznaczną i oczywistą, potrzeba jednak stałych filarów, na których mógłby opierać się ich przekaz. Kościół katolicki w nauczaniu papieskim wskazuje na trzy takie wartości. Są nimi przede wszystkim prawda i wolność, a także pokój. Przy czym dwie pierwsze, jako nieodłącznie ze sobą związane, stanowią podwalinę dla budowania tej trzeciej. Wszystko zaś zasadza się na kanwie odpowiedzialności.Pozycja The hate speech, new or well-known phenomenon?Klementowicz, Michał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Fenomen mowy nienawiści należy do jednego z często analizowanych w badaniach nad komunikacją zjawisk. Celem niniejszego artykułu jest po pierwsze próba usystematyzowana znaczenia zjawiska jakim jest mowa nienawiści. Po drugie celem artykułu jest próba pokazania, iż w argumentacji erystycznej (przy Schopenhauerowskim znaczeniu tegoż terminu) jesteśmy w stanie określić te same elementy, na które wskazują badacze zjawiska mowy nienawiści. Przykładem obecności mowy nienawiści w erystyce może być tzw. argumentum ad personam. Pozwala to stwierdzić, że fenomen mowy nienawiści w swoich założeniach i strukturze nie jest nowym zjawiskiem ponieważ obecny jest w ramach argumentacji erystycznej.Pozycja Hate Speech in the Internet Communication on Jehovah’s Witnesses in RussiaKhroul, Victor (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)A study on the Internet users' perceptions of Jehovah's Witnesses and attitudes towards them is important for understanding the role of journalism in the formation of tolerance for non-traditional religious communities. An analysis of publications about Jehovah's Witnesses in the network communication indicates of a stable negative set of attitudes towards them in Russia. The paper is based on an analysis of mass "self-communication" texts about Jehovah's Witnesses, it reveals the obvious "traces" of the media texts that can be attributed to the effects of their impact on the audience. The analysis shows the sensitivity of the mass consciousness to broadcast information about the little-known or completely unknown social groups and readiness for the rejection of those who the media labeled as "alien".Pozycja Muzeum w dobie konwergencji i nowych mediów – nowe trendy, nowe technologie, nowe możliwościKap, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz cyfryzacja mediów przyczyniły się do powstania nowych możliwości w zakresie udostępniania dziedzictwa kulturowego szerokiej publiczności, wzbudzania zainteresowania eksponatami muzealnymi, przekazywania wiedzy oraz zachęcania do ponownych odwiedzin. Celem niniejszego tekstu jest analiza praktycznych konsekwencji przemian, jakie zachodzą w funkcjonowaniu muzeów w perspektywie kultury konwergencji oraz wyzwań, jakie się z tym wiążą. W artykule odwołano się do różnorodnych zastosowań nowych mediów i technologii cyfrowych wykorzystywanych w muzeach na świecie i w Polsce. Postawiono tezę badawczą, że procesy konwergencji wpływają na kształt ekspozycji muzealnych, a nowe media likwidują bariery w komunikacji na poziomie: instytucja muzealna – zwiedzający, co wpływa na wzrost frekwencji w placówkach.Pozycja Rodzina i mediaLeśniczak, Rafał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Pozycja Polska i Polacy w świetle propagandy niemieckiej na przykładzie satyr w tygodniku „Kladderadatsch” w latach 1930-1939Bednarz, Paweł (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Artykuł poświęcony wizerunkowi Polski i Polaków w niemieckiej prasie w czasie dwudziestolecia międzywojennego. Autor na przykładzie satyr w tygodniku „Kladderadatsch” bada częstotliwość i charakter ukazywania obrazu Rzeczypospolitej. Udowadnia, że wraz z dojściem Hitlera do władzy, zmienił się stosunek propagandy antypolskiej.