Kultura-Media-Teologia
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/34872
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia wg Temat "Church"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Informacja w nauce Kościoła o mediachLewek, Antoni (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Autor analizuje pojęcie informacji w kontekście nauczania Kościoła na ten temat, a następnie stawia pytania o jej istotę, „powinności” (jaka ona jest i jaka powinna być), cele i typy informacji – także o Kościele i w Kościele. Na początku autor prezentuje cechy informacji medialnej w nauczaniu Soboru Watykańskiego II, funkcję informacyjną mediów w instrukcji pastoralnej „Communio et progressio”, istotę i zadanie informacji w świetle Katechizmu Kościoła Katolickiego i wreszcie rolę informacji w info-ewangelizacji w nauczaniu Jana Pawła II.Pozycja Kościół a mediokracja w PolsceLewek, Antoni (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Artykuł został poświęcony analizie stanowiska Kościoła wobec zjawiska rosnącego wpływu mediów i ich roli, jaką odgrywają w życiu społecznym. Kościół w swoim nauczaniu wielokrotnie przypominał o potędze mediów. Analizowany przez autora termin „mediokracja” wskazuje na zjawisko zbyt dużej zależności pomiędzy trzema elementami: mediami, polityką i biznesem. Autor zwraca uwagę na zjawisko laickiej mediokracji wobec Kościoła, jej przyczyny oraz przejawy. Na koniec formułuje postulaty walki z tym zjawiskiem: nowe prawo prasowe (medialne), zorganizowanie powszechnej edukacji medialnej w duchu etyki i pedagogiki chrześcijańskiej oraz dążenie do pewnej integracji mediów katolickich tak, by stały się większą przeciwwagą do laickich koncernów medialnych w Polsce.Pozycja Kościół nie boi się mediówAdamski, Andrzej (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Pozycja Kościół wobec wyzwań nowych technologiiSitkowska, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Funkcjonowanie w świecie Globalnej Infrastruktury Informacyjnej stanowi dla Kościoła zarówno szansę, jak i wyzwanie. Struktura sieci i jej właściwości sprawiają, że konieczne staje się wnikliwe poznanie i zrozumienie specyfiki działania tego medium. Natomiast jego wykorzystanie dla potrzeb eklezjalnych wymaga ponadto teologicznej interpretacji Globalnej Infrastruktury Informacyjnej oraz wskazania możliwości jej praktycznego zastosowania.Pozycja Pustelniczy charyzmat Karmelu w świetle najdawniejszych dokumentów ZakonuMatulewicz, Elżbieta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Charyzmat Karmelu stanowi ciągle żywą inspirację do życia kontemplacyjnego w samotności i oddzieleniu od świata – niezależnie od tego, czy ktoś należy do Zakonu, czy żyje na osobności w świecie. Dziś również, tak jak w czasach proroków, Ojców Pustyni i dawnych eremitów z Góry Karmel, współcześni pustelnicy i pustelnice żyją w ciszy i samotności, przebywając nieustannie z Panem, który ich przynęcił i wyprowadził na pustynię, aby tam mówić do ich serc (por. Oz 2, 16). W niniejszym artykule na podstawie najdawniejszych pism karmelitańskich: Reguły św. Alberta, listu „Ignea sagitta” Mikołaja Francuza i dokumentu „De institutione primorum monachorum” ukazane zostaną główne elementy pustelniczego charyzmatu Karmelu. Należą do nich: powołanie do nieustannego przebywania z panem, naśladowanie Chrystusa modlącego się na górze, walka z mocami zła i kierownictwo Ducha Świętego.