Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 4
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/34928
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 4 wg Temat "cultural supermarket"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Komercjalizacja współczesnej kulturyKawecki, Witold (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Konsumpcja staje się współcześnie rzeczywistym stanem kultury, w której aktywność człowieka podporządkowana jest rynkowi. Proces ten nazywany bywa supermarketyzacją i komercjalizacją kultury. Jest to przeniesienie wzorów zachowań charakterystycznych dla relacji ekonomicznych na kulturowe zachowania ludzi. Komercjalizacja kultury jest kierowaniem się w życiu kryteriami handlowymi, w których dobra i usługi artystyczne traktowane są jak towary. W takim ujęciu kultura staje się kwestią gustu, osobistego wyboru warunkowanego przez przynależność narodową, stopień zamożności, otoczenie społeczne, wykształcenie i jest coraz bardziej kształtowana przez rynek z wszystkimi negatywnymi konsekwencjami tego stanu rzeczy.Pozycja Kultura – rzecz gustu? O kilku granicach supermarketyzacji kulturyJaszewska, Dagmara (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Artykuł przedstawia zagrożenia płynące z urynkowienia i globalizacji kultury, które Gordon Mathews określił mianem „supermarket kultury”, a które skutkują dotąd niespotykaną przestrzenią jednostkowej „wolności wyboru”. Autorka zestawia je z koncepcją ponowoczesności i wskazuje na ich wspólne jądro – konsumpcję, jako dominujący dziś w kulturze model życia. Następnie wskazuje, że tak jak ponowoczesność, tak również supermarketyzacja kultury ma swoje granice. Przywołuje teoretyczne koncepcje ukazujące te granice, a ponadto przedstawia i krótko charakteryzuje tropy współczesnej kultury, na których nie realizuje się stereotypowa powierzchowność wyboru - jak konsumpcja „pełna znaczeń”, niewidzialna „praca na symbolach” widoczna w zjawisku młodzieżowych subkultur, czy zjawisko internetowych fandomów.Pozycja Media a supermarket kulturyJaroszyński, Jan (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Artykuł poświęcony sytuacji kultury w dobie wszechogarniającego wpływu mediów. Autor w pierwszym rzędzie ukazuje wartość dziedzictwa w świetle magisterium Kościoła. Następnie zajmuje się analizą wpływów procesów globalizacyjnych na kulturę, zatrzymując się w szczególny sposób nad istotą kultury popularnej, rozważając szanse i zagrożenia wynikające z jej pojawienia się, ukazując przede wszystkim problem tożsamości współczesnego człowieka będącego twórcą tego dorobku i odbiorcą. Aby nie zagubić się w świecie komercji autor ukazuje wartość edukacji kulturalnej i medialnej, której podmiotem jest osoba ukierunkowana na Boga.Pozycja Tożsamość w literackim supermarkecie kulturyŻukowska-Gardzińska, Dominika (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Współczesną kulturę opisuje się często w kategoriach supermarketu, który proponując wielość produktów, zmusza kupującego albo do zaspokojenia się produktem wątpliwej wartości, albo do poszukiwań rzeczy wyjątkowej na miarę jego wymagań. Nie sposób nie zauważyć zbieżności postmodernistycznych teorii literackich z możliwościami, jakie dają tekstom nowe media cyfrowe. Współczesny czytelnik w sieci sam przecież staje się autorem. Wydaje się również, że pośród wielości tekstów, z którymi styka się w sieci, poprzez tworzenie a jednocześnie korzystanie z bogactwa cyberkultury, trudno o zbudowanie mocnej, świadomej, odpornej na chaos informacyjny i relatywizm moralny tożsamości.