Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 4
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/34928
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Tożsamość w literackim supermarkecie kulturyŻukowska-Gardzińska, Dominika (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Współczesną kulturę opisuje się często w kategoriach supermarketu, który proponując wielość produktów, zmusza kupującego albo do zaspokojenia się produktem wątpliwej wartości, albo do poszukiwań rzeczy wyjątkowej na miarę jego wymagań. Nie sposób nie zauważyć zbieżności postmodernistycznych teorii literackich z możliwościami, jakie dają tekstom nowe media cyfrowe. Współczesny czytelnik w sieci sam przecież staje się autorem. Wydaje się również, że pośród wielości tekstów, z którymi styka się w sieci, poprzez tworzenie a jednocześnie korzystanie z bogactwa cyberkultury, trudno o zbudowanie mocnej, świadomej, odpornej na chaos informacyjny i relatywizm moralny tożsamości.Pozycja Jak zainteresować media sprawami Kościoła?Szewek, Jan (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Artykuł ma charakter instruktażowy, ale posiada również cenne walory poznawcze. Jest źródłem informacji na temat rodzajów i typów leadów, a typologia ta jest unikalna w literaturze przedmiotu. Syntetyczny charakter artykułu staje się istotną pomocą, szczególnie dla osób rozpoczynających współpracę z dziennikarzami, zwracając uwagę na najistotniejsze punkty ciężkości w prowadzeniu działań z zakresu media relations. Zasady opracowane przez wykładowcę, a jednocześnie praktyka (dyrektora centrum informacyjnego) nabierają wagi w kontekście coraz trudniejszego zainteresowania mediów sprawami wiary. Opracowanie ma więc szczególną wartość z punktu widzenia instytucji kościelnych.Pozycja Granice wiedzy i wiary w ujęciu W. Sedlaka na tle współczesnych typów relacji między naukami przyrodniczymi a refleksją teologiczno-filozoficznąStwora, Tomasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)„Wierzę, ponieważ bardzo dużo wiem i rozumiem”. Charakterystyczną cechą refleksji naukowej prof. Włodzimierza Sedlaka, była tendencja do integracji różnych obszarów twórczej myśli człowieka: filozoficznego namysłu, wiedzy właściwej naukom przyrodniczym oraz refleksji teologicznej. Był przekonany o nieostrych granicach między nauką a metafizyką. W metodzie metafizycznej ważną rolę odgrywa po pierwsze intuicja (genialny błysk myśli), po drugie twórcza wyobraźnia. Badacz-wizjoner musiał znać się na osiągniętej już wiedzy, lecz pozostawać w otwartości na wszystko, co niewiadome, nie do końca wyjaśnione. Dla Sedlaka wszystko, co nie jest do końca poznane jest mistyką. Zatem uczony powinien dokonywać syntezy głębokiej osobistej wiary i ogromnej wiedzy.Pozycja Komunia kościelna w świetle katechez Benedykta XVI o apostołachSmuniewski, Cezary (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Niniejsze opracowanie jest efektem analizy Katechez Benedykta XVI z okresu od 17.05.2006 r. do 14.02.2007 r. poświęconych apostołom i ich najbliższym współpracownikom. Teksty te posłużyły do ukazania zagadnienia komunii kościelnej, która okazuje jest tematem łączącym analizowane wypowiedzi. Przedstawiono: posługę św. Piotra na rzecz komunii, relację Pana Jezusa z Apostołami, troskę o komunię kościelną w działalności św. Pawła i jego najbliższych współpracowników. Z analizy Katechez wynika, że komunia kościelna ma swoje źródło w Trójcy Świętej i ku Niej prowadzi. Urzeczywistnia się ona w Kościele, w naszej bliskości z Odkupicielem, w zaangażowaniu w życie Jego Kościoła, we współpracy z Nim w Jego i naszej misji w świecie.Pozycja Integracyjna oraz dezintegrująca funkcja mediów w społeczeństwie informacyjnymŁęcicki, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Przypomnienie nauki Kościoła o wartościach moralnych jako fundamentach integracyjnej funkcji mediów; wskazanie na powszechną dostępność urządzeń medialnych, fenomen portali społecznościowych oraz globalizację przekazu medialnego jako czynniki integracyjnej funkcji mediów. Przedstawienie dezintegrującej funkcji mass mediów jako konsekwencji liberalizmu medialnego, komercjalizacji środków społecznego przekazu, dominacji wizualizacji nad logosferą, prezentowania fałszywego obrazu rzeczywistości.Pozycja Edukacja medialna w służbie katechezyŁęcicki, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Przedstawienie istoty i zadań edukacji medialnej jako przygotowania do krytycznego odbioru przekazów medialnych. Przypomnienie wychowawczej roli mediów. Ukazanie zbieżnych celów katechezy oraz edukacji medialnej jako działań edukacyjnych i formacyjnych. Zaakcentowanie postulatu poszerzania wiedzy w zakresie komunikacji społecznej, mass mediów, a szczególnie mediów ikonicznych. Przedstawienie edukacji medialnej jako nauki pomocniczej wobec katechetyki, jak i katechezy.Pozycja Komercjalizacja współczesnej kulturyKawecki, Witold (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Konsumpcja staje się współcześnie rzeczywistym stanem kultury, w której aktywność człowieka podporządkowana jest rynkowi. Proces ten nazywany bywa supermarketyzacją i komercjalizacją kultury. Jest to przeniesienie wzorów zachowań charakterystycznych dla relacji ekonomicznych na kulturowe zachowania ludzi. Komercjalizacja kultury jest kierowaniem się w życiu kryteriami handlowymi, w których dobra i usługi artystyczne traktowane są jak towary. W takim ujęciu kultura staje się kwestią gustu, osobistego wyboru warunkowanego przez przynależność narodową, stopień zamożności, otoczenie społeczne, wykształcenie i jest coraz bardziej kształtowana przez rynek z wszystkimi negatywnymi konsekwencjami tego stanu rzeczy.Pozycja Kultura – rzecz gustu? O kilku granicach supermarketyzacji kulturyJaszewska, Dagmara (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Artykuł przedstawia zagrożenia płynące z urynkowienia i globalizacji kultury, które Gordon Mathews określił mianem „supermarket kultury”, a które skutkują dotąd niespotykaną przestrzenią jednostkowej „wolności wyboru”. Autorka zestawia je z koncepcją ponowoczesności i wskazuje na ich wspólne jądro – konsumpcję, jako dominujący dziś w kulturze model życia. Następnie wskazuje, że tak jak ponowoczesność, tak również supermarketyzacja kultury ma swoje granice. Przywołuje teoretyczne koncepcje ukazujące te granice, a ponadto przedstawia i krótko charakteryzuje tropy współczesnej kultury, na których nie realizuje się stereotypowa powierzchowność wyboru - jak konsumpcja „pełna znaczeń”, niewidzialna „praca na symbolach” widoczna w zjawisku młodzieżowych subkultur, czy zjawisko internetowych fandomów.Pozycja Media a supermarket kulturyJaroszyński, Jan (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Artykuł poświęcony sytuacji kultury w dobie wszechogarniającego wpływu mediów. Autor w pierwszym rzędzie ukazuje wartość dziedzictwa w świetle magisterium Kościoła. Następnie zajmuje się analizą wpływów procesów globalizacyjnych na kulturę, zatrzymując się w szczególny sposób nad istotą kultury popularnej, rozważając szanse i zagrożenia wynikające z jej pojawienia się, ukazując przede wszystkim problem tożsamości współczesnego człowieka będącego twórcą tego dorobku i odbiorcą. Aby nie zagubić się w świecie komercji autor ukazuje wartość edukacji kulturalnej i medialnej, której podmiotem jest osoba ukierunkowana na Boga.Pozycja „Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie”. Konferencja 17 marca 2011 r. – Wyższa Szkoła Handlowa w RadomiuŻukowska-Gardzińska, Dominika (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Pozycja Dar życia. W trosce o odpowiedzialność w przekazywaniu życia – sympozjum 19 marca 2011 r.Żukowska-Gardzińska, Dominika (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)