Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 26
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36140
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 26 wg Temat "archetyp nowoczesności"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Faust” Goethego jako tragedia rozwoju nowoczesnościw ujęciu M. BermanaKazimierczuk, Michał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Marshall Berman jest amerykańskim filozofem, zajmującym się problematyką nowoczesności. Inspirowany marksizmem badacz, śledzi przemiany nowoczesnego ducha w nowożytnej historii. Według Bermana tragedia Goethego zajmuje wyjątkowe miejsce w literaturze europejskiej. Wynika to z tego, że zdaniem autora The Politics of Authencity, w losach Fausta, ogniskują się modernizacyjne dylematy rozwoju jednostki i społeczeństwa na przełomie XIX wieku. W swoim nowatorskim odczytaniu XIX wiecznej tragedii Goethego, traktuje proces samopoznania głównego bohatera, jako kompozyt trzech stadiów. Kulminacją duchowego rozwoju Fausta jest etap, który Berman określa mianem „dewelopera”, rozgrywający się w drugiej części tragedii. Berman wychodzi poza kanoniczną drogę interpretacji Fausta w kluczu romansu głównego bohatera z Małgorzatą, porzuca także teologiczną ścieżkę interpretacji dramatu Goethego. Diabelski pakt zawarty miedzy Faustem a Mefistofelesem jest nowym manifestem sprzymierzenia się ludzkich marzeń o pełni i mrocznymi potęgami postępu technicznego.

