Verbum Vitae, 2024, T. 42, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/28600
Przeglądaj
Przeglądaj Verbum Vitae, 2024, T. 42, nr 1 wg Temat "catechesis"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aspects of Synodality in Recent Catechetical Documents: The Directory for Catechesis and Antiquum MinisteriumSultana, Carl-Mario (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024)This article seeks to draw out the implications of synodality as journeying together in some aspects of the Directory for Catechesis (2020) and of Antiquum Ministerium (2021). These notions of synodality cannot be fished out of these documents in an immediate way. The method which will be adopted is a bibliographical one where several texts will be analysed. The first part will seek to give a working definition of synodality. For a balanced view, this will be supplemented by some difficulties in synodality today. This will be followed by a very brief outline of how catechesis changed as a result of the Second Vatican Council. The Directory for Catechesis and Antiquum Ministerium will then be presented in terms of contents within them which point at or call for synodality. Finally, specific aspects of the contents of these two documents will be studied in view of their practical implications to catechesis in the contemporary secularised world, namely synodality within the structures of the Church entrusted with catechesis; accompaniment; listening and speaking, and discernment.Pozycja Katechetyczne i psychologiczne aspekty przynależności do wspólnoty Kościoła w okresie wczesnej adolescencjiDacka, Monika; Kopiczko, Tomasz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024)Okres wczesnej adolescencji zarówno z punktu widzenia katechetyki, jak i psychologii budzi wiele trudności, a zarazem stanowi wyzwanie dla refleksji naukowej i praktyki wychowawczej. Celem tego artykułu jest podjęcie interdyscyplinarnej refleksji nad przynależnością do wspólnoty Kościoła osób w okresie wczesnej adolescencji. Efekty podjętych poszukiwań naukowych pozwoliły na realizację celu w trzech istotnych punktach. Po pierwsze, scharakteryzowano okres wczesnej adolescencji z uwzględnieniem potrzeby przynależności. Po drugie, zostały ukazane wyzwania społeczne i kulturowe, które stanowią kontekst dorastającego człowieka. Po trzecie, wskazano na konkretne propozycje rozwiązań zmierzających w kierunku praktyki wychowywania w wierze. Dzięki zastosowaniu metody analitycznej i syntetycznej przebadano szereg tekstów teologicznych, psychologicznych oraz poddano analizie badania empiryczne. Pozwoliło to na wypracowanie wniosków oraz wskazanie potrzeby troski o właściwe relacje osobowe, wrażliwe towarzyszenie osobom młodym, prawidłowe przeniesienie doświadczeń oraz dbałość o poczucie wspólnoty.Pozycja Katecheza w ponowoczesności – przestrzenie dialoguFrejusz, Kamilla (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024)Katecheza zawsze odbywa się w konkretnych warunkach i w konkretnych czasach. Nie może być oderwana od rzeczywistości, nie może „rozmijać” się z problemami przeżywanymi przez katechizowanych. W tym znaczeniu ponowoczesność i cechujący ją sekularyzm stawiają katechezę w nowych warunkach, w sytuacji, która wymaga rozpoznania, a następnie rozeznania, jak w tej nowej rzeczywistości możliwe jest głoszenie katechezy, jak możliwe jest dotarcie z Ewangelią do współczesnego człowieka. Artykuł podejmuje namysł nad możliwościami dialogu katechetycznego z człowiekiem żyjącym w ponowoczesności, którą charakteryzuje zjawisko sekularyzacji. Refleksja przeprowadzona będzie w dwóch punktach. Najpierw ukazany zostanie kontekst, w którym zarysowuje się współczesny dialog katechetyczny. Następnie wyartykułowane zostaną konkretne zagadnienia, które mogą stanowić swoistą przestrzeń spotkania (konieczną do zaistnienia dialogu) z człowiekiem ponowoczesności. Całość zakończy krytyczne podsumowanie.Pozycja Optimising Religious Education in Poland in the Age of SecularisationMąkosa, Paweł (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024)The dynamic secularisation of Polish young people and the fact that many of them are opting out of religious classes prompts a critical analysis of the current model of Religious Education and the development of proposals that respond to contemporary socio-cultural challenges. In others words this article will seek to outline potential directions for modifying the current Religious Education model intended for secondary school students in Poland. This paper attempts to provide a synthetic answer to the following questions: Why is Religious Education in secondary schools today not leading to the expected results? What elements of it are inadequate for contemporary conditions? What should the model of Religious Education for young people look like in the context of a decline in religiousness? Where and how should catechesis be provided? This paper contributes to the discussion on the shape of Religious Education for young people in a changing society.