Communio, 2012, R. 32, nr 2 (178)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19197
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2012, R. 32, nr 2 (178) wg Temat "apostolic succession"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Die Problematik der apostolischen Sukzession im römisch-katholisch/lutherischen Dialog auf WeltebenePorada, Rajmund (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Artykuł stanowi próbę przedstawienia przebiegu oraz najważniejszych osiągnięć ogólnoświatowego dialogu rzymskokatolicko-luterańskiego na temat sukcesji apostolskiej. Dla przedstawicieli obu konfesji od początku poza sporem pozostawało twierdzenie, że Kościół jest Kościołem apostolskim o ile dzięki zachowaniu sukcesji apostolskiej pozostaje w łączności z Kościołem apostołów. Zasadnicze pytanie dotyczyło formy i sposobu realizacji owej sukcesji. Już od pierwszej fazy dialogu pojęcie sukcesji apostolskiej odniesiono najpierw do apostolskiej ciągłości Kościoła jako całości dzięki nieprzerwanemu głoszeniu Ewangelii i z tej perspektywy rozpatrywano znaczenie i rolę sukcesji apostolskiej w urzędzie biskupa. Episkopalna forma sukcesji apostolskiej stanowiła istotny punkt sporu pomiędzy obiema konfesjami, począwszy od reformacji. Strona katolicka reprezentuje w tej kwestii stanowisko – które podtrzymywała stale także w czasie dialogu – według którego urząd biskupi stanowi podstawową formę urzędu kościelnego i pełny jego kształt. Tylko urząd biskupi jest urzędem kościelnym w pełnym sensie. Stąd tylko sukcesja urzędu biskupa jest realizacją sukcesji apostolskiej i podstawą zachowania apostolskiego charakteru Kościoła. Luteranie przyznali, że pod wpływem wydarzeń związanych z reformacją inaczej postrzegają oni sposób urzeczywistniania się sukcesji apostolskiej. Wyraźnie odrzucili oni rozumienie sukcesji apostolskiej w urzędzie biskupim jako gwarancji i znaku następstwa apostolskiego. Historyczne okoliczności sprawiły, że po stronie luterańskiej w większym stopniu skoncentrowano się na sukcesji nauczania, autentycznego zwiastowania Ewangelii, na wierze i na świadectwie życia apostolskiego. Zachowanie ciągłości zwiastowania Ewangelii uwarunkowane było trwaniem sukcesji prezbiterskiej, która wskutek reformacyjnych następstw wypełnia – ich zdaniem – znaczenie sukcesji episkopalnej. Luteranie wskazali też, że mimo rezygnacji z historycznego urzędu biskupa, zachowano urząd zwierzchnictwa i pastoralnego nadzoru (episkopé). Luterański urząd duchowny wypełnia zatem funkcje urzędu ustanowionego przez Jezusa Chrystusa. W najnowszym dokumencie dialogu rzymskokatolicko-luterańskiego, „Apostolskość Kościoła”, obie strony przyznały, iż mimo poczynionych wyjaśnień, kwestia sukcesji apostolskiej w urzędzie biskupa nadal zachowuje w obustronnych relacjach kontrowersyjny charakter. Dla katolików urząd biskupi stanowi istotny element sakramentalnej struktury Kościoła i nieodzowny znak sukcesji apostolskiej. Po stronie luterańskiej brak akceptacji dla konieczności urzędu biskupa jako posługi istotnej dla trwania apostolskiej ciągłości Kościoła.Pozycja Sukcesja apostolska jako zasada samokontynuacji KościołaNadbrzeżny, Antoni (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Artykuł prezentuje katolickie rozumienie sukcesji apostolskiej jako istotnej zasady samokontynuacji Kościoła w historii. Autor wskazuje na istniejący w Kościele pierwotnym integralny związek sukcesji apostolskiej z Tradycją wiary i eklezjalną communio. Podaj e historyczne i teologiczne przyczyny powstania jurydycznej koncepcji sukcesji apostolskiej w okresie kontrreformacji. Następnie omawia rodzaje sukcesji (formalną, materialną i egzystencjalną), prezentuje pneumatologiczną interpretację wypracowaną przez Vaticanum II oraz ukazuje ekumeniczną perspektywę współczesnych dyskusji o istocie i zakresie sukcesji apostolskiej.Pozycja Tradycja a sukcesja apostolska w myśli Ireneusza z Lyonu i TertulianaMejzner, Mirosław (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Due to the schisms and heresies of the second century, and especially the threat of Gnosticism, the Church had to defend its apostolic origin and clarify more precisely its own identity. The great Christian thinkers, such as St. Irenaeus and Tertullian, helped to enhance significantly the self-consciousness of the Church, pointing to the two pillars of its apostolicity: Tradition and succession, related to each other as closely as the soul to the body. The Apostolic Tradition, whose most succinct expressions became regula fidei or baptismal creed, would keep its legitimacy through the uninterrupted succession of bishops and their unity in matters of faith and discipline. This unity and apostolic succession was, in turn, the main criterion of distinguishing authentic ecclesial communities from heretical groups, and the teachings that originated from Christ through the Apostles from heterodox interpretations.