Kultura-Media-Teologia, 2015, nr 23
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36070
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2015, nr 23 wg Temat "consecrated life"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Duchowość Karmelitanek Bosych na podstawie pism św. Teresy od Jezusa z Los Andes OCDPyszna, Joanna; Mularska, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Kościół Katolicki ma bogate tradycje życia konsekrowanego w jego różnorakich formach. Ukryte za murami klauzury życie Mniszek Bosych Zakonu Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel wymyka się prostemu opisowi. Bez wątpienia jest szczególnym rodzajem powołania, opartym na oddawaniu chwały Bogu, a także ofierze i wyrzeczeniu, podejmowanych w intencji zbawienia świata. Ta wyjątkowa misja swoje źródło miała w doświadczeniu św. Teresy Wielkiej. Celem artykułu jest przypomnienie postaci jednej z jej duchowych córek: św. Teresy od Jezusa z Los Andes i jej duchowej spuścizny. Wiele miejsca w swoich pismach poświęciła ona duchowości karmelitanek bosych, wzbogacając tradycję Karmelu o własne przeżycia i refleksje.Pozycja Ślub ubóstwa w duchowości Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania PańskiegoPyszna, Joanna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)Wobec materialistycznych i hedonistycznych tendencji współczesnej epoki właśnie od osób zakonnych oczekuje się świadectwa całkowitego oddania się Bogu przez wyrzeczenie się spraw doczesnych na znak miłości do Stwórcy i wyboru dóbr przyszłych. Celem artykułu jest przedstawienie ewangelicznej rady ubóstwa w duchowości Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego i analiza tego zagadnienia w kontekście teologii życia konsekrowanego. Szczególnym sposobem zobowiązania do wypełniania rad ewangelicznych, wzorowanych na życiu i nauczaniu Jezusa Chrystusa, są śluby czystości, ubóstwa i posłuszeństwa, składane przez osoby konsekrowane. W artykule nacisk położony jest na ślub ubóstwa z wyróżnieniem dwóch jego wymiarów: materialnego i duchowego. Aspekt duchowy jest szczególnie istotny dla duchowości zmartwychwstańskiej, czego wyrazem jest radykalizm ewangeliczny, cechujący życie Matek Fundatorek.