Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11269
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 1 wg Temat "Biblia"
Teraz wyświetlane 1 - 17 z 17
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Błogosławieństwo prześladowanych (Mt 5,10)Wróbel, Mirosław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)In the present article the author tries to explain the blessing of persecuted by exegetical analysis of Mt 5:10 in the context of the First Gospel and by comparing a different forms of persecution with parallel text in Lk 6:22. He searches the answers on the questions: How to understand the blessing of persecuted? What is the Sitz im Leben of Matthean community? How to explain the persecution for righteousness’ sake? What does it means that persecuted persons are the owners of the kingdom of heaven? The often use of the term διώκειν in the Gospel of St. Matthew (6 times) shows us the importance of the fact of persecution in the Matthean Community. The analysis of Mt 5, 10 and its context enables better understanding the Gospel of Matthew in the key of persecuted Christian community.Pozycja Dieu le Père dans le quatrième évangileDevillers, Luc (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Św. Jan bardzo często używa terminu pater na określenie Boga w Jego relacji do Jezusa i do ludzi. Chrystologia Janowa jest teocentryczna: Ojciec posyła Syna pomiędzy ludzi, aby objawić im swą miłość i uczynić z nich swoje dzieci. Przez swą śmierć i zmartwychwstanie Syn otwiera ludziom drogę wiodącą do Domu Ojca. Uczniowie są zobowiązani do zachowania Jego słowa i do owocnego życia, poprzez które Ojciec zostaje uwielbiony. W modlitwie za swych wyznawców (J 17), Jezus uczy ich także mówienia do Ojca. W czwartej Ewangelii odkryć można elementy modlitwy „Ojcze nasz”, ukryte w oddzielnych fragmentach tekstu.Pozycja Kapłaństwo przestrzenią, w której człowiek spotyka BogaDziadosz, Dariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 2003/2004Pikor, Wojciech (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Ks. prof. dr hab. Józef Homerski, 20 VIII 1922 ‒ 3 VIII 2004. Wspomnienie pośmiertneRubinkiewicz, Ryszard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja „Matka Jego zachowywała wszystkie te słowa w sercu” (Łk 2, 51b)Tronina, Antoni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)1. The sanctuary in Jerusalem has always been a place in which the word of God is present amidst Israel. St. Luke adds the Christological aspect to the biblical theology of the temple. 2. The third Gospel from its beginning points to Jesus as the genuine and ultimate Temple of the new People of God, the place of a salvific encounter between God and man. The Acts of the Apostles transpose these symbols on the Church. 3. The Gospel of Childhood according to St. Luke emphasises the role of Mary in the history of salvation. The Mother of Jesus is the icon of the Church and model for all disciples, whose “heart” should a living temple of the Word. 4. The biblical Revelation ends with a vision of “the holy city Jerusalem coming down out of heaven from God” (Acts 21:10). There is no temple in this city, for its Temple is the Lord, God almighty, and the Lamb (Acts 21:22).Pozycja Moyer V. Hubbard, New Creation in Paul’s Letters and Thought (SNTSMS 119), Cambridge: University Press 2002, ss. 293 (z indeksami).Rakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Profesor Marie-Émile Boismard ‒ biblista z wielką pasjąWróbel, Mirosław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Pytanie o funkcję retoryczną opowiadań o powołaniu prorockimPikor, Wojciech (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The paper discusses the question about the rhetorical function of the stories on prophetic vocation. Assuming their apologetic character, an opinion that dominates in the exegesis based on the historical-critical method, the quest after further goals takes it into account that the text is a testimony to the event of vocation. Applying the narrative method has allowed us to distinguish three different communicative situations written in the description of calling. The last of them is the process of reading in which the ideal prophet meets his ideal listener. Taking this fact into account in the rhetorical analysis has allowed us to grasp some new persuasive aspects of the vocational narration. Its goal is not reduced to the apology of the authority of the prophet or his word. Sharing his experience of calling, the prophet introduces his listeners in a direct contact with the word of God, thus enabling their decision whether to listen or not to listen to his words. In result, the event making the prophecy is re-created and updated in the time and space of the reader.Pozycja Roman Bartnicki, Ewangelie synoptyczne. Geneza i interpretacja, Warszawa 2003, wyd. 3, ss. 530.Rakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Steven M. Bryan, Jesus and Israel’s Traditions of Judgement and Restoration (SNTSMS 117), Cambridge: University Press 2002, ss. 278 (z indeksami).Rakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Struktura literacka a teologia tekstu Pwt 32,1-43Szwarc, Urszula (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The paper consists of two parts. The first one proposes a literary structure of the text Deut 32, pinpointing the element which seems to a bearer of its leading theological idea. This element has been found in line 31. The second part of the paper analyses the contents of the whole pericope, focusing on its main theological message, i.e. the uniqueness of Jhwh.Pozycja Textkritische und exegetisch-theologische Untersuchung zu 1 Kor 15, 49Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Autor artykułu przeprowadza krytykę tekstu 1 Kor 15, 49 i jednocześnie wskazuje na teologiczne konsekwencje przyjętego rozwiązania. W pierwszej kolejności omawia świadectwa zewnętrzne 1 Kor 15, 49, w tym obszernie cytaty w. 49 w pismach ojców Kościoła, oraz stanowisko wydawców tekstu krytycznego, a w zakończeniu przeprowadza krytykę wewnętrzną analizowanego wersetu. Mimo przekonującej wymowy świadectw zewnętrznych na korzyść lekcji φορέσωμεν („nośmy wizerunek”) dwa najnowsze wydania krytyczne tekstu Nowego Testamentu przyjmują dużo gorzej poświadczony wariant φορέσωμεν („będziemy nosić wizerunek”), opierając się głównie na krytyce wewnętrznej wersetu i jego kontekstu. Jednakże w świetle przeprowadzonych analiz stanowisko wydawców tekstu krytycznego jest wątpliwe, bowiem nie tylko świadectwo zachowanych starożytnych odpisów 1 Kor 15, 49, ale także cytaty tego wersetu w pismach ojców Kościoła do końca IV wieku poświadczają niewątpliwie lekcję trudniejszą φορέσωμεν. Natomiast argumenty krytyki wewnętrznej nie są przekonujące, gdyż obydwa warianty tekstowe w. 49 poprawnie wpisują się w kontekst i obydwa dają dobry sens tekstu. W związku z tym autor artykułu pyta o znaczenie, zakres i granice krytyki wewnętrznej tekstu biblijnego oraz nakreśla dalsze kierunki badań nad 1 Kor 15, 49.Pozycja The Sense of the „Logion” about the Sign of Jonah in the Gospel According to St Luke (11:29b-30)Rakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Mt i Łk podają różne wersje przekazu o znaku Jonasza. Mateuszowe odwołanie do zmartwychwstania Jezusa uznaje się za wtórną interpretację logionu. Sens wersji Łukaszowej sięga Q i najprawdopodobniej historycznego Jezusa. Autor podaje kilka argumentów wykluczających interpretację rezurekcyjną w Łk. Z pozostałych interpretacji znaku Jonasza - proponowanych przez autorów - najbardziej uzasadniona dotyczy nauczania/nawoływania do pokuty. Wybór Jonasza, a nie innego proroka, był podyktowany charakterem jego misji skierowanej do grzeszników, którym Bóg pragnie okazać przebaczenie (nie trzydniowym przebywaniem we wnętrzu ryby). Wzywanie przez Jezusa grzeszników do nawrócenia stanowi - jak w przypadku Jonasza - podstawowy cel Jego misji. Tylko takie zrozumienie znaku Jonasza przez pierwszych chrześcijan (odwołujące się do istoty misji Jezusa) było w stanie uchronić logion do czasu wersji Mt przed zinterpretowaniem go w sensie Jego zmartwychwstania (kluczowe wydarzenie dla chrześcijaństwa). W późniejszej tradycji przeważa już zdecydowanie sens zmartwychwstania.Pozycja Waldemar Rakocy CM, Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2003, ss. 415.Rubinkiewicz, Ryszard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Zapowiedź udzielenia Ducha ludowi Bożemu w Ez 36, 24-28Ordon, Hubert (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Έκκλησία w Księdze Apokalipsy Św. Jana ‒ Kościół powszechny czy lokalny?Kiejza, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)This article is an attempt to examine the meaning of the Church in the Book of Revelation. Many of the interpreters are claiming that the sense of Greek term έκκλησία is limited to a particular community in its socio-political context. As a result the Church should denote only a single local community. The literal context, in which the Greek noun έκκλησία occurs, is mostly the same. The first part of the book (Rev 1-3) with the section of the messages to the seven churches of Asia Minor contains almost all of the occurrences of the term in question (19 of 20 in the whole book). The expression: “what the Spirit says to the churches”, present in each of the messages, seems not to develop the meaning of the έκκλησία very significantly. In the epilogue we will find it once more (Rev 22, 16) with a similar meaning. Surely, for the author of Revelation, his vision of the Church begins with the local community, called with a proper name. But there are also two important factors that allow us to see the Church in the Apocalypse of John, named έκκλησία, as the Church in her entirety. The first one is the symbolic meaning of the number of the local churches. Number seven, in the whole book, describes something in its wholeness, in its completeness and in its totality. The same should be applied to the Church. And the second one is the contents of the seven messages: encouragements and eschatological promises made to those who win; they go beyond the context that one local community can suggests. So it leads to the conclusion that the Book of Revelation presents a very profound view of ecclesiastical community, treated in its large sense.