Polonia Sacra, 2018, R. 22, Nr 2 (51)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/4546
Przeglądaj
Przeglądaj Polonia Sacra, 2018, R. 22, Nr 2 (51) wg Temat "catechesis"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Lekcja religii szansą dla ewangelizacjiKochel, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2018)W Kościele istnieje ciągła potrzeba głoszenia Ewangelii młodym. Kościół pragnie dobrze rozeznać i zidentyfikować najbardziej skuteczne sposoby głoszenia Dobrej Nowiny kolejnym pokoleniom. Lekcja religii może stać się miejscem głoszenia Dobrej Nowiny. Środowisko szkolne ewangelizatorzy mogą ożywić przez takie treści, takie środki, taką dynamikę, które natchnione są Duchem Bożym. Od starożytności w Kościele są obecne różne modele ewangelizacji. Ewangelizacja ta zawsze czerpała ze słowa Bożego. Współczesny ewangelizator powinien najpierw rozeznać sytuację, w której przychodzi mu zwiastować słowo Boże i posłużyć się najbardziej odpowiednią strategią ewangelizacji. Te strategie są możliwe do wykorzystania w katechezie. Dziś katecheza korzysta z wielu metod ewangelizacji. Często spotyka się w niej metody wypracowane w Szkole Nowej Ewangelizacji. To staje się szansą dotarcia z orędziem Ewangelii do nowych pokoleń i rozbudzenia w nich radości wiary.Pozycja Odniesienie młodzieży XXI wieku do wartości na przykładzie młodzieży Kujaw wschodnichSkoczylas, Kazimierz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2018)Młodość jest czasem kształtowania odniesienia do wartości. Rodzi się ono w wyniku rozwijającej się w tym okresie podmiotowości. Młodzi zdobywają się na osobisty stosunek do wielu wartości, w tym również do wiary w Boga. Stosunek ten kształtuje się na skutek wpływu rodziny, oddziaływania wspólnoty religijnej uzewnętrzniającej się przez parafie oraz nauczanie religii. Z drugiej strony jej postawa kształtuje się na skutek wychowawczego wpływu wielu wspólnot i instytucji przekazujących alternatywne spojrzenie na świat i inne odniesienia do wartości. Badania przeprowadzone wśród młodzieży Kujaw wschodnich ujawniają akceptację wartości katolickich przez znaczną grupę młodzieży, a także pozwalają dostrzec pewną część młodzieży, która oddala się od uznanych wartości. Wspólnota katolicka pragnąca zachować swoją tożsamość powinna stale troszczyć się o jak najpełniejszy przekaz wartości katolickich. W proces ten powinni być włączeni wierzący rodzice, wspólnota religijna oraz nauczyciele religii. Również i to inspiruje do realizowania duszpasterstwa katechetycznego.Pozycja Wychowanie do dialogu międzyreligijnego podczas katechezy – wyzwanie współczesnościFic, Leonard (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2018)Chrześcijanie żyją w świecie coraz bardziej otwartym. Zarazem powszechna dostępność mediów, turystyka oraz nowe ruchy migracyjne sprzyjają kontaktom z wyznawcami innych religii. Dziś w wychowaniu katolickim coraz bardziej potrzeba wychowania do rozumienia i dialogu z innymi religiami. Najważniejszym zadaniem pedagogiki religijnej jest nauczanie katechezy w duchu deklaracji Nostra aetate. Takie wychowanie powinno kształtować w młodym człowieku postawę otwartości i szacunku względem przedstawicieli innych religii, a także osób niewierzących. Wychowanie do dialogu wymaga też zachowania własnej autentyczności religijnej, a nie rezygnowania z niej. Dialog to dążenie do uznania innych w ich inności. Kształtowanie autentycznych postaw wobec przedstawicieli innych religii wśród młodzieży katolickiej wymaga od katolickich nauczycieli poznania innych religii i pewnego wysiłku intelektualnego służącego obiektywnemu przedstawieniu innych religii. Wraz z tym powinien dokonywać się wysiłek dydaktyczny wspomagający akceptację własnej religijności.