Roczniki Teologiczne, 1996, T. 43, z. 7
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/5607
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 1996, T. 43, z. 7 wg Temat "Catechism of the Catholic Church"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Nostra aetate nr 4. Wpływ na dalsze nauczanie KościołaKamykowski, Łukasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)Pozycja «КАТИХИЗИС КАТОЛИЧЕСКОЙ ЦЕРКВИ» О ЕВРЕЯХ И ИУДАИЗМЕRubinkiewicz, Ryszard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)Opublikowany w październiku 1992 r. Katechizm Kościoła Katolickiego wzbudził wielkie zainteresowanie w świecie. Dla dialogu katolicko-żydowskiego jest rzeczą interesującą, jak wykorzystana została w nim nauka Soboru Watykańskiego II, a w szczególności deklaracji soborowej Nostra aetate. Przytaczając wypowiedzi Katechizmu, dotyczące szeroko pojętych relacji Kościoła katolickiego i Żydów, autor podejmuje próbę pewnego tematycznego uporządkowania tych wypowiedzi. Na początku przytoczone zostały wypowiedzi Katechizmu, ogólnie nakreślające stosunek Kościoła do narodu żydowskiego. Następnie przedstawione zostały teksty wykazujące bezpodstawność oskarżeń Żydów w zbiorowej odpowiedzialności za śmierć Jezusa. Później autor zatrzymuje się na wypowiedziach Katechizmu dotyczących relacji Stary-Nowy Testament. W końcu zajmuje się zagadnieniem „faryzeizmu” i relacji Chrystus-faryzeusze. Podsumowując przegląd zasadniczych tekstów Katechizmu w odniesieniu do Żydów i judaizmu, autor wskazuje na ważność dwu wyrażonych w Katechizmie elementów, które są wynikiem głębokich przemyśleń nad deklaracją soborową Nostra aetate i stanowią impuls i podstawę do dialogu katolicko-żydowskiego. Pierwszym elementem jest uznanie, że Żydzi jako naród nie ponoszą winy za śmierć Jezusa. Drugim zaś jest fakt, że naród izraelski jest przedmiotem Bożej miłości i że jest to naród Przymierza z Bogiem, które nigdy nie zostało odwołane.