Kultura-Media-Teologia, 2025, nr 62
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37650
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2025, nr 62 wg Temat "communication"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Głos – słowo – gest foniczny. Tworzywo radiowe w słuchowisku Janusza Domagalika „Andante con speranza”Bolińska, Marta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)Celem artykułu jest przypomnienie i analiza oryginalnego słuchowiska J. Domagalika „Andante con speranza” (1985) pod kątem obecności w nim wyraźnych znaków sztuki radiowej. Eksplikacja radiowego spektaklu według koncepcji Michała Kaziowa pozwala na konstatację, że słuchowiska oryginalne mają duży potencjał audialny i awizualny, który sprzyja skupianiu się na efektywnym działaniu kodu audytywnego kształtującego wyobraźnię odbiorcy, gdzie głos ludzki staje się najważniejszym narzędziem komunikacji. Dominująca w przedstawieniu sfera foniczna odsłania bogactwo radiowego tworzywa, które kształtuje dramaturgię słuchowiska.Pozycja Pojęcie wstydu w polskiej debacie publicznej w 2022 roku (studium przypadku)Kamińska-Radomska, Irena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)Przedmiotem artykułu są działania mediów ukierunkowane na redukowanie poczucia wstydu i aprobowanie zachowania niezgodnego z zasadami savoir-vivre’u. Badania dotyczą zachowań związanych ze strojem i szerzej – wizerunkiem osobistym – w przestrzeni publicznej/medialnej. Celem artykułu jest ukazanie roli mediów w kształtowaniu postaw młodych ludzi, poprzez sterowanie informacją (wybiórcze promowanie informacji, zaciemnianie treści) oraz propagowanie zachowania niezgodnego z zasadami dobrego wychowania. Przedstawione badania empiryczne przeprowadzono metodą analizy przypadku oraz badania treści zmierzających do ustalania i opisania językowych cech tekstów w celu wyjaśniania niejęzykowych własności ich autorów (postawy, oceny). Analiza przypadku dotycząca reakcji mediów na wybrane instastory na Instagramie @irenakamińskaradomska zamieszczone 3 listopada 2022, ukazuje działania mediów, w tym manipulację, podjęte w celu ukierunkowania uwagi odbiorcy na wybrane przez nie treści oraz zniwelowania znaczenia wstydu będącego katalizatorem zachowań kulturalnych. Prezentację wyników badań osadzono w badaniach literaturowych nad rolą mediów w sterowaniu percepcją odbiorcy oraz rolą mediów w działaniach ukierunkowanych na deprecjację znaczenia kultury osobistej w komunikacji społecznej, m. in. poprzez niwelowanie znaczenia wstydu.

