Kultura-Media-Teologia, 2025, nr 62

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37650

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
  • Miniatura
    Pozycja
    Satyryk, polityk, czy przywódca narodu? Wizerunek medialny Wołodomyra Zełenskiego w kontekście rosyjskiej inwazji na Ukrainę w polskich tygodnikach opinii
    Rozbicka, Renata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    Celem niniejszego artykułu jest analiza wizerunku medialnego prezydenta Wołodomyra Zełenskiego w trzech tygodnikach opiniotwórczych, periodykach o odmiennej proweniencji politycznej: „Newsweek Polska”, „Polityka” i „Sieci”. Analizę wyodrębnionego materiału źródłowego przeprowadzono w oparciu o następujący klucz kategoryzacyjny: pozycjonowanie publikacji – pozwalającą ustalić pozycję materiału w tygodniku ze szczególnym uwzględnieniem okładek i działów pisma; wydźwięk publikacji: neutralny, negatywny, aprobatywny, ambiwalentny temat ilustracji: pojedynczy polityk, kilku polityków, grafika, rysunek karykatura; wydźwięk ilustracji: informacyjny, perswazyjny. Analizy materiału źródłowego dokonano z uwzględnieniem zmiennych zależnych czyli kampanii prezydenckiej, pierwszych kilkunastu miesięcy sprawowania urzędu i rozpoczęcia pełnoskalowej agresji Rosji na Ukrainę.
  • Miniatura
    Pozycja
    Elements of teaching, institutionalisation and characteristic of judo in “Judo Kodokan Review” (1950-1969)
    Pawelec, Przemysław; Yu, Jong-Hoon; Sieber, Lothar (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    Background. Studies of judo and elements of the institutionalisation and characteristic of judo are usually carried from the perspective of the history of sport or the history of physical culture. Aim. The aim of the study is elements of teaching, institutionalisation and characteristic of judo, described in the journal “Judo Kodokan Review” published between 1950 and 1969. Method. Tomasz Goban-Klas’s method of content analysis of mass media was used, as along with system analysis using the Atlas.ti program, and a qualitative content analysis. Results. 1. Issues relating to the teaching of judo are presented in the journal on the basis of both text and illustrative material. The increase in the number of such material over the years under discussion is worth noting, 2. The results present the relationships between the five identified categories according to which almost all of them occurred in the journal in combination with two or three others too, 3. The results of the qualitative analysis presented in Figure 3 indicate the specificity of relationships between thematic categories related to judo as a sport and judo as a martial art (However, due to the limitations imposed by the authors’ framework of this article, only five selected results will be presented). Conclusions. While some aspects of the institutional development of judo have already been studied by other researchers, the novelty of this study is to develop a particularly interesting source through which to represent the institutionalisation and international popularisation of judo.
  • Miniatura
    Pozycja
    Komunikowanie wartości w przypadku depresji poporodowej. Case study kampanii reklamowej Dove z 2022 roku
    Rabenda, Kinga (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    Cel: Autorka artykułu analizuje, jak komunikacja wartości związana z delikatnym tematem zdrowia psychicznego, w tym depresji poporodowej, może kształtować odbiór społeczny oraz jakie oczekiwania wywołuje wśród odbiorców. Badanie koncentruje się na analizie sposobu, w jaki kampania reklamowa „Under Pressure” marki Dove przekazuje wartości, buduje wizerunek marki oraz angażuje społeczeństwo w dialog na temat problemów zdrowia psychicznego. Metody badań: W artykule wykorzystano metodologię mieszaną, łączącą analizę jakościową (treści) z elementami analizy ilościowej (zawartości). Badaniu poddano 50 komentarzy zamieszczonych pod spotem reklamowym na YouTube (2022–2024). Zastosowano kategorie analityczne takie jak: dominująca narracja, rama interpretacyjna, sentyment (wydźwięk) oraz długość komentarza, by uzyskać kompleksowy obraz reakcji odbiorców na komunikowanie wartości w kampanii. Wnioski i wyniki: Analiza pozwala określić, czy reakcje odbiorców miały charakter pozytywny, negatywny czy neutralny oraz jakie emocje dominowały w dyskusji. Istotne jest także zbadanie, czy kampania wzbudziła zaangażowanie społeczności, czy też komentarze miały charakter powierzchowny. Ostateczna interpretacja wyników koncentruje się na roli marek w kształtowaniu narracji dotyczących zdrowia psychicznego oraz na możliwościach reklamy jako narzędzia edukacyjnego i aktywizującego dyskusję społeczną. Wartość poznawcza: Badanie odnosi się do rzadko podejmowanego w kampaniach reklamowych tematu depresji poporodowej, co czyni przypadek kampanii Dove unikalnym. Analiza społecznego odbioru tej reklamy pozwala lepiej zrozumieć, w jaki sposób marki mogą skutecznie komunikować wartości i angażować odbiorców w debatę na temat zdrowia psychicznego, co ma istotne znaczenie zarówno dla nauk o komunikacji, jak i praktyki marketingowej.
  • Miniatura
    Pozycja
    Pojęcie wstydu w polskiej debacie publicznej w 2022 roku (studium przypadku)
    Kamińska-Radomska, Irena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    Przedmiotem artykułu są działania mediów ukierunkowane na redukowanie poczucia wstydu i aprobowanie zachowania niezgodnego z zasadami savoir-vivre’u. Badania dotyczą zachowań związanych ze strojem i szerzej – wizerunkiem osobistym – w przestrzeni publicznej/medialnej. Celem artykułu jest ukazanie roli mediów w kształtowaniu postaw młodych ludzi, poprzez sterowanie informacją (wybiórcze promowanie informacji, zaciemnianie treści) oraz propagowanie zachowania niezgodnego z zasadami dobrego wychowania. Przedstawione badania empiryczne przeprowadzono metodą analizy przypadku oraz badania treści zmierzających do ustalania i opisania językowych cech tekstów w celu wyjaśniania niejęzykowych własności ich autorów (postawy, oceny). Analiza przypadku dotycząca reakcji mediów na wybrane instastory na Instagramie @irenakamińskaradomska zamieszczone 3 listopada 2022, ukazuje działania mediów, w tym manipulację, podjęte w celu ukierunkowania uwagi odbiorcy na wybrane przez nie treści oraz zniwelowania znaczenia wstydu będącego katalizatorem zachowań kulturalnych. Prezentację wyników badań osadzono w badaniach literaturowych nad rolą mediów w sterowaniu percepcją odbiorcy oraz rolą mediów w działaniach ukierunkowanych na deprecjację znaczenia kultury osobistej w komunikacji społecznej, m. in. poprzez niwelowanie znaczenia wstydu.
  • Miniatura
    Pozycja
    Obraz relacji polsko-romskich na przykładzie serialu „Infamia”
    Myślak, Dominika Agata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    Celem artykułu jest przedstawienie współczesnych relacji polsko-romskich na przykładzie serialu Infamia (Netflix, 2023). Jakościowo-ilościowa analiza zawartości obejmuje trzy aspekty: stereotypy, rasizm oraz obraz polskiego i romskiego społeczeństwa. Na podstawie przeprowadzonego badania można sformułować wniosek, w myśl którego: wciąż żywe jest uproszczone postrzeganie Romów przez Polaków z wyraźną obecnością stereotypów, ksenofobii i rasizmu.
  • Miniatura
    Pozycja
    Wojna ciała z technologią. Sztuczna inteligencja w twórczości Jacka Dukaja
    Kucharczyk, Łukasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    W artykule omawiam prognozy Jacka Dukaja dotyczące rozwoju sztucznej inteligencji i zmian kulturowych jakie w związku z tym mogą nastąpić. Rozpoczyna się od krótkiego zarysowania aktualnego modelu egzystowania w cyberprzestrzeni i konsekwencji z niego wynikających. Następnie przechodzę do omówienia artykułu Dukaja Za długie, nie przeczytam… zapowiadającego jego tezy, które w pełni wybrzmią w eseistycznej książce zatytułowanej Po piśmie. Pisarz omawia w niej koncepcję postpiśmienności, tego, w jakim kierunku wyewoluuje ludzka percepcja. Zdaniem pisarza ludzkość stopniowo stanie się nowym gatunkiem „przeżywaczy”, porzucających pismo na rzecz mediów bardziej dostosowanych do naturalnych zmysłów. Artykuł kończy analiza Linii oporu, krótkiej powieści w której Dukaj zawiera większość swych futurystycznych rozważań w formie fabularnej.
  • Miniatura
    Pozycja
    Głos – słowo – gest foniczny. Tworzywo radiowe w słuchowisku Janusza Domagalika „Andante con speranza”
    Bolińska, Marta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    Celem artykułu jest przypomnienie i analiza oryginalnego słuchowiska J. Domagalika „Andante con speranza” (1985) pod kątem obecności w nim wyraźnych znaków sztuki radiowej. Eksplikacja radiowego spektaklu według koncepcji Michała Kaziowa pozwala na konstatację, że słuchowiska oryginalne mają duży potencjał audialny i awizualny, który sprzyja skupianiu się na efektywnym działaniu kodu audytywnego kształtującego wyobraźnię odbiorcy, gdzie głos ludzki staje się najważniejszym narzędziem komunikacji. Dominująca w przedstawieniu sfera foniczna odsłania bogactwo radiowego tworzywa, które kształtuje dramaturgię słuchowiska.
  • Miniatura
    Pozycja
    Społeczeństwo jako bohater. Argumentacyjna funkcja topiki w wybranych filmach dokumentalnych Andrzeja Fidyka
    Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    Filmy dokumentalne Andrzeja Fidyka koncentrują się na problemach, z jakimi borykają się zbiorowości w różnych regionach świata. Reżyser stara się rzucić światło na ważne i konkretne kwestie związane z państwem, traktując je jako głównego bohatera. Aby skutecznie odnieść się do tych kwestii, Fidyk prezentuje wizualnie uderzające i kulturowo istotne obrazy, które rezonują z widzem. W ten sposób stara się wytworzyć poczucie więzi i uznania wśród publiczności. Reżyser wykorzystuje techniki retoryczne, aby przekonująco przekazać swoje argumenty i sprowokować do myślenia i dyskusji. W tym procesie istotną rolę odgrywa aktualność, służąca jako potężne narzędzie filmowej retoryki. Filmy Fidyka często obracają się wokół powtarzających się tematów i motywów, czerpiąc inspirację z gatunków takich jak komedia romantyczna w kinie amerykańskim i polskim. Pomimo skojarzeń z reklamą i propagandą, perswazja ma uzasadnione miejsce w filmach opartych na faktach, a Fidyk skutecznie wykorzystuje ją do angażowania i informowania widzów.
  • Miniatura
    Pozycja
    Personalizacja przekazu religijnego i profilowanie użytkownika w świecie cyfrowym. Perspektywa teologii stosowanej
    Siepert, Hubert (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    Perspektywa teologii stosowanej” porusza problematykę, jak nowe technologie wpływają na komunikację religijną i formację wiary. Autor omawia mechanizmy personalizacji treści i profilowania użytkowników w mediach społecznościowych oraz ich potencjalne zastosowanie w ewangelizacji. Przedstawione są zarówno możliwości, jak i zagrożenia związane z wykorzystaniem technologii cyfrowych, takie jak dezinformacja i deep fake. Dokument wskazuje na rolę teologii stosowanej, która łączy refleksję teologiczną z innymi dyscyplinami, w adaptacji Kościoła do realiów cyfrowych i skutecznej ewangelizacji w świecie wirtualnym. W artykule zastosowano takie metody badawczej jak analiza literatury przedmiotu, metody opisowe oraz dokonano krytycznej analizy zjawiska opisywanego w tekście.
  • Miniatura
    Pozycja
    Analiza przemówienia inaugurującego pontyfikat papieża Leona XIV z punktu widzenia teologii rodziny
    Bierzyński, Tomasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    Celem artykułu jest analiza przemówienia inauguracyjnego papieża Leona XIV wygłoszonego 8 maja 2025 roku z perspektywy teologii rodziny. Badanie identyfikuje motywy, metafory i odniesienia do rodziny, a także ocenia stopień ich rozwoju względem wcześniejszego nauczania Magisterium, zwłaszcza papieży Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka. Przeprowadzono jakościową analizę treści z wykorzystaniem analizy hermeneutycznej i komparatystycznej. Wyniki z badań wskazują, że Leon XIV kontynuuje dotychczasowe nauczanie Kościoła w zakresie pokoju, dialogu, synodalności i duchowości rodzinnej, jednocześnie wprowadzając akcenty charakterystyczne dla latynoamerykańskiej duchowości, zwłaszcza w kontekście maryjności. Artykuł stanowi wstępne rozpoznanie kierunków, które mogą kształtować rozwój teologii rodziny w pontyfikacie Leona XIV, oraz wskazuje możliwości dalszych badań, szczególnie w odniesieniu do mariażu wyzwań współczesnej kultury i technologii z tradycyjnym nauczaniem Kościoła.
  • Miniatura
    Pozycja
    Media Farewell to Pope Francis: The Pope from the End of the Earth Returns to the Father’s House
    Hodalska, Magdalena; Buksa, Łukasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)
    The article presents the results of a content analysis of Polish and foreign media reporting on the departure and funeral of Pope Francis. The aim of the article is to identify the main motifs of media narratives concerning the „Pope from the End of the Earth.” The analysis included press publications that appeared from April 21 to April 26, 2025 (from the day of the Pope’s death to his funeral) in the online editions of Polish newspapers and weeklies, and also included the main themes of coverage from Pope Francis’s funeral in Polish and international television stations. The analysis reveals that key motifs in the media narratives include, among others, the symbolic significance of the date of the Pope’s death, which occurred during the Easter Octave, his humility and advocacy for marginalized communities, as well as his role as a bridge-builder in times of crisis. Furthermore, the media’s attention to the gathering of world leaders at the papal funeral emphasized the universal importance of his message, including compassionate support for the poor and excluded. The analysis reveals an image of the Pope distinguished by his unconventional style and spontaneous connection with people. The article demonstrates how the media reporting on the farewell to Pope Francis highlighted how, through simple gestures, he conveyed a message of mercy while remaining close to people until the very end.