Roczniki Teologii Moralnej
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14073
Roczniki Teologii Moralnej były kontynuacją „Roczników Teologicznych” zeszyt 3: Teologia moralna, wydawanych od 1949 r. przez Towarzystwo Naukowe KUL. Ukazywały się w latach 2009-2013. Obecnie ponownie stanowią zeszyt 3 „Roczników Teologicznych”. Opiekę naukową nad nim sprawuje Instytut Teologii Moralnej KUL, we współpracy z międzynarodową Radą Naukową. Zadaniem pisma jest prezentacja współczesnego stanu wiedzy z zakresu teologii moralnej, bioetyki, antropologii i życia społecznego oraz promocja nowych idei i twórczych koncepcji badawczych.
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologii Moralnej wg Temat "anthropology"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Antropologia i życie społeczneNowosad, Sławomir (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Vigo Auguste Demant (d. 1983) was one of those in the Christendom Group who most influenced Christian sociology and Church life. Confronted with various manifestations of the crisis of European civilization in the first half of the 20th c. his constant emphasis was on the “true nature and end of man” and the concept of “human life as a whole”. This included understanding man above all as a spiritual being who needs to stay in contact with God as his Creator and Redeemer. Thus, it is secularization which damages man and his social environment most. Demant’s firm conviction was that European societies must rediscover their “common humanity” transcending the earthly reality in order to reintroduce God’s order in their individual and social life. However different the early 21st c. social and cultural context may be, Canon Demant is truly worth revisiting.Pozycja Człowiek i moralność w postmodernistycznym świeciePokrywka, Marian (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Contemporary culture is characterized by a variety of definitions of man. This indicates, on the one hand, the multidimensional and multifaceted character of the truth about man, and on the other, leads to quite considerable confusion in the answer to the question: who is man? It seems that the basic perspective for presenting the situation, in which contemporary man has found himself is determined by postmodernism and the life style it offers. Although the question of postmodernism does not exhaust all the complex range of important problems of the modern world, one has to realize that its ideas – especially now, in the era of electronic communications – have spread and are present in all the world, assuming a more and more global character. In the postmodernist world the integral vision of man is often substituted by partial definitions that reduce man to “something” inside man. The occurring changes assume such dramatic forms that they are defined as “anthropological catastrophe”. The so-called new cultural model of man who takes a radically new attitude towards himself, toward another man, and ultimately also towards God appears from them. Postmodernism questions subjectivity and transcendence of the human person, whereby it contributes to destruction of morality. This current, destroying proper relations between freedom and truth in man, is situated in the area of modern forms of the basic anthropological error.Pozycja Ks. Krzysztof Gryz. Antropologia przebóstwienia. Obraz człowieka w teologii prawosławnej. Kraków: Wydawnictwo UNUM 2009 ss. 506.Trzos-Mularczyk, Anna (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Ks. Tadeusz Zadykowicz. „Sequela Christi et imitatio hominis”. Paradygmat naśladowania we współczesnej refleksji teologicznomoralnej – źródła i perspektywy. Lublin: Wydawnictwo KUL 2011 ss. 529.Derdziuk, Andrzej (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Man as the Primary Way for the UniversityNowosad, Sławomir (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Wieloraka transformacja współczesnej kultury rodzi nowe i pilne wyzwania także dla uniwersytetu, który pozostaje w centrum ludzkiego poszukiwania prawdy. Wśród wielu bardziej czy mniej wyczerpujących prób analizy współczesnej sytuacji kultury europejskiej (euroatlantyckiej), szczególnie godne uwagi jest to, co Jan Paweł II zawarł w adhortacji Ecclesia in Europa. Rozpoznanie niepokojących przejawów jej kryzysu domaga się, by w centrum uwagi dostrzec spór o integralną wizję człowieka i autentycznego humanizmu. Troska o właściwą koncepcję człowieka i jego życia dotyczy także uniwersytetu, co pozwala stwierdzić, że − parafrazując znane słowa Jana Pawła II − jego podstawową drogą powinien być człowiek. Przy całej trosce o właściwy poziom naukowy i dydaktyczny uniwersytetu, fundamentalne dla jego misji winno być służenie integralnej formacji szczególnie studentów, jak też i całej instytucji w duchu humanistycznym i personalistycznym. Szczególnym sprzymierzeńcem uniwersytetu jest w tym chrześcijaństwo, co potwierdza europejska tradycja od powstania pierwszych uniwersytetów aż po współczesność.Pozycja Płeć – podarowana czy „skonstruowana”? Antropologicznomoralna wizja ludzkiej płciowości wobec ideologii genderPopek, Monika (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)The Divine Revelation is the point of reference for the antropology of moral theology, so from this perspective – from perspective of anthropology of moral theology – human sexuality is a gift and is a challenge. It is a specific vocation placed in God’s plan for man. However, femininity and masculinity as a “two ways of being a body” are not understood as clear as before in the contemporary world. Gender ideology, which has become increasingly popular, tries to redefine human sexuality, separating the biological from the cultural dimension. The article presents main ideas of gender ideology and compares them with the vision of anthropology of moral theology. The article also tries to show the impossibility of agreement between a two extreme positions and points to the importance of problem.Pozycja VII Kongres Teologów PolskichDerdziuk, Andrzej (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Wojciech Giertych OP. „Odtruwanie łaski”. Kraków: Wydawnictwo „M” 2011 ss. 321.Kieniewicz, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)