Colloquia Theologica Ottoniana, 2004, nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/64
Przeglądaj
Przeglądaj Colloquia Theologica Ottoniana, 2004, nr 2 wg Temat "Bóg"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Człowiek obrazem Boga w nauczaniu Jana Pawła II. Wstęp do antropologii Jana Pawła IIGiec, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004)Z niniejszego artykułu poświęconego człowiekowi stworzonemu jako obraz Boga wyłania się kilka wniosków. Jan Paweł II zawsze ujmuje człowieka w ramach Bożego zamysłu w stosunku do niego. Ów zamysł jest nie tylko stwórczy, ale i zbawczy. Oznacza to, że nie można opisać i zrozumieć w pełni człowieka rozpatrując go bez odniesienia do Stwórcy. Jan Paweł II dostrzega obraz Boży w człowieku poprzez transcendencję człowieka, która przejawia się w wolności oraz samoposiadaniu i samostanowieniu. W swoim nauczaniu o człowieku obrazie Boga, Papież w sposób szczególny podkreśla komunikowalność osoby ludzkiej, która prowadzi do pojęcia daru, które jest niespotykane we współczesnej myśli laickiej. Podjęte są również tematy dotyczące antropologii parcjalnych we współczesnej filozofii jak również dyskusji ze współczesna kulturą. Prawda o człowieku jako obrazie Boga jest podstawa do wszelkich rozważań o człowieku.Pozycja Rdz 9,6: od przemocy do sprawiedliwościKorzec, Cezary (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004)Das Ergebnis unserer Untersuchung steht den heutigen Angeboten fur Gen 9,6a gegenüber, besonders in dem Teil, in dem der Sinn der Präposition פ betroffen ist. In modernen Untersuchungen zeigen sich zwei Richtungen, in denen die פ als פ - instrumenti (z.B. Steck) oder פ -pretii (z.B. Lust, JENNl) gemeint ist. Von der Bedeutung der פ hängt, ob Gen 9,6 den Menschen als Vollstrecker der Todesstrafe einsetzt oder nicht. Wir haben uns bei der Lektüre der Präposition an der lokalen Grundbedeutung orientiert. In unserem Beitrag stellen wir dar mit Hilfe der sprachlichen Argumentation, in paradigmatischer und syntagmatischer Forschung haben wir Möglichkeit die Lesung der פ als lokal dargestellt, demnach schlagen wir die Lektüre des ganzen Verses vor: Wenn jemand Blut des Mannes vergießt, in dem Mann wird sein Blut vergossen, denn als Abbild Gottes hat er den Menschen gemacht. Gen 9,6 spricht nicht mehr darüber, wer der Vollstecker der Todesstraffe ist sonder im Kontext des noachitischen Bundes ergibt sich die neue Gerechtigkeit, durch die das Opfer des Verbrechens durch Gott selbst entschädigt ist.Pozycja Wartość Rozmyślań o życiu kapłańskim bp. Józefa Sebastiana Pelczara dla medytacji kapłańskiejWejman, Henryk (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004)Se il sacerdote voule essere santo, deve guidare la profonda vita spirituale. Questa vita si profonda a misura che cresce la preghiera, e specialmente la meditazione. Il perfetto l’aiuto per la pratica della meditazione sono Riflessioni sulla vita sacerdotale di vescovo Giuseppe Sebastiano Pelczar. Essendo il complesso dell’indicazioni pratiche costituiscono il fondamentale mezzo all’aprofondimento per i sacerdoti i loro meditazione e perciò’ restano al servizio i loro progressione nella santita'.