Scriptura Sacra, 2007, R. 11
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25374
Przeglądaj
Przeglądaj Scriptura Sacra, 2007, R. 11 wg Temat "Apokalipsa św. Jana"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Der Tempel Gottes im Himmel wurde geöffnet“ (Offb 11,19). Ein Gedanke in fünf BildernRosik, Mariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Od chwili śmierci Jezusa na krzyżu przystęp do Ojca zostaje na nowo otwarty. Autorzy Nowego Testamentu posługują się różnymi obrazami, by wyrazić tę prawdę. Marek ewangelista oznajmia, że przy chrzcie Jezusa w Jordanie niebo „rozwarło się” (Mk 1,10); stanowi to zapowiedź celu misji Jezusa, która właśnie się rozpoczyna. Celem tym jest odkupienie, a więc otwarcie przystępu do Boga. Tę samą prawdę ukazuje autor Listu do Hebrajczyków, gdy podkreśla, że Jezus umarł poza miastem (Hbr 13,13). Mury Jerozolimy wyznaczały swoistą granicę świętego obszaru naznaczonego świętością Boga. Od chwili śmierci Jezusa Boża obecność rozlewa się na cały świat, a nie jest już ograniczona jedynie do Miasta Świętego. W ten sposób każdy może uzyskać przystęp do Ojca. Motyw otwarcia się nieba został także symbolicznie zaakcentowany przez Marka w relacji o śmierci Jezusa na krzyżu. Gdy rozdziera się zasłona przybytku, na której przedstawiono wizerunek nieba, boska Szekinah zostaje „uwolniona” z Miejsca Najświętszego i rozlewa się na cały świat (Mk 15,38). Jeszcze inaczej tę samą prawdę wyjaśnił św. Paweł; twierdzi, że u każdego, kto nawraca się do Chrystusa, opada zasłona która przesłania mu Jasność Pańską” (2 Kor 3,14-16); tym samym osoba taka zyskuje przystęp do Boga, którego nie można osiągnąć poprzez Prawo. Wreszcie św. Jan w apokaliptycznej wizji otwarcia się świątyni niebiańskiej ukazuje, że Arka Przymierza ‒ znak bliskości Boga ‒ towarzyszy tym, którzy oddają cześć boskiemu Pomazańcowi ‒ Chrystusowi (Ap 11,9).Pozycja Georg Strecker (t), Udo Schnelle, Gerard Seeleig (red.), Neuer Wettstein. Texte zum Neuen Testament aus Griechentum und Hellenismus, LII: Texte zur Briefliteratur und zur Johannesapokalypse, cz. I-II, Walter de Grutyer: Berlin-New York 1996, ss. I-XXIV, 1-1832.Nowak, Dominik (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Wezwanie na ucztę w świetle wypowiedzi: „Oto stoję u drzwi i kołaczę...” (Ap 3,20)Szymański, Piotr Florencjan (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)