Scriptura Sacra, 2007, R. 11
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25374
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Saul e Davide nel deserto d’Engaddi (1 Sam 24,1-23)Szymik, Stefan (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)W artykule autor zajął się 1 Sm 24, tekstem należącym do cyklu opowiadań ukazujących odrzucenie Saula przez Boga i wstąpienie Dawida na tron Izraela. Analizowany fragment, w jego końcowej postaci kanonicznej, został poddany analizie literackiej i egzegetycznej, co umożliwiło odczytanie teologicznego przesłania 1 Sm 24, jakie z tekstem związał deuteronomistyczny redaktor księgi. Według autora można wskazać trzy tematy teologiczne opowiadania, są nimi: idealizacja bohaterów, tutaj przede wszystkim postaci Dawida; historyczno-teologiczne uzasadnienie zmiany, jak dokonała się na tronie Izraela; oraz interpretacja teologiczna motywu „pomazańca Pańskiego”.Pozycja Wezwanie na ucztę w świetle wypowiedzi: „Oto stoję u drzwi i kołaczę...” (Ap 3,20)Szymański, Piotr Florencjan (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Perykopa o oczyszczeniu świątyni w przekazie Łukasza (Łk 19,45)Styra, Waldemar (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja „Der Tempel Gottes im Himmel wurde geöffnet“ (Offb 11,19). Ein Gedanke in fünf BildernRosik, Mariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Od chwili śmierci Jezusa na krzyżu przystęp do Ojca zostaje na nowo otwarty. Autorzy Nowego Testamentu posługują się różnymi obrazami, by wyrazić tę prawdę. Marek ewangelista oznajmia, że przy chrzcie Jezusa w Jordanie niebo „rozwarło się” (Mk 1,10); stanowi to zapowiedź celu misji Jezusa, która właśnie się rozpoczyna. Celem tym jest odkupienie, a więc otwarcie przystępu do Boga. Tę samą prawdę ukazuje autor Listu do Hebrajczyków, gdy podkreśla, że Jezus umarł poza miastem (Hbr 13,13). Mury Jerozolimy wyznaczały swoistą granicę świętego obszaru naznaczonego świętością Boga. Od chwili śmierci Jezusa Boża obecność rozlewa się na cały świat, a nie jest już ograniczona jedynie do Miasta Świętego. W ten sposób każdy może uzyskać przystęp do Ojca. Motyw otwarcia się nieba został także symbolicznie zaakcentowany przez Marka w relacji o śmierci Jezusa na krzyżu. Gdy rozdziera się zasłona przybytku, na której przedstawiono wizerunek nieba, boska Szekinah zostaje „uwolniona” z Miejsca Najświętszego i rozlewa się na cały świat (Mk 15,38). Jeszcze inaczej tę samą prawdę wyjaśnił św. Paweł; twierdzi, że u każdego, kto nawraca się do Chrystusa, opada zasłona która przesłania mu Jasność Pańską” (2 Kor 3,14-16); tym samym osoba taka zyskuje przystęp do Boga, którego nie można osiągnąć poprzez Prawo. Wreszcie św. Jan w apokaliptycznej wizji otwarcia się świątyni niebiańskiej ukazuje, że Arka Przymierza ‒ znak bliskości Boga ‒ towarzyszy tym, którzy oddają cześć boskiemu Pomazańcowi ‒ Chrystusowi (Ap 11,9).Pozycja Kazimierz Romaniuk, Ascetyczna lektura Nowego Testamentu, Pallottinum: Poznań 2007, ss. 166.Ziaja, Krystian (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Georg Strecker (t), Udo Schnelle, Gerard Seeleig (red.), Neuer Wettstein. Texte zum Neuen Testament aus Griechentum und Hellenismus, LII: Texte zur Briefliteratur und zur Johannesapokalypse, cz. I-II, Walter de Grutyer: Berlin-New York 1996, ss. I-XXIV, 1-1832.Nowak, Dominik (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Motyw Boga poszukującego człowieka w Łukaszowej przypowieści o wielkiej uczcie (Łk 14,15-24)Nowak, Dominik (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Ewangelia Izajasza w Liście do RzymianLorek, Piotr (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)It may be observed that Apostle Paul explicitly refers to the concept of the Gospel (using a noun εύαγγέλιον and a verb έύαγγελίζω) in the Letter to Romans in its strategic rhetorical points (interalia at the beginnings and ends of the ancient epistolary components). This suggests that the theme of the letter is the Gospel. The question arises about the source for Paul’s formulation of the Gospel. The article proposes that it comes from the book of Isaiah. The argument is that in the surroundings of the passages in which Paul directly mentions the Gospel one finds quotations from Isaiah, and in one case the quotation from LXX Isaiah itself contains the verb έύαγγελίζω. Once this compository aspect is noticed, what remains is to interpret Paul's Gospel fragments in the light of the citations from and allusions to Isaiah as well as in the general message of the prophet. The intertextual analysis provides a typological picture of the return of Israel from the exile in Babylon with its various topics, that function as a type for Paul’s Gospel. This typological interpretation allows the reader to comprehend the nuances of the presentation of the Gospel in the Letter to Romans more clearly.Pozycja Opowiadanie o Arce Przymierza (1 Sm 4,1-7,1; 2 Sm 6) jako klucz do teologii Ksiąg SamuelaLemański, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Eddy Lanz, Der ungeteilte Jesaja. Neues Licht auf eine alte Streitfrage (Bibelwissenschaftliche Monographien 13), Theologische Verlagsgemeinschaft: Wuppertal 2004, ss. 307.Polok, Bernard (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Piotr Łabuda (red.), „Krąg Biblijny. Materiały dla duszpasterzy, animatorów i wszystkich, którzy pragną czytać Pismo Święte” (Zeszyt Spotkań 1), Dzieło Biblijne im. Jana Pawła II: Tarnów 2006, ss. 132.Ziaja, Krystian (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Rzeczywistość zmartwychwstania a małżeństwo w świetle Ewangelii synoptycznychKulaczkowski, Jerzy (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Marital unity, in the context of resurrection, is bound with earthly existence of human. However, here and now marital unity already contains an element which shall not be destroyed but developed, in full after resurrection, and this is love. That is why resurrection brings marital unity into a new state of existence, where it will not be threatened any more by inconveniences and limitations related to mortal life.Pozycja Helmut Jaschke, Jésus le guérisseur, tł. A. Mingam, Editions Brepols: Paris 1997, ss. 233.Rosik, Mariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja „Starszy brat” Hioba?Iwański, Dariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Nieżydowski ewangelista prożydowskiCzajkowski, Michał (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Świadectwo Jezusa w Ewangelii św. Jana. Analiza lingwistyczno-egzegetyczna tekstów J 3,11 i 3,32Aszurkiewicz, Tomasz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)St. John’s Gospel is highly distinguished for the use of the word μαρτυρέω (English translation: “to testify”; “to give testimony”) in it This article presents the linguistic analysis and exegesis of the evangelist’s verses 3:11 and 3:32 in which the verb μαρτυρέω is used in active voice. Moreover Jesus is the subject of the sentences; he is the one who testifies. It is for this reason that the article has been titled “Jesus gives testimony”. Jesus has come into the world with his and his Father’s testimony but people have not accepted it. The verses mentioned above are thoroughly analyzed in accordance with the linguistic and exegetical key of biblical interpretation.