Scriptura Sacra, 2002, R. 6, nr 6
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25319
Przeglądaj
Przeglądaj Scriptura Sacra, 2002, R. 6, nr 6 wg Temat "analiza literacka"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Mise en situation littéraire et doctrinale de la tradition du tissage du voile du Temple par Marie dans le Protoévangile de JacquesDemitrów, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2002)Pisma apokryficzne Nowego Testamentu, chociaż nie weszły w skład ksiąg kanonicznych Pisma św., stanowią cenne źródło informacji dla określenia kontekstu biblijnego. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt ogromnego wpływu tychże pism na kształtowanie się apologetyki wczesnochrześcijańskiej. Niniejszy artykuł podejmuje analizę fragmentu ProtJ, który ukazuje kontekst sceny zwiastowania. Po przedstawieniu zagadnień wstępnych, związanych z czasem powstania dzieła oraz jego struktury, zostaje podjęty w sposób szczegółowy problem usytuowania tradycji, według której Maryja w momencie zwiastowania zajmowała się tkaniem zasłony świątynnej. Analiza poszczególnych motywów zawartych w tekście, zarówno od strony literackiej jak i doktrynalnej, wskazuje na głębokie zakorzenienie ProtJ w tradycji biblijnej, jak i rabinistycznej. Dzieło to stanowi ważny przyczynek do kształtowania się pobożności maryjnej pierwszych wieków, która znalazła swoje odbicie również w sztuce chrześcijańskiej i pośrednio także w teologii.Pozycja Polska biblistyka pilnie zobowiązana. O książce Wiesława Przyczyny CSSR „Kaznodziejski przekaz opowiadań biblijnych”Kubski, Grzegorz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2002)Pozycja Rola odbiorcy w interpretacji tekstu na przykładzie alegoryzacji Pieśni nad PieśniamiWojciechowska, Kalina (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2002)The article demonstrates an active role of a reader in interpretation of the Song of Songs text. First of all the structural methods were used and the communicational theory of a literary work. Not only a knowledge of the language is a condition for proper text reading but also an acquaintance with literary conventions (genre and literary kind). On the other hand a convention imposes on a reader a certain type of behaviour in relation to the work. The most proper method in interpretation of the Song of Songs belonging to the lirycs, and in discernment of motives appearing in the work seems an allegoreza. But, becouse a reader has his own code (own experiences, cultural and religious qualifications), he actualizes and makes substantiation of a work on various levels. Therefore there are so many different associations-called styles of reception, connected with Song of Songs and its personages. A work is treated as a scheme with the so called "spots of indenomination", which is filled up by the reader with his own creativity as fare as the text permits. Then in the Song of Songs there is quite an ample sphere of activity left to the receiver. It appears however that the influence of the cultural, historical and religious tradition is so powerful, that associations which the Song of Song awake in modem reader are most often an allegorical associations.