Liturgia Sacra, 2017, R. 23, nr 2 (50)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/29244
Przeglądaj
Przeglądaj Liturgia Sacra, 2017, R. 23, nr 2 (50) wg Temat "analiza"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Missa pro Defunctis” Filipa Gotschalka w kontekście tradycji gatunkuJochymczyk, Maciej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2017)Filip Gotschalk w pierwszej dekadzie XIX w. byl kapelmistrzem zespołu działającego przy klasztorze Paulinów na Jasnej Górze. Jego Missa pro Defunctis zachowana w tamtejszym archiwum w autografie datowanym na 1809 r. (rok śmierci F. Gotschalka) jest bardzo interesującym przykładem tendencji i przemian zachodzących w muzyce religijnej na przełomie XVIII i XIX w. Zaskakujący jest zarówno pogodny charakter opracowania muzycznego, jak i swobodne podejście kompozytora do tekstu liturgicznego. Bliższe spojrzenie na opracowania Requiem powstające w tym czasie pokazuje, że utwór Gotschalka nie jest wyjątkiem. Celem artykułu jest analiza dzieła i jego umiejscowienie w kontekście rekwialnej twórczości kompozytorów polskich (ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów jasnogórskich), a także muzyków działających na dworze drezdeńskim w czasach unii polsko-saskiej.