Verbum Vitae, 2022, T. 40, nr 3
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/28357
Przeglądaj
Przeglądaj Verbum Vitae, 2022, T. 40, nr 3 wg Temat "Biblia"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja “Dead Souls” and “Open Vessel.” Is There a Need for a “New” Meaning of the Hebrew Word nefeš?Lemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022)The noun nefeš is ascribed the sense of “corpse” in several instances of the Hebrew Bible. All of them are analysed to trace the possible development of the semantic field of this word. It leads to the conclusion that this implied sense arose from the shortening of longer phrases (nefeš 'ādām; nefeš mēt). The noun nefeš used in them, however, retains its basic meaning of “person,” and its reference to a corpse is only apparent from the context. In a similar sense, the author also reads the use of the abbreviated version, which represents a person and not just a corpse (synecdoche) – a person who dies and gradually passes into the hereafter.Pozycja Fenomen „duszy” w heksaemeronieLasek, Paweł (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022)Celem pracy jest analiza pierwszego opisu stworzenia (Rdz 1) pod kątem kategorii stworzeń, jakie tworzy trzykrotne pojawienie się w nim słowa ברא. Każde wystąpienie tego czasownika w tym tekście oznacza stworzenie czegoś nowego i dodanie tego do istniejącego już świata, co powoduje początek istnienia nowej kategorii stworzeń. Pierwszą taką kategorią są rzeczy martwe, które otrzymują istnienie i są zbudowane tylko z martwej materii. Drugą kategorią są istoty żywe, które mają ciało zbudowane z tej samej materii, ale ponadto otrzymują pierwiastek życia. Trzecią kategorią jest człowiek, który ma ciało zbudowane z tej samej materii, ten sam pierwiastek życia oraz trzeci element, który sprawia że jest on „podobny” Bogu i jest Jego „obrazem”. Element ten nie jest nazywany, ale możemy postawić pytanie, czy można dopatrywać się tu tego, co nazywamy „duszą”. W takim razie posiadanie duszy wyróżnia człowieka ze wszystkich innych stworzeń. Duszę posiada tylko człowiek, nie mają jej zwierzęta, ani tym bardziej materia martwa. Duszy nie mają również rośliny, ani nawet ubóstwiane przez starożytnych Słońce i Księżyc, które należą do materii martwej.Pozycja God as Guardian and Enemy of the Human Soul/Life. The Cultural and Theological Code of the nepeš in 1 Sam 25:29Dziadosz, Dariusz; Wojnicki, Arkadiusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022)The cycles of traditions about Saul’s rise to power and reign (1 Sam 7:2–12:25; 13:1–15:31) and David’s ascension to the throne (1 Sam 16:1 – 2 Sam 5:5) portray human life as constantly under threat while simultaneously remaining in all circumstances in the hands of YHWH and dependent on His will. In order to understand the Deuteronomist’s perspective on the life/soul of a human being, one has to explore the meaning of the Hebrew term nepeš in the source material he edited. This publication, using the historical-critical method, analyses the meaning of the concept of nepeš in 1 Sam 25:29 to show on this basis: (1) literary, editorial and historical-cultural background of this verse in the context of the whole cycle of tradition: 1 Sam 16:1 – 2 Sam 5:5; (2) exegetical analysis of nepeš and other key terms used in 1 Sam 25:29; (3) theological ideas present in the Hebrew text and their implications for the biblical concept of the human soul. This is because Abigail’s blessing shows the image of God characteristic of historical books of the Old Testament, as well as sheds light on the character of David and his role in the inauguration of monarchical power in Israel. Furthermore, it allows new aspects of the semantic field of the term nepeš to be discovered.Pozycja Joseph Ratzinger’s Apologia for the Concept of the SoulBorto, Paweł (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022)This article aims to show the rationale behind Joseph Ratzinger’s defence of the concept of the soul in his theological reflection. Since Ratzinger did not produce a separate text justifying the need to maintain the concept of the soul yet justified it when discussing other issues, primarily those related to the Christian profession of faith, a distinction was made between biblical and philosophical-theological arguments to analyse his thought. The analysis indicated that J. Ratzinger saw two fundamental paths in the biblical tradition leading to the formation of the concept of the soul. The first is that which discovers God as the Life-Giver more powerful than death. The second involves the maturing of the profession of faith in the resurrection and the fact of Christ’s resurrection. The concept of the soul, to be developed later, will be based on these two fundamental truths attested to by the Bible and will be the drawing of anthropological conclusions originating in the most important truths of the faith, such as the resurrection of the body or belief in the Last Judgement. Ratzinger also examines other statements of the Church’s Magisterium or those handed down by philosophical and theological tradition from this standpoint. Hence, for him, the concept of the soul does not so much belong to particular anthropology as it derives from a profession of faith that calls for a clear and simple message that is not confined to the expert considerations of theologians.Pozycja O duszy wczoraj i dziś. Panorama wybranych poglądów filozoficznych i teologicznychNadbrzeżny, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022)Artykuł w sposób syntetyczny omawia wybrane filozoficzne i teologiczne interpretacje duszy, które pojawiły się w historii myśli ludzkiej od starożytności aż do czasów najnowszych. Artykuł z założenia ma charakter przeglądowy i stanowi wprowadzenie do szczegółowych opracowań dotyczących istnienia, genezy i natury duszy. W prezentacji kolejnych ujęć zastosowano kryterium chronologiczne: (1) Prehistoryczne i starożytne pozabiblijne ujęcia duszy, (2) Biblijne rozumienie duszy, (3) Patrystyczne koncepcje duszy, (4) Średniowieczne koncepcje duszy, (5) Nowożytne ujęcia duszy, (6) Współczesne ujęcia duszy, (7) Reinterpretacje duszy we współczesnej teologii katolickiej. Artykuł ukazuje historyczny rozwój poglądów o duszy, podkreśla zachodzące między nimi różnice i podobieństwa oraz opisuje nowe trendy w myśleniu o duszy.Pozycja Piotr Jaworski, Księga Jonasza. Wstęp, przekład, miejsca paralelne, komentarz i ekskursy (Biblia Lubelska; Lublin: Wydawnictwo KUL 2022). Ss. 77. ISBN: 978-83-8288-041-0Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022)Pozycja Zdzisław Żywica, Ewangelia według Świętego Mateusza. Rozdziały 1–13. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (Biblia Impulsy. Nowy Testament 1/1; Katowice: Księgarnia św. Jacka 2019). Ss. 272. PLN 29,90. ISBN 978-83-8099-074-6; Zdzisław Żywica, Ewangelia według Świętego Mateusza. Rozdziały 14–28. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (Biblia Impulsy. Nowy Testament 1/2; Katowice: Księgarnia św. Jacka 2020). Ss. 288. PLN 29,90. ISBN 978-83-8099-119-4Ledwoń, Dawid (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022)