Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 43
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36731
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 43 wg Temat "cinematography"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Katastrofa w ponowoczesnej opowieści – audiowizualne ilustracje futurystycznej dekadencjiBinicewicz, Aleksandra (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Autorka artykułu za cel stawia sobie odnalezienie różnych postaci katastrof w tekstach kultury audiowizualnej, nazwanie ich oraz zdiagnozowanie w odniesieniu do poczucia tego, co nazywa „futurystyczną dekadencją”. Tło jej rozważań stanowią kłopoty z narracją tożsamości współczesnego człowieka w kontekście technologicznego rozwoju oraz upowszechniania postawy ponowoczesności. Wizualne teksty, po które sięga, to film Joker oraz trzy seriale: Czarnobyl, Cudotwórcy i Koniec dzieciństwa.Pozycja Systematyka i funkcje konfliktów w filmie „Boże Ciało” Jana KomasyBorowiecki, Artur (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Jednym z kluczowych zagadnień w psychologii jest konflikt. Nie ma obszarów ludzkiej aktywności, gdzie nie istniałyby różnorodne konflikty, poczynając od konfliktu w sumieniu pojedynczego człowieka, a skończywszy na konfliktach zbiorowych z udziałem wielu osób. Również w filmach fabularnych, szczególnie w konstrukcjach opartych na dążeniu bohatera do celu, wyróżnia się liczne typy konfliktów. Zjawisko to odgrywa kluczową rolę tak w kinie komercyjnym, gatunkowym, jak i artystycznym. Teoretycy filmowi wyróżniają konflikt zewnętrzny oraz wewnętrzny. W bardziej szczegółowych teoriach wspomina się o istnieniu w narracjach filmowych konfliktów sytuacyjnych, środowiskowych oraz interpersonalnych. W artykule zostanie omówiona definicja terminu „konflikt” w rozumieniu nauk społecznych i w teoriach filmowych, a także wskazane zostaną różnice miedzy tymi ujęciami. W głównej części szkicu zostaną przedstawione wyniki analizy filmu Boże Ciało (2019, Jan Komasa), w którym konflikt tematyczny jest katalizatorem dramaturgii filmowej. Zostanie podjęty problem konfliktu wewnętrznego wpisanego „zbiorowo” w lokalną społeczność, jak również w charakter głównego bohatera. Jednocześnie zostaną omówione użyte przez twórców sposoby obrazowania konfliktów w diegezie filmowej.