Teologiczne Studia Siedleckie
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35549
Przeglądaj
Przeglądaj Teologiczne Studia Siedleckie wg Temat "acedia"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Hezychastyczna praktyka milczenia w ujęciu Jana Klimaka (579-649) i jej wpływ na przedstawienie twarzy w ruskiej ikonografii przełomu XIV i XV wiekuCyrek, Olga (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2012)The first clause article describes the practice of silence described by John Climacus (d. 650), which was characteristic of ascetics living alone and seeking to gain peace of mind and body. In the second part of the article describes the influence of mystical thought on the work of Russian icon painters: Theophany Greek and Andrew Rublev. The practice of silence popular with ascetics was seen also for images of people depicted on frescoes and icons created at the turn of the fourteenth and fifteenth centuries Painted Saints, Mother of God and the angels have certain characteristics. Their faces express the peace and closure to the sensations and worldly affairs. They point to their delicate features. The person show absolute obedience to God. They have a closed mouth, which means that the practice silence and renounce their own will. Small mouth also means that the holy person control his senses and dampen your emotions. They seem to be engrossed in prayer during which remained taciturn. Also, creating icon painters in Russia in the fourteenth and fifteenth centuries were reticent in his work, used a simple means of expression without unduly expand.Pozycja Pozasakramentalna praktyka wyjawiania myśli w źródłach wczesnego monastycyzmu bizantyjskiego. Wybrane zagadnienia w ujęciu teologiczno-prawnymBider, Marcin (Wydawnictwo Diecezji Siedleckiej UNITAS, 2021)Artykuł zawiera analizę pozasakramentalnej praktyka wyjawiania myśli z posłuszeństwa mistrzowi w źródłach wczesnego monastycyzmu bizantyjskiego powstałych od świętego Bazylego Wielkiego do świętego Jana Klimaka. Artykuł ma charakter naukowy i powstał przy zastosowaniu metody teologiczno-prawnej. Przedmiotem wyjawiania myśli są namiętności sktalogowane przez Ewagriusza z Pontu. Praktyka została uregulowana w niektórych typikach monasterów bizantyjskich oraz w Regule świętego Benedykta.

