Teologiczne Studia Siedleckie
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35549
Przeglądaj
Przeglądaj Teologiczne Studia Siedleckie wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 290
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Akt pokuty we współczesnym mszaleKulbacki, Piotr (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2015)Conducted research showed that there was a centuries-old tradition of penance initiation of the Eucharistic celebration, because it requires holiness of the priests and the faithful. Various forms of preparation played an important role, especially in the period preceding the frequent use of the sacrament of Penance. The pope’s liturgy had also an impact on the development of the introductory rites of the Mass. Development of act of repentance took place in the Middle Ages under the influence of numerous apology regarded as the prayers of the celebrant referring to his sinfulness and unworthiness. The act of penance beginning the Mass was finally defined as Confiteor in the Missal of Pius V. Missal of Paul VI has simplified the penitential rite, simultaneously also providing many variants for it. In addition, it has been exposed in the third edition of the Missal by introducing a new header „Actus paenitentialis”. The reform also enabled the replacement of an act of penance by other liturgical rites in order to prepare for proper participation in the Eucharist. This applies, in particular, to Asperges, celebrated to commemorate the baptism, which also was further emphasized in the last edition of the Missal.Pozycja Aktualność przesłania o duchowości małżeńskiej i rodzinnej w Liście do Rodzin „Gratissimam sane” św. Jana Pawła IIKozak, Jakub (Wydawnictwo Diecezji Siedleckiej UNITAS, 2023)Artykuł przedstawia ujęcie duchowości małżeńskiej i rodzinnej zawarte w Liście do Rodzin św. Jana Pawła II „Gratissimam sane”. Posłużono się metodą analizy tekstu źródłowego oraz opracowań dotyczących tematu. W pierwszej części omówiono zagadnienie duchowości małżeńskiej i rodzinnej, następnie w części drugiej zaprezentowano obecne w Liście do Rodzin tematy związane z duchowością małżeńską i rodzinną. Tematyka duchowości małżeńskiej i rodzinnej nie została przez św. Jana Pawła II umieszczona w konkretnym rozdziale dokumentu, gdyż stanowi oś rozważań, jakie prowadzi Papież. Z głębokiej analizy Bożej wizji człowieka, miłości ludzkiej, małżeństwa i rodziny, całe ludzkie życie św. Jan Paweł II prezentuje jako jednoczesne bytowanie i działanie „ciała uduchowionego” i „duszy ucieleśnionej”.Pozycja Aktualność świadectwa błogosławionych męczenników z PratulinaMatwiejuk, Kazimierz (Wydawnictwo Diecezji Siedleckiej UNITAS, 2022)Treści duchowego dziedzictwa błogosławionych unickich męczenników z Pratulina, które przypomnieliśmy w ramach jubileuszowej sesji kapituły łukowskiej, ustawicznie kształtują oblicze Kościoła Siedleckiego. To dziedzictwo jest pomocne w przeżywaniu chrześcijańskiego „dzisiaj”. Wprawdzie zmieniły się warunki społeczne i polityczne, ale współcześni wyznawcy Chrystusa są, podobnie jak w XIX wieku, znakiem sprzeciwu wobec upowszechnianych dziś z wielkim natręctwem irracjonalnych ideologii. W czasie prześladowań unitów były nagminnie łamane podstawowe prawa osoby ludzkiej, zwłaszcza prawo do wolności religijnej. Dzisiaj wielu chrześcijan cierpi z powodu bezkarności w deptaniu praw ludzi wierzących. Podjęta refleksja o aktualności świadectwa heroicznych świadków wiary z Pratulina prowadzi do konstatacji, że odpowiedzią współczesnych chrześcijan na problemy obecnego czasu jest mimo wszystko optymizm płynący z wiary w Boga żywego i życie z wiary. Właśnie unici byli ludźmi takich postaw. Błogosławieni z Pratulina uczą wierności chrześcijańskiemu powołaniu. Zachęcają do wypracowania w życiu klarownej hierarchii wartości, opartej na niezmiennej nauce Chrystusa. Apelują o wrażliwość ludzkiego sumienia, kształtowanego na fundamencie Dekalogu. Tak chrześcijanie stają się obrońcami godności człowieka i odpowiedzialnymi członkami Kościoła i Ojczyzny.Pozycja Alegoria jako sposób rozumienia liturgii – „Expositio missae” w dobie renesansu karolińskiegoMakowski, Dawid (Wydawnictwo Diecezji Siedleckiej UNITAS, 2024)Prezentowany artykuł dotyczy zagadnienia alegorii jako metody rozumienia i opisywania liturgii w czasie renesansu karolińskiego. Uwaga niniejszego tekstu została jednak zawężona tylko do Mszy św., aby zastanowić się nad tym, jak używać alegorii, aby rzeczywiście służyła formacji liturgicznej. Celem tego tekstu jest bowiem odpowiedź na pytanie: w jaki sposób alegoria może wspomóc dzisiejszych wiernych w rozumieniu liturgii? Metodą odpowiedzi na to pytanie, które zostało zawarte w zakończeniu, jest historyczno-teologiczne podejście do prezentowanego zagadnienia. Rozdział pierwszy obrazuje historyczny aspekt rozwoju alegorii jako sposobu rozumienia liturgii. Dzięki temu możliwe jest przejście do teologii zawartej w tych opisach, czemu został poświęcony drugi rozdział pracy. W trzecim natomiast zakreślono kilka elementów Mszy św., które można interpretować i wykładać w sposób alegoryczny, dostosowując to do współczesnych wymagań. Tak przeprowadzona refleksja stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o ewentualne wykorzystanie alegorii we współczesnej formacji liturgicznej.Pozycja Anamnetyczny charakter obrzędów chrzcielnychPotrzebowski, Grzegorz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2017)Chrzest jest jednym z siedmiu sakramentów świętych. A te święte czynności, ustanowione przez Chrystusa, są skutecznymi znakami łaski uświęcającej lub uczynkowej. Chrzest swoją moc czerpie z paschy Chrystusa. Tę tajemnicę zbawienia przypominają i aktualizują obrzędy chrzcielne. Już formą anamnezy jest znak krzyża, czyniony na czole katechumena. Procesja chrzcielna jest wyrazem pragnienia kroczenie drogą paschy Chrystusa. W tajemnicę paschalną Wcielonego Słowa wprowadza skutecznie słowo Boże, proklamowane podczas obrzędów chrzcielnych. W tych obrzędach sakramentalną skuteczność ujawnia woda chrzcielna, znak zanurzenia w śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa. A to zanurzenie daje udział w synostwie Bożym. Anamnetyczny charakter posiadają także obrzędy wyjaśniające. Namaszczenie olejem krzyżma wprowadza w misję Chrystusa, Namaszczonego Duchem Świętym. Biała szata i świeca chrzcielna są znakiem obleczenia się w Chrystusa i uczestnictwa w Jego światłości.Pozycja Anamnetyczny charakter sakramentu bierzmowania w ujęciu bpa Wacława ŚwierzawskiegoPotrzebowski, Grzegorz (Wydawnictwo Diecezji Siedleckiej UNITAS, 2020)The presence of the Paschal mystery of Christ in the Liturgy is caused by the Holy Spirit. He causes the saving act of Christ effective anamnesis. In the sacrament of confirmation the Paraclete perfects the act of Christ that began in the sacrament of baptism. With the power of His gifts, the Holy Spirit enables a man to get to know the God’s truth easier and to give effective testimony about God who is Love. It is the Holy Spirit who enables the participants of the sacrament of testimony to lively faith. Yet, the lively faith brings the baptismal promises up to date as they will become the promises of the sacrament of baptism as well. Bishop Świerzawski was deeply concerned about the fact the sacrament of baptism was well understood and accepted with a lively faith by his diocesans. It is because the sacrament of confirmation makes the personality of the baptised person dynamic. It also enables them to take the co-responsibility for the Church, not any Church, but the specific people who the confirmed person forms the Church with.Pozycja Anamnetyczny wymiar liturgiiMatwiejuk, Kazimierz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2012)Pozycja Apokalipsy – orędzia nadziei w BibliiKrawczyk, Roman (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2009)In the Holy Scripture we find two books that are recognized by exegetes as apocalyptic. In the Old Testament – the Book of Daniel, the first of the twelve minor prophets; in the New Testament, its last book – the Apocalypse, attributed to Saint John the Evangelist. This study analyzes the apocalyptic content of these two books: the Old Testament’s Book of Daniel and Saint John’s Book of Revelation. These analyses will help determine how the apocalyptic message of hope should be understood in the light of the Bible. Both, the Book of Daniel and the Revelation to John reveal the theological meaning of human history, which is often confused due to the intervention of the beast. But there is hope for an ultimately positive end of human history. These two books are also a sign of hope for today. Neither the eternally renewed conflicts and harm done to individuals and nations, nor the gloomy forecasts for the future can invalidate the truth that history and the fate of mankind are in the end governed by divine providence.Pozycja Arcybiskup Piotr Mańkowski (1866-1933) jako przedstawiciel Ruchu Liturgicznego w PolscePotrzebowski, Grzegorz (Wydawnictwo Diecezji Siedleckiej UNITAS, 2024)Biskup Piotr Mańkowski (1866-1933) nie należał do grona powszechnie znanych hierarchów Kościoła. Wynikało to w głównej mierze z kontekstu polityczno- -historycznego czasów w jakich żył. Jednak biskup Piotr swoją działalnością duszpasterską i pisarską trwale wpisał się w historię Ruchu Liturgicznego w Polsce. Chociaż obecnie jego twórczość jest zapomniana, to w czasach swojej działalności stanowił on znakomity przykład wierności nauczaniu Kościoła i przepisom liturgicznym.Pozycja Arcydzieło El Greca „Ekstaza św. Franciszka”Mirończuk, Robert (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2014)The painting of El Greco The ecstasy of St. Francis of Assisi is sitting in a museum of Diocese of Siedlce. It is painted by Domenikos Theotokopulos who was born in Crete. He worked in Toledo. He created 130 paintings because of his interests of Saint Francis. The painting The ecstasy of St. Francis of Assisi presents him at a moment of spiritual admiration. It is an expression of astonishment and love for God who gives him stigmata. The wounds left in Christ’s body by the Crucifixion have evangelical dimension. People watching the painting are invited to preach the Gospel by modest lives permeated with love for God and disinterested love for people.Pozycja Biblia – pokarm duszy i źródło życia Kościoła. Przyczynek do lektury KO 21Oworuszko, Andrzej (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2008)The Council’s Dogmatic Constitution on Divine Revelation in number 21 points out that the Church has always venerated the Divine Scriptures just as she venerates the Body of the Lord, as they are the true Word of God. The Divine Scriptures are considered the supreme rule of faith, the energy and support of the Church. The Divine Scriptures are the food of the soul and the source of the spiritual life for members of the Church. Not only does the Bible teach man about God, but also gives him life and salvation, while forming him anew. By revealing the unchangeable word of God the Bible reveals the Salutary Presence of God among people. In times of the crisis of values and leaving the Church, one can never overestimate the Bible: it should be presented to the faithful as the living and effective word of God. The purpose of this article is therefore to encourage the reader to analyse carefully the Council’s document devoted to the Divine Scriptures, its number 21 especially.Pozycja Biblia w filmieKrawczyk, Roman (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2014)The author of the article The Bible in Film makes an attempt to define a biblical movie as well as specify what conditions it should meet. Additionally, the author discusses selected films devoted to biblical issues, concentrating on Christ and Mary in particular.Pozycja Biblijna koncepcja świętościKrawczyk, Roman (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2015)The concept of holiness is a highly complex area connected with God’s mystery in particular, but also referring to worship, morality, objects and space. In this article, the author analyses the Old and New Testaments texts and also extends the biblical image of holiness by the views included in the Dead Sea Scrolls and rabbinic theology. The study is ended in conclusions drawn from the research.Pozycja Biblijne podstawy EucharystiiKrawczyk, Roman (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2007)Pozycja Biblijne podstawy sakramentu bierzmowaniaKrawczyk, Roman (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2011)The paper is devoted to the importance and the purpose of the sacrament of confirmation, which obliges the recipient to take responsibility for the worldwide mission of the Church. The author discusses the following issues: terminology- and definition-related problems (1), Biblical foundations (2), the institution and rite (3), theology (4). The paper emphasizes three dimensions of the confirmation sacrament, namely: anthropological – the confirmation imposes on recipients of the sacrament the responsibility for their own life and prepares them for the fight with evil; ecclesiastical-sacramental – the sacrament of confirmation unites the recipients with the structure of the Church, and prepares them to undertake missionary tasks; Christological – the confirmation sacrament allows those who have confirmed to participate in the pastoral, teaching, and sanctifying function performed by Jesus Christ.Pozycja Biblijne podstawy wiary w boskość Jezusa z NazaretuKrawczyk, Roman (Wydawnictwo Diecezji Siedleckiej UNITAS, 2022)Prawda o boskości Jezusa z Nazaretu należy do głównych prawd chrześcijańskiej wiary. W niniejszym artykule zaprezentowano teksty biblijne, ukazujące Jezusa jako prawdziwego Boga. Najpierw przedstawiono starotestamentalne zapowiedzi dotyczące przyjścia Mesjasza. Następnie ukazano boską godność Jezusa w oparciu o perykopy ewangeliczne. Zwrócono szczególną uwagę na zmartwychwstanie Zbawiciela, które potwierdza Jego boskość. To wydarzenie stanowi podstawę głoszenia prawdy o Jezusie jako Synu Bożym i kształtowania się pierwszych wspólnot chrześcijańskich.Pozycja Bierzmowanie sakramentem ku wierze dojrzałejBorysiuk, Leszek (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2016)Faith – initiated in Baptism should be later increased. The obligation for the development of children’s faith has been taken by the parents and the godparents. They are the first to transfer faith. A family as a house church and a parish community make the environment for faith to grow. Faith gets stronger while it is transferred. Thanks to religious education and liturgical life faith is developed. Through the spiritual preparation of the candidates for the sacrament of Confirmation, using catechumenal elements and working in small groups, this particular time becomes an impulse for a conscious and brave profession of faith. The Confirmation is an reinforcement of faith, it makes the relations with Jesus Christ and his Church deepened. The reception of the sacrament of Confirmation itself does not make a Christian fully mature. The involvement in the life of the Church community and the confession of faith in Jesus Christ lead to the way of mature faith. On this way of faith a man is led by the Holy Spirit, who gives his gifts generously in the sacrament of Confirmation.Pozycja Błogosławieństwa ewangelijneKrawczyk, Roman (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2005)Pozycja Bóg błogosławi rodzinę, Analiza teologiczna Ps 128,4-6Mazurek, Piotr (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2014)The article raises an issue of the meaning of a blessing in human’s life. For the blessing is a source of all the well-being and it influences the relationship between people. The Word of God serves its mission on Earth by completing Creator’s plan for the world and for human beings. All the nations will go to Syjon to pay homage to God who blesses them from above. It is a blessing which prolongs life, bestow children, who bring happiness and glory, on parents. God, like father, rises His children, like Jahwe shapes His Chosen Nation. For a child, according to the Old Testament, is the most beautiful gift from God to a man. Childlessness was found to be a disgrace and lack of the blessing. Peace according to the Bible does not mean only the calm life and the lack of wars. It means a well-being, a man’s harmony with all the nature, the God and a man-himself. It also means the proper relationship within the family. Such a meaning of a peace is a complete happiness given by God.Pozycja Bóg i wiara w słowie Cypriana NorwidaSmentek, Izabella (Wydawnictwo Diecezji Siedleckiej UNITAS, 2024)Literatura może pełnić funkcję locus theologicus, ponieważ i ona, i teologia są zakotwiczone w misteryjnej rzeczywistości słowa. Wśród polskich autorów najlepszym tego przykładem wydaje się Cyprian Norwid – doceniany przez licznych teologów i często cytowany przez św. Jana Pawła II. Refleksje Norwida współbrzmią z nauką Soboru Watykańskiego II, tak, że bywa nazywany prekursorem współczesnej teologii. Polski poeta i myśliciel zabiera głos wobec dominującej w jego epoce sekularyzacji. Podkreśla, że świat jest Boży, a bycie człowiekiem polega na wznoszeniu się ku temu, co ponadludzkie. Zauważa, że bez odniesienia do Boga nie można odkryć prawdy o człowieku, o jego celu istnienia, zadaniach i pracy. Zwraca też uwagę na potrzebę teologicznej interpretacji dziejów, które z znacznej mierze są historią sumień. Sztuka dla Norwida nie polega na dowolnym eksperymentowaniu formą, jej celem nie jest uzyskanie poklasku publiczności. To wielkie zadanie odkrywania piękna zapisanego w stworzeniu ręką Stwórcy. Artysta spełnia je, aby ukazywać ład ducha w perspektywie piękna wieczności.

