Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2021, T. 41, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/22624
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2021, T. 41, nr 1 wg Temat "Bible"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Modlitwa Jezusa w Getsemani w wersji synoptycznej (Mt 26,36-46; Mk 14,32-42; Łk 22,39-46) jako paradygmat oddania się woli OjcaWitkowski, Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2021)Artykuł ukazuje zmaganie się Jezusa w Getsemani, aby mogła ostatecznie zrealizować się wola Boża. Szczególnie akcentują ten motyw Marek oraz Mateusz. W wersji Łukasza Jezus jako wzorcowy Nauczyciel jest gotowy od razu pełnić zamysł Ojca. Ukazana przez trzeciego Ewangelistę walka (ἀγωνία) wyraża napięcie Jezusa, Jego emocje, aby stało się to, co przygotował dla Niego Bóg. Temat związany z modlitwą w Getsemani znajduje swój wyraz także w Hbr 5,7-8, w kontekście kapłaństwa Jezusa, które od samego początku ściśle łączyło się z Jego ofiarą z życia. Przytoczony fragment z Listu do Hebrajczyków wykazuje różnice w interpretacji. W świetle synoptyków wydaje się jednak, że єὐλάβєια – „bojaźń” powinna przyjąć odcień respektu, czci wobec woli Ojca. Jej rozpoznaniu towarzyszyło cierpienie Jezusa, które zaowocowało Jego pełnym posłuszeństwem. Wola Boża jako ostateczne kryterium decyzji znajduje swoje potwierdzenie także w pierwotnym Kościele. Wspólnota z Cezarei Nadmorskiej wyraża pragnienie jej realizacji, gdy wszystkie zabiegi zostały wyczerpane, aby powstrzymać Pawła przed zbliżającą się jego śmiercią (Dz 21,11-14). W ten sposób oddanie się woli Ojca, staje się punktem odniesienia we wszystkich okolicznościach chrześcijańskiego życia.Pozycja “You Shall Tell Your Sons!”. Studying the Bible by an Ancient MethodLukács, Ottilia (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2021)Teachers and schools are facing constantly challenges in teaching biblical narratives for the young. The source of these challenges can be ascribed to many different things. First, there are historical and cultural gaps between the ancient texts and the modern audience. Second, there is a cultural gap between the schools, teachers and the new generation of students who belong to the first generation to be born in the 21st century. Third, it seems difficult to reach students growing up in a world shaped by the virtual reality and by the so-called “influencers”. Both the described situation and the mentioned cultural gap are getting even worse since the beginning of corona-crisis: the whole world is found in lockdown, many are obliged to use social media and virtual reality for a long period. Against this background, the present paper suggests a teaching attitude or approach which could enable the teachers to be more effective in teaching and more importantly, to bring the world of biblical narratives closer to students, providing alternative means of shaping their way of thinking and forming their identity.